Neautorizováno!
(14.30 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Dalším pozměňovacím návrhem je změna systému výpočtu takzvaného minimálního starobního důchodu, který má činit 20 procent aktuální průměrné mzdy - 10 procent je základní složka a 10 procent je zásluhová složka.
Vládní návrh počítá s tím, že do zásluhové složky důchodu pro případný nárok na její zvýšení do výše odpovídající podílu této složky na celkovém minimálním důchodu se bude započítávat i takzvané výchovné, tedy ta složka důchodu, která je benefitem za to, že příjemce důchodu řádně vychoval dítě nebo děti, přitom pro účely valorizace zásluhové složky důchodu se sem výchovné nepočítá. Co by to znamenalo? Znamenalo by to, že nízkopříjmovým důchodcům, kteří řádně vychovali děti, by se procentní složka jejich důchodu v mnoha případech nezvyšovala, ačkoliv by se nacházela pod hranicí 10 procent průměrné mzdy, anebo by se jim zvýšila pouze o částku, od které by se odečetlo výchovné. Já vím, je to složité, ale ten výstup je jednoduchý: prostě důchodci budou mít méně a méně peněz. Proto navrhujeme, aby se do zásluhové složky pro účely jejího dorovnání do hranice odpovídající zákonem stanovenému podílu této složky důchodu na průměrné mzdě výchovné nezapočítávalo.
Navrhujeme v zákoně ponechat ustanovení, podle kterého se procentní výměra starobního důchodu zvyšuje za výkon výdělečné činnosti při současném pobírání starobního důchodu o 0,4 procenta výpočtového základu za 360 kalendářních dní výdělečné činnosti.
Tak a já už budu končit. Jenom chci říct, že to považujeme - vedle odpuštění placení částí sociálního pojištění, což je také náš návrh - za významný motivační faktor pro dobrovolné setrvání v zaměstnání i po dosažení důchodového věku. Je spousta lidí, kteří říkají: Já ještě nechci do důchodu, mám dobré místo, mám dobrý plat nebo mzdu, zaměstnavatel mě tady chce, protože to znám. A myslím si, že takoví lidé by v zaměstnání dobrovolně mohli a měli zůstávat. To je věc jiná, pokud ten člověk je motivován a chce tam zůstat sám, tak ať zůstane, a je natolik zdravý, že se na to cítí, ať zůstane.
Myslím si, že to je velký přínos pro náš nejenom důchodový účet, ale i státní rozpočet, protože ten člověk platí daně, platí sociální, zdravotní pojištění a to myslím, že nic lepšího bychom si nemohli přát. Tak to je takové mé entrée k důchodové reformě, kterou dnes budeme projednávat, a já se samozřejmě přihlásím ještě v obecné rozpravě. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Nyní vystoupí pan místopředseda Karel Havlíček, taktéž s přednostním právem, připraví se poté pan místopředseda Aleš Juchelka. Prosím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já využívám svého přednostního práva
Ještě se zastavím u jednoho tématu spojeného s otevřeným dopisem, který právě v tuto chvíli za stínovou vládu posíláme panu ministru Kupkovi a týká se pochopitelně největšího problému posledních dní, měsíců a vůbec největšího vládního selhání od revoluce - a to je zpackaný systém digitalizace stavebního řízení. Já bych tady ten dopis možná ani neukazoval, kdybych zde už nebyl s druhým otevřeným dopisem, ale já se k tomu vrátím prosím postupně. Protože bohužel musím říct, bohužel v tomhletom případě dochází na naše slova.
