(pokračuje Andrej Babiš)
Ta síla vody na Jesenicku, ano, a je to i o tom, že by ti odborníci možná mohli říct, jakým způsobem Lesy České republiky by mohly tohle změnit.
Deponie, drtičky na odpad, jo, to je neuvěřitelné, co tam vlastně... Jestli bychom nemohli nějakým způsobem... Existují nějaké velkokapacitní drtičky, protože to je samozřejmě jen meziskládka, potom to půjde na skládku, a jakým způsobem? Protože to je jejich hlavní problém a tamty obce, které vyvážely odpad, měly s tím obrovský problém.
Potom v těch obcích na Jesenicku by bylo možná dobré se zamyslet nad spoluprací s Polskem. Já si pamatuju - už nevím, v jaké obci to bylo, na hranici s Německem, kde tehdy hořelo, já myslím, že v Ústeckém kraji ta obec německá byla 100 metrů a oni okamžitě přijeli. Tady údajně to není dořešené, že je tam obrovská byrokracie, že tam spolupráce s Polskem by mohla být nastavena. Mimochodem, naši starostové si to pochvalovali, protože většinu věcí sehnali z Polska, i kámen i techniku a tak dále. Ten soukromý byznys funguje, ale bylo by dobré možná, aby stát v rámci této katastrofy se o tom pobavil s polskými kolegy a aby to řešili. Stát samozřejmě má správu železnic - ty některé tratě jsou úplně zdevastované - takže to je určitě... Bylo potřeba to okamžitě zapojit.
Ale samozřejmě hejtman, který má v majetku dvojky, trojky... Takže nevím, jak pan ministr to má namyšlené, jak přišel k té sumě, ale já se obávám, že to bude podstatně více, a to není podstatné. Podstatné je to, aby teďka vlastně ty firmy a obce dostaly pomoc urychleně a aby zkrátka se to zrychlilo. Takže znovu opakuju, že jsou tam dlouhodobé věci z mého pohledu, a to jsou skutečně ta velká vodní díla, ty různé protipovodňové záležitosti a ty krátkodobé. Tak proto jsem chtěl tady navrhnout ten bod, pokud vláda... My máme jasno, co bychom dělali, jak bychom dělali. Bohužel vláda zatím řeší... Vlastně nevím, jestli bude nějaké nové složení, nebo Piráty jsme viděli, už Piráti jsou v opozici (Se smíchem.), to fakt pobavilo. Tak by bylo dobré se věnovat povodním, protože lidé na to čekají.
Na Jesenicku už byly mrazy, bylo tam minus dva a zima nečeká. Takže proto my jsme připraveni vám i připravit a spolupracovat s vládou, naši hejtmani, tak, jak jsme spolupracovali v rámci covidu, protože hejtman Kuba byl rozumný hejtman a byl rozumnější než tehdejší opozice, která je teďka ve vládě. Takže proto říkám: Pojďte se o tom bavit, udělejte maximum pro to, abyste to zrychlili, abyste měli jasný plán, jak to realizovat, a my samozřejmě dnes to podpoříme.
Ale za mě, kdybych tam já byl, tak už by to bylo podstatně rychlejší. Chápu, že pan premiér není schopen řídit vládu, ale po třech letech konečně tedy udělal nějaké gesto a vyhodil člověka, který tam nikdy neměl ani být. Ale čas běží, takže my jsme ready vám poradit, a je to potřetí, co vám radíme, tak zkuste to vnímat. Já vám za to moc děkuju.
Markéta Pekarová Adamová: A ještě mi prosím řekněte název toho bodu. Já jsem nezaznamenala, že byste ho vůbec řekl.
Poslanec Andrej Babiš: Název bodu je, že navrhuji, aby vláda předložila Poslanecké sněmovně analýzu.
Markéta Pekarová Adamová: Mám to nazvat analýza, nebo...
Poslanec Andrej Babiš: Analýzu průběhu povodní, dopady a škody, a samozřejmě aby vyvodila v podstatě z toho opatření na zlepšení průběhu živelné katastrofy, pokud by se to opakovalo. Takže stručně řečeno, ať nám vláda do konce října přesně řekne, až vyhodnotí povodně a navrhne opatření, jak zabránit v budoucnu takovým velkým škodám.
Markéta Pekarová Adamová: Chápu, ale ten bod by se měl nějak jmenovat. Můžu ho tedy nazvat Analýza průběhu povodní a dopadů škod?
Poslanec Andrej Babiš: Ne. Analýza průběhu povodní a návrh vlády (Předsedající: Ano.), jak zabránit v budoucnu rozsahu škod. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. A potom ještě tedy zařazení jako prvního bodu? Protože máme, pane předsedo, ještě se ptám, dnes po prvním bodu jako druhý bod, protože jste ještě neřekl, kdy to chcete zařadit. My máme jeden jediný bod na programu této schůze, takže po něm, ano? Tak jako druhý bod. (Poslanec Babiš přikyvuje.)
Tak nyní je přihlášena paní předsedkyně Schillerová, pan předseda Fiala stáhl svoji přihlášku a pak už následuje pan předseda Okamura. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, pane ministře, jak víte, hnutí ANO je tvrdým oponentem rozpočtové politiky vlády Petra Fialy. Neřadíme se mezi ty, kteří kritizují lacině a prvoplánově, ale pokud už tak činíme, vždy k tomu máme závažný důvod.
Rozpočet na letošní rok s plánovaným deficitem 252 miliard korun jsme nemohli podpořit, protože odmítáme rozpočtové triky, v jejichž důsledku byl už před katastrofální povodní naplánován tak, že jeho skutečný schodek nebyl 252 miliard, ale 270 miliard korun, a to v důsledku mimorozpočtové půjčky od Evropské investiční banky.
Nemohli jsme ho podpořit samozřejmě ani proto, že zvedl provozní výdaje na chod vlády o 3,5 miliardy korun a oproti roku 2021 o celou čtvrtinu, že snížil prorůstové investice do budoucnosti naší země o 18 miliard korun - a nejvíce právě tam, kde byly vůbec nejpotřebnější, tedy v dopravní infrastruktuře o 35 miliard korun nebo v místním rozvoji o 8 miliard korun, že místo avizovaného a nekonkretizovaného zatočení s národním dotačním byznysem přinesl bizarní škrty ve výstavbě obecního bydlení, opravách silnic, budování školek a škol anebo také bohužel v zadržování vody v krajině. A to vše přesto, že díky nezřízené inflaci jen v letošním roce disponuje vláda oproti roku 2021 o 453 miliard korun vyššími příjmy. To jsou jen některé z důvodů, pro které je státní rozpočet na rok 2024 - a to nejen velikostí svého schodku - již od ledna tím bezkonkurenčně nejhorším nekrizovým rozpočtem v novodobých dějinách naší země.
A dovolte mi prosím ještě na úvod, abych si s panem ministrem financí a spolu s ním vlastně i s většinou poslanců vládní koalice právě při dnešní příležitosti ujasnila ještě jednu naprosto zásadní věc. Dnes zde vláda předstupuje s návrhem na rozpočtovou novelizaci. Místo deficitu 252 miliard korun požaduje z pochopitelných důvodů navýšení o 30 miliard korun. ***