Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Abych pochválil Ministerstvo financí, teď jsme dostali informaci nedávno, že právě v případě Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran dojde k navýšení počtu pracovníků na tuto agendu. Ale jak to bude třeba s agendou lobbingu? Jak to bylo s ERÚ? Tam to zjevně nezafungovalo.
Za deváté, proč jste připustili, aby byla hladina pro bankovní daň nastavena tak, aby z ní vypadly středně velké banky, shodou okolností ty, které úvěrovaly ODS? To mně přijde jako historická chyba. Souvisí to s nastavením windfall tax, která byla právě nastavená tak, že velké oligarchické skupiny nedopadly pod tu daň a naopak z ní vyklouzly entity, které zase mají spřízněnou vazbu na vládnoucí politickou stranu.
Za desáté, proč vláda rezignovala na předložení efektivní regulace kartelu v působnosti Ministerstva zemědělství? Ministerstvo zemědělství mělo řešit potraviny. Ačkoliv jste slibovali jako klíčové téma řešení drahoty, a toto je jedna z mála věcí, které může stát na cenách ovlivnit - jak bojujete s monopoly a kartely? O tom už jsem taky krátce mluvil. Návrh řešení je připraven na Úřadu vlády. Stačí pouze vzít tu odvahu postavit se proti klientelistickým skupinám a předložit to.
Za jedenácté, skutečnost, že klientelistické skupiny dosazují své nominanty do orgánů dceřiných společností ČEZ, a. s., kde zajišťují těmto skupinám privilegovaný byznys. To je zase obrovské riziko pro fungování ČEZ distribuce. Jak je možné, že tam mají svoje lidi tyto zájmové skupiny a pokřivují potom podmínky tendrů, pokřivují proplácení jednotlivých smluv tak, aby byly ty zájmové skupiny, ty velké ekonomické skupiny s politickým krytím privilegovány a získávaly potom i větší podíl na trhu? Takže dochází tam skutečně k obrovskému pokřivení hospodářské soutěže tím, že dochází k obsazení vedení těchto dceřiných společností napojenými osobami.
Za dvanácté, neschopnost nahradit v dodavatelském řetězci Ministerstva spravedlnosti firmu CCA - teď se dívám na Pavla Blažka, doufám, že bude poslouchat - neschopnost nahradit v dodavatelském řetězci Ministerstva spravedlnosti firmu CCA, která je trestně stíhána za legalizaci výnosů z trestné činnosti, a přitom má pod kontrolou velký podíl informačních systému českých soudů. Myslím, že jsme skutečně jedna z mála zemí na světě, jejíž informační systémy spravuje trestně stíhaná firma. To je něco podle mě úplně neuvěřitelného, takže pokud by se tato firma rozhodla, že přepíše věci v systémech, že změní pořadí v přikazování tisků, tak tím může ovlivňovat, kdo bude dostávat jaké věci ze soudců, a tím samozřejmě popřít veškeré ústavní zásady.
Takže já ještě tady připomenu to, co napsaly Seznam Zprávy v komentáři Petra Holuba: Bližší tuzemským poměrům jsou teorie Joela Hellmana, bývalého děkana georgetownské univerzity ve Washingtonu, který se věnoval transformaci ve východní Evropě a střední Asii po pádu komunismu. Popsal v ní rostoucí vliv takzvaných oligarchů, kteří zbohatnou na privatizaci a postupně začnou kontrolovat záležitosti, až nastane state capture, tedy převzetí státu nejsilnějšími kapitalisty. Zatím největší využití ovšem získal termín state capture koncem minulého desetiletí v Jihoafrické republice, jejíž veřejné finance ovládla po dohodě s prezidentem Jacobem Zumou podnikatelská rodina Guptů. Hellmanovy teorie tehdy pomohly vyšetřovatelům a prezidenta přivedly na několik měsíců do vězení.
The Economist korupční rizika dále nerozvádí, trvá však na tom, že příliš velká role kamarádských kapitalistů škodí národnímu hospodářství. Pokud pouze jedna pětina bohatství ruských miliardářů pochází z nekamarádského sektoru, pak je vidět, jak deformovaná je tamní ekonomika, uvádí britští autoři. V Česku zbývá na podnikatele ze sektoru, které mají větší odstup od státu, pouze jedna šestina miliardářského majetku.
Z tuzemského pohledu poukazuje britský týdeník na stejný pohled jako měsíc stará výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu. Naše ekonomika tak nějak neřízeně a plíživě přešla z tržní ekonomiky do ekonomiky, která je velmi silně závislá na dotacích. Součástí podnikání některých podnikatelů se prostě stane pravidelná dotace, varoval při její publikaci prezident Nejvyššího kontrolního úřadu pan Kala.