Vezměme to od počátku, ani ne vlastně od počátku, ale od těch posledních dní. Mám na mysli odvolání Ivana Bartoše, které nasvítilo skutečně reálný stav digitalizace stavebního řízení. Zcela zjevně vidíme to, co jsme zde tvrdili už mnoho měsíců a minimálně v posledních týdnech, že celý systém je naprosto nefunkční, že uvedení do očekávaného stavu, který si všichni přejeme, bude trvat 1 až 1,5 roku - dobře slyšíte - že nás čekají vícenáklady k tomu všemu, co chtěl pan Ivan Bartoš uspořit, v řádech stovek milionů korun - a to hovořím jenom o lidech, kteří to budou dávat dohromady - že zde vidíme v přímém přenosu ztráty v řádech miliard korun - ano, v důsledku odsunutí investic, v důsledku nefungování povolování kolaudací a tak dále - že zde vidíme zcela paralyzované obce a dotčené úřady, nešťastné úředníky, že zde v přímém přenosu sledujeme to, kterak v době, kdy tahle vláda se pohybuje někde okolo nuly v hrubém domácím produktu a jako sůl potřebujeme, aby se investovalo, tak vidíme přesně pravý opak. To znamená omezování investorů, projektantů, architektů, developerů a všech, kteří jsou napojeni na sektor stavebnictví a služeb s tím spojených. Je to debakl, který zde nemá obdoby. A s tím jsou spojené i lži, výčitky, vytáčky. V každém případě ale zde vidíme neuvěřitelnou přehlídku odborné i manažerské nekompetence. Nepamatuji, kdy něco takového zde v historii bylo. Může se něco nepovést, to je normální, ale takováhle přehlídka nekompetence zde ještě nebyla.
Co nám říká analýza, kterou si naprosto správně zadala vláda? Podíleli se na ní Ministerstvo financí, dopravy, práce, sociálních věcí a další. Je zdrcující, je to analýza s přesným názvem Digitalizace stavebního řízení: Hodnocení pro vládu České republiky - žádný smyšlený dokument. To je poprava, poprava celého systému a pochopitelně i hlavních aktérů a navrhuje do značné míry nekompromisní a taky velmi bolestné řešení. Konečně to už všichni víme a v zásadě bych řekl, že to pan premiér popisuje konečně po třech měsících docela věcně.
Otazníkem je, proč to popisuje věcně až teprve nyní? Proč nedbal na všechny výtky, na návrhy, na řešení, na odbornou obec? Proč to nechal vyhnít tři měsíce? Proč to stále odsouval a proč to udělal až v momentě, kdy bývalý předseda Pirátů - nebo možná ještě současný předseda, já už se v tom teď nevyznám - ale v každém případě, kdy Ivan Bartoš sdělil, že už nebude dále předsedou Pirátů, jinými slovy, kdy se rozhodl pro rezignaci. Ano, pan premiér to udělal v momentě, kdy to pro něj politicky bylo příznivé, nikoliv v momentě, kdy to bylo nepříznivé pro všechny ty, kterým má pan premiér a celá vláda sloužit - ano, sloužit - a to jsou lidé a to jsou firmy. Teprve v momentě, kdy k tomu měl politickou konstelaci, tak se rozhýbal. A už prosím vůbec nebudu komentovat, jakým způsobem ta poprava proběhla. Ani popravit nedokážou, ale to je už jiná věc, to nechť si řeší mezi sebou. My jim nebudeme dělat rozhodčího v tom, kdy ještě donedávna sestava Rychlých šípů se dnes obviňuje tu z nekompetence, tu z toho, že je ovlivňován, či dokonce přímo voděn kmotry, šíbry a klientelistickými klikami. Konečně my jsme to říkali celou dobu, ale nyní to říká i bývalý vicepremiér.
Podstatné je to, že odpovědnost za ten kolosální krach digitalizace a za miliardové škody - opakuji miliardové škody, za které někdo musí přijmout odpovědnost - není možné hodit pouze na Ivana Bartoše. To by tedy bylo velmi nefér. Jakkoliv tvrdím, že to je z pohledu politického managementu neschopný člověk, minimálně tedy v té odborné fázi se tak projevil, tak to rozhodně nejde pouze za ním. Ale vezměme to popořádku. Pochopitelně, že tím hlavním viníkem je pan Ivan Bartoš a Piráti, kteří možná tušili, co chtějí, to bych jim snad ani nevyčítal - digitalizovat, no to chceme asi všichni - ale absolutně nebyli schopni celý projekt uřídit prostě proto, protože nikdy nic podobného neřídili. To jsou lidé, nechci říct přímo dítka, kteří v životě neměli žádnou odpovědnost, kteří nikdy neřídili žádný středně velký projekt - a tohleto je velký projekt. Oni nevěděli, jak to procesně nastavit, jak si vytvořit systém čtyř očí, šesti očí, jakým způsobem řídit vlastní projekt, jakým způsobem pracovat s riziky, jakým způsobem pracovat s kontrolními mechanismy - prostě to, co zná a měl by znát každý manažer větší firmy, který kdy nějaký projekt řídil. To je všechno. Taky podle toho to dopadlo. ***