Neautorizováno!
(21.30 hodin)
(pokračuje Radek Koten)
Samozřejmě nejsme schopni momentálně v této chvíli vyčíslit, o jakou škodu by se mohlo jednat. Pro státní rozpočet by to mohl být poměrně velký zářez. Ale mně tady vadí ještě další věc, a to ta, že my tady rozlišujeme občany na občany první kategorie, což jsou občané Ukrajiny, ti tedy dostávají jaksi tu pomoct třeba s tou invaliditou, která může být teda později vyhodnocena jako falešná nebo účelová, kdy tedy tu invaliditu získali pomocí nějakého úplatku na Ukrajině, no a tady v České republice tedy ten metr pro ty české občany je diametrálně odlišný. To, aby měli zařazení a posouzení toho svého zdravotního stavu, tak to probíhá úplně za jiných podmínek, takže v tomto ohledu jsou občané České republiky jako občané té druhé kategorie. A myslím si, že to je minimálně protiústavní, protože rozdělovat lidi podle toho, odkud přijdou, a podle toho jim dávat a rozlišovat, jakým způsobem se jim bude určovat invalidita nebo ověřovat invalidita, to si myslím, že je vysoce minimálně nemorální. Z těchto všech důvodů ještě navrhuji tedy potom v tom třetím čtení návrh na zamítnutí tohoto zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Rozumím tomu dobře, pane poslanče, že navrhujete vrácení návrhu zákona garančnímu výboru taktéž? Dobře, to budeme hlasovat tedy po podrobné rozpravě ještě ve druhém čtení. V tuto chvíli jsme v obecné rozpravě a pan poslanec Vojtěch Munzar je další na řadě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Já chci, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, vaši pozornost přenést k pozměňovacímu návrhu, který jsem dal už prostřednictvím výboru pro bezpečnost a děkuju členům tohoto výboru, včetně zástupcům hnutí ANO, že ten návrh podpořili, nicméně chtěl bych ho tady okomentovat. Já tímto pozměňovacím návrhem, který předkládám po dohodě s Ministerstvem financí, navrhuji prodloužení možnosti zvýšeného odpočtu darů do výše 30 % daňového základu pro dary. A platí to na humanitární, charitativní, zdravotnické, vzdělávací, sociální, sportovní účely, tedy ty účely, které zná zákon o dani z příjmů, které byly vždycky na území České republiky a které jsme v roce 2022 rozšířili i o dary určené na podporu Ukrajiny, toto zvýšení odpočtu darů už mělo skončit, byla to dočasná záležitost, ale po dohodě s Ministerstvem financí předkládám návrh, aby tato možnost zvýšeného odpočtu byla i pro dary, které byly poskytnuté v letošním roce, které se budou dávat daňovém přiznání za tento rok a za rok 2025 a za rok 2026. Já chci zdůraznit, že se jedná o dary nejen pro Ukrajinu, ale i pro ni, ale i na území České republiky, což v této chvíli pomůže darům na pomoc například při povodních, ale ten návrh už jsem dával do výboru v srpnu, takže jsem nemohl tušit, že budou nějaké povodně, a teď by se to hodilo, pokud by to ve třetím čtení prošlo. A jak jsem říkal i na začátku, děkuju členům výboru pro bezpečnost, kteří návrh podpořili. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji panu poslanci Munzarovi, v tuto chvíli přihlášena do obecné rozpravy paní poslankyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já velice děkuji za slovo. Já jsem zde k věci, o které jsem velmi dlouze přemýšlela. Dostala jsem k ní spoustu psaní, spoustu konkrétních příběhů rodin. A jde sice o to, jakým způsobem se máme bránit jako Česká republika infiltraci lidmi z Ruské federace, kteří můžou spolupracovat s Putinovým režimem, versus jakým způsobem se stavět k těm, kteří tady prostě chtějí žít, protože jsme svobodná demokratická země, mají tady často rodiny, blízké. A opravdu dlouze jsem hledala, co s tím, protože se ukázalo vlastně v té veřejné debatě k tomu návrhu pana poslance Martina Exnera, že to nemusí být tak snadné se v Rusku vzdát toho občanství, že tam třeba konkrétně mladým mužům, kteří neodsloužili vojenskou službu, vlastně ta branná povinnost, která má být jakýsi závazek, tak je uloženo, že občan musí být zbaven nebo nemá mít závazky vůči státu, čili že prostě konkrétně třeba skupina mužů do 30 let, kteří nesplnili tu brannou povinnost, tak nemůžou být ani vlastně podle ruských zákonů, ať si o nich myslíme cokoliv, zbaveni ruského občanství.
