Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(13.50 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)

Právě to, že všechny ty pozice, včetně 55% snížení, zdůrazňuji těžce vybojovaného, aby bylo na úroveň celé Evropy a ne individuálně, a že tedy byly velké snahy na nás tlačit a samozřejmě věci, které souvisely i s dalším vyjednáním peněz z Modernizačního fondu, ale tady se přímo nabízelo právě říct, vy jste nedodali ty dopadové studie. A tady byla, to byla jedna podmínka. A druhá podmínka, která byla v té velké debatě, která se protáhla jako červená nit celou debatou o jakémkoliv Green Dealu a tak dále, bylo vždycky, že to nesmí mít nějaké závažnější sociální dopady a dopady na konkurenceschopnost Evropy. A obě to zjevně má. A přesto česká vláda nevyužila téhleté nahrávky na smeč, kterou právě neexistencí těch dopadových studií ta komise vytvořila, a tady jsme jim to mohli hodit na hlavu a říct ne, vy si napřed splňte ten domácí úkol a potom my o tom budeme možná jednat. Protože já jsem přesvědčen, že kdyby dřív bylo jasné, že to může mít dopady až 10 korun na litr benzínu a 30 % zvýšení ceny plynu nebo uhlí, tak proto samozřejmě nikdo nikdy nemohl tu ruku zvednout. Já chápu pana kolegu Krále, když se na to podívá z pohledu teplárny. Ale myslím teď z pohledu politického. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji i za dodržení času. Další faktická poznámka přihlášena není, v tom případě pan poslanec Ivan Adamec s řádnou přihláškou v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Tak já děkuji, vážený pane předsedající, pane ministře, paní ministryně, kolegyně, kolegové, konečně jsem se dostal do řadu, tak jsem to tady vytrpěl. Já se přiznám, že je to jako vždycky ve Sněmovně. Máme před sebou fakt velký problém. Já se pak vrátím ještě k té minulosti trochu, i když to dělám velmi nerad.

A my si začínáme zase vyčítat, jako co se udělalo špatně. Já to chápu, je to v pořádku, prostě opozice vždycky musí prostě najít tu správnou kritiku, připomínat to, co se třeba nepovedlo, nebo že by udělali něco jinak. Tomu rozumím. Ale my máme problém, který prostě tedy je před námi a já si myslím, že.. A já mluvím pořád stejně za ty roky, co jsem tady, vždycky jsem tak mluvil, že prostě nemůžeme přistoupit na něco, co zhorší situaci našich občanů pod vidinou zeleného šílenství, které se stejně nenaplní, a jenom proto, že prostě tady někdo vyplodil intelektově nějakou zelenou ideologii, která není podložena fakty, a my si to dáváme do právního systému, no tak to mě fakt jako hlava nebere. Ta změna byla Pařížská dohoda, já si (na) to vzpomínám, jak jsme bojovali proti přijetí Pařížské dohody, proti její ratifikaci. Vzpomínám si na to. Vždycky jsme takhle mluvili, vždycky to tak bylo.

Já když jsem zjistil problém těchhletěch emisních povolenek, dvojek, tak já si myslím, že to snad nemůže být myšlené vůbec vážně, že tohle se někde zavede. I když Rakušáci si to schválili, jako jo. Já nevím, jako, co tam dělali v tom parlamentu. Jo, že Němci mají tu daň ekologickou, no, tak se do toho jeďte dneska podívat, teď jak to tam vypadá, jak ty lidi jsou spokojení. Oni to veřejně neříkají většinou, oni to říkají pak v těch rodinách, Němci jsou trošku jiní. Tam to bublá pod tím povrchem, ale běda, když to pak vyleze nahoru.

Takže tady ještě nepadla jedna věc jako, jo? A já jsem tady mluvil minule dlouho a docela emotivně k těmto problémům. Tady prostě už ta Evropská komise počítá s tím, že bude muset být vytvořen zase záchranný systém pro řadu našich občanů, nějaký sociální fond. A já jsem se začal zajímat, kolika procent našich spoluobčanů by se dotknul ten sociální fond. To není tak, že když bude drahý benzín a nafta, že nebudou lidi jezdit a Rusové prostě nebudou mít kšeft. To fakt, to jsem taky nepochopil jako takovouhle věc vypustit vůbec jako do veřejnosti, to mi připadá jako vrchol stupidity. Opravdu, jo. Bude to tak, že ty lidi budou žádat zase úřady, zase vznikne prostě kolotoč administrace, byrokracie a lidi budou chodit prostě si žádat na doplatek nejenom na bydlení jako deska, ale doplatek na to, aby si mohli koupit benzín nebo naftu. Ale jen tak mimochodem, kdyby došlo k tomu, že se přestane jezdit, jakoby jo, tak ty důsledky ekonomicky jsou úplně jasné. Ale co se stane s cenou té nafty potom? Vy si fakt myslíte, že ti arabští šejkové tomu nerozumějí? Ti tomu rozumějí velmi dobře. Čím míň nafty, tím větší cena. Takhle to bude. A pak čím budeme jezdit? Elektroauty? Prosím vás, všichni víte, že to je jenom doplněk, že je to moderní, mluví se o tom a opravdu lidi se tím blbnou. Protože já říkám, každá ideologie musí být podložená, když už tedy chci mluvit o ideologii, tou ekonomikou. A tady evidentně nic.