Takže ona to potom kritizuje i třeba iniciativa Milion chvilek, na jejíž akcích představitelé vlády vystupovali, kteří kritizují, že se množí zprávy o proplétání ODS a TOP 09 s vlivným byznysem, že to není dobrý signál. Ačkoliv současná vládní koalice v roce 2021 před volbami slíbila odklon od politiky, uvedené zájmy vrcholných finančních skupin, konec uneseného a umírajícího státu, konec prosazování zájmů Andreje Babiše a jeho koncernu s přispěním rozhodovacích a kontrolních orgánů stojí ve výzvě demokratickým stranám, kterou s podporou více než 45 000 občanských podpisů předložil spolek Milion chvilek a ke které se členové současné vládní koalice zavázali. Takže před volbami jsme se zavázali i my, i současná vláda, ke konci státu, kde budou vládnout tyto koncerny a oligarchové. Bohužel to pokračuje a pořád se to zhoršuje.
Klíčovým motivem výzvy i samotného vzniku spolku Milion chvilek byl boj proti unášení státu Andrejem Babišem ve prospěch jeho ekonomických zájmů. Aktivní občané dozajista nevložili ve volbách svou důvěru v současnou vládní koalici jen proto, aby Babiše nahradil jiný mocný miliardář. Klientelistický byznys totiž státu neprospívá, ať z něj profituje Agrofert, nebo jakákoliv jiná finanční skupina.
Takže já jsem se dotázal pana premiéra, jakým způsobem na to bude reagovat? Dostal jsem tuto skvělou odpověď - to je sedm řádků... šest a čtvrt, ať nepřeháním, takže šest a čtvrt řádku, ke kterým je příloha, a tam je seznam zákonů, který byl schválen - většinou těch, které mimochodem teda blokovali - a seznam akčních plánů, projektů, analýz. Ale to nejsou reálná opatření, to nejsou reálné zákroky v kauzách, které jsme tady kritizovali. To je prostě jenom vytváření dokumentů, kterými se předstírá, že se něco dělá, což je nejoblíbenější politický sport, ve kterém jsme v České republice přeborníci. Takže to je třetí priorita, boj proti klientelismu.
Nemohu pochopit, jak je možné, že ve státním rozpočtu a z evropských peněz dokážeme najít 10 miliard korun pro miliardáře a nejsme schopni najít 100 milionů korun pro školky. Den po tom, co byli Piráti vyhozeni z vlády, vláda oznámila, že ruší příspěvek, který měl vykrýt DPH na školky, čili o pětinu peněz přijdou starostové, kteří se mají postarat o hlídání dětí, o školky nebo o dětské skupiny, tak přijdou ty peníze v tom programu z jedné pětiny, který určen na dětské skupiny, takže to skutečně nedokážeme vysvětlit.
My tady chceme svobodnou zemi, která má odvahu dělat změny, a chceme naopak zabránit tomu, čeho se lidi bojí, a to, aby Česko ovládli populisti orbánovského ražení nebo naopak údržbáři starých poměrů, kteří si jenom na reformy hrají.
Po tom, co jsem probral ty priority, bych teď promluvil podrobněji o bodech, které nás čekají, ať už v rámci programu schůze, nebo v rámci naší politické práce.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: (Vstupuje do řeči.) Pane předsedo, jenom ocitáme se v situaci, kdy návrhy na změny programu schůze. Já jenom... Ten bod, který jste zdůvodňoval, byla Informace vlády o opatřeních vlády proti klientelismu, jestli tomu dobře rozumím? Teď budete načítat nové body, nebo...
Poslanec Jakub Michálek: Teď budu pokračovat v odůvodnění v rámci svého přednostního práva.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, to znamená, bude to odůvodnění tohoto bodu. Děkuji.
Poslanec Jakub Michálek: Tak bude to trochu šířeji pojaté z toho slova smyslu, že tady bylo obrovské množství dotazů - pardon, už taky z toho trošku blbnu - na to, co budeme dělat ve vládě. (Slabý potlesk.) Jsem rád, že jsem pobavil, důležité je zaujmout.
Body k drahotě. Drahota, protože to se skutečně úplně nepovedlo. Vláda by měla pomáhat lidem s drahými cenami a tvrdě bojovat s novými poplatky kartelem oligarchů. To, co se tady připravuje, nejenom že se připravuje navýšení plateb na nové povolenky, které - vláda žádným způsobem na to nereaguje, ale současně se připravuje i navýšení dalších peněz, které budou platit daňoví poplatníci a odběratelé elektřiny na energie kvůli tomu, že se jim zvýší platby za distribuci. Takže všichni budou na svých účtech platit o 2 000 korun ročně víc kvůli tomu, že se navýší peníze pro distributory, kteří nejsou spokojeni s maržemi a prolobbovali si u ERÚ, že se budou navyšovat tyto peníze, takže naopak. ***