Já jsem přesvědčena, že je to velmi složitá situace a že je potřeba, abychom i posílili kapacity těch, kdo prověřují ty žádosti o občanství. Nicméně že máme vzít v potaz tři věci. Za prvé, že opravdu jakkoliv vyhrocená je ta současná situace a jakkoliv strašná je nejenom Putinova agrese na Ukrajině, tak celkově to, jak se snaží zasahovat do dění v cizích zemích včetně naší země Putinovo Rusko, tak navzdory tomu všemu nemáme podléhat úplně jaksi skupinové diskriminaci konkrétní skupiny lidí. A proto nabízím, a to je druhá věc, kterou chci říci, zmírnění toho předloženého návrhu, je to společně s Jakubem Michálkem předloženo, a jde tedy o pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu výboru pro bezpečnost, který byl schválen na tom výboru 5. září. 2024. Je to návrh vložit za § 7x odst. 1 nakonec větu: "Za doklad o pozbytí státního občanství Ruské federace se považuje i písemný projev vůle občana Ruské federace vůči příslušnému orgánu Ruské federace směřující k pozbytí občanství Ruské federace. Pokud občanství nelze podle právního řádu Ruské federace pozbýt, příslušný orgán Ruské federace pozbytí zamítne nebo zůstane nečinný."
Takže ještě jednou to odůvodnění. Je to prostě reakce na skutečnost, že Ruská federace neumožňuje vždy vzdát se občanství, je to reakce na to, ať tuhle skutečnost uznáme. Je to nahráno pod číslem 5175 jako sněmovní dokument. Já se k tomu samozřejmě přihlásím ještě v podrobné rozpravě. A zakončím tím, že řada těch lidí, kteří třeba mají za manžela nebo za manželku, občana Ruské federace, upozorňuje, že v takových těch zfalšovaných prezidentských volbách v roce 2024 si můžeme myslet cokoliv, jak to dopadlo konkrétně ve volebních okrscích v Rusku, ale v Praze Putin utrpěl svoji největší porážku, vlastně hlasovalo pro něj, pokud si to pamatuju správně, 16 % těch hlasujících na ruské ambasádě v Praze. Takže ti, kdo šli hlasovat v Praze, z ruských občanů vyjevili svou vůli takhle jednoznačně pojďme i tohle vzít v potaz.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji paní poslankyni a poprosím, máme tady faktickou poznámku Jiřího Maška, aby se ujal mikrofonu. Prosím, máte své dvě minuty.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, pane místopředsedo, dámy a pánové, jenom velice krátce, formou faktické bych chtěl navázat na kolegu Exnera, který nás tady seznámil s pozměňovacím návrhem 5055 a trošku mě překvapil, protože ten návrh nebyl projednán na výboru pro bezpečnost, zatímco jeho druhý pozměňovací návrh, návrh kolegy Munzara, projednán byl. Takže v souladu s kolegou Kotenem bych chtěl požádat o vrácení do projednání na výboru pro bezpečnost, protože jsem přesvědčen o tom, že se jedná v případě neoprávněné činnosti pro cizí moc, respektive zneužití pravomoci úřední osoby týkající se trestního zákoníku a výčtu, zároveň nepřekažení trestného činu, kam nově přibývá neoprávněná činnost pro cizí moc, tak jsem přesvědčen, že je potřeba toto řádně prodiskutovat ve výboru pro bezpečnost, a je otázka, jestli by to neměl prodiskutovat ještě ústavněprávní výbor. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji, vážený pane poslanče. V tuto chvíli vidím, že do obecné rozpravy už není nikdo přihlášen, ani se nikdo nehlásí z místa, tím pádem končím... Ano, ještě paní předsedkyně poslaneckého klubu Alena Schillerová.
Poslankyně Alena Schillerová: Já bych poprosila o 10 minut přestávku na jednání klubu hnutí ANO. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Tím pádem ještě předtím, než ukončíme obecnou rozpravu, tak vyhlašuji přestávku pět minut na jednání klubu hnutí ANO, deset minut - pardon - na jednání klubu hnutí ANO.
(Jednání přerušeno ve 21.40 hodin.) ***