Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(12.10 hodin)

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, kolegové. Jak už pan ministr Stanjura uvedl ve svém vystoupení v