A jen tak mimochodem, těch 20 % lidí, občanů, kteří si budou chodit pro tu dávku, a někdo říká až 30 %, a nechci strašit, víte, co, to znamená? To jsou lidi v ulicích pak už. Já nechci strašit, nemám to ve zvyku. Ale ta společnost takhle funguje. Někdo by si to měl přečíst, od starověku funguje pořád stejně ta společnost, ty principy prostě řekl bych pravidel mezi námi, Homo sapiens. To prostě tak funguje tisíciletí. A nevím, proč by to mělo teď fungovat jinak. Jestli si někdo myslí, že jsme jako vzdělanější, chytřejší, že jsme moderní lidi, tak já bych za to moc nedal. Bude to tak, jak to bylo.

A mě velmi nepříjemně překvapilo, když prezident Hospodářské komory prostě chtěl ty emisní povolenky do (nesrozumitelné), ať se to srovná všechno. A co by to zase znamenalo? No, že zaniknou malé firmy, že ty velké je prostě požerou, protože ty malé na to mít prostě nebudou.

A když už o tom mluvím, tak kdo zaplatí jakoby celý tenhleten systém toho zeleného prostě šílenství? Kdo to zaplatí? Já vám to řeknu, kdo to zaplatí. Střední třída, která jediná prostě je zárukou stabilní společnosti. A pokud si ji takhle zlikvidujeme, tak jsme úplně natvrdlí a prostě to se nám nemůže vyplatit. Tak tu nebudeme nikdo už, pokud se nám tohle podaří. To si řekněme na rovinu.

Prosím vás, zapomeňme na ty půtky teď chvilku, my na hospodáři (hospodářském výboru) to děláme většinou, tam ta stranická ideologie fakt nás nechává chladnou. Dělejme všechno pro to, abychom prostě prosazovali takové věci, které pro společnost budou přínosem a ne hrozbou. To je moje prosba. Já vám děkuji za pozornost. (Potlesk většiny poslanců v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Mám zde tři faktické poznámky. Jenom pro pořádek říkám, že ve 14 hodin přerušíme naše jednání dle dohody. Tak nejprve faktická poznámka pana poslance Michala Kučery, potom paní poslankyně Berenika Peštová a Roman Kubíček. Všechno jsou to faktické poznámky. Prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Tady pan předseda hospodářského výboru zmiňoval poměrně závažná fakta. Pokud existují čísla, a to, že vlastně dopad zavedení této směrnice je na ty nízkopříjmové až vlastně možná středně příjmové někde kolem 20 (%), dokonce 30 %, tak já jsem ta čísla tedy nikde neviděl. Ale byl bych velmi rád, abychom si je buď potvrdili, anebo jsme se o nich vážně pobavili, protože toto je skutečně poměrně dost závažné.

Já samozřejmě to veškeré přerozdělování, to znamená znevýhodňování té střední třídy a přerozdělování těch peněz na podporu nízkopříjmovým skupinám, protože nedosáhnou na ty ceny, tak já to skutečně nepovažuju za správné. To je záležitost, která prostě opravdu jenom znevýhodňuje střední třídu, znevýhodňuje lidi, kteří samostatně pracují, žijí svůj život, mají své rodiny, mají svou práci a jenom dále jim prodražuje život. To znamená, že pokud existuje skutečně číslo, které se blíží až k 30 procentům, tak bych byl velmi rád, abychom se na toto téma pobavili buď na nějakém speciálním semináři nebo třeba na hospodářském výboru. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se pan poslanec Roman Kubíček. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já jsem ještě chtěla doplnit to, co jsem ve svém projevu neměla, že jsem očekávala, že když se ta EU ETS II dělala nebo když se vyjednávala, tak že se bude pamatovat na to, že by ty emisní povolenky měly držet v ruce emitenti. Jo, že by je měli držet ti, kteří opravdu, ať jsou to ty regulované sektory, nebo ať jsou to ti, kteří vypouštějí CO2, ale měli by to být pouze emitenti. A že na tu burzu by ve své podstatě neměli vstupovat právníci nebo investiční fondy nebo důchodové fondy a spekulovat s tím, že nakupují emisní povolenky a prodávají a vydělávají tvrdě na tom, protože tím oni vlastně uměle zvedají cenu emisní povolenky, která je na té burze. Bohužel k ničemu takovému nedošlo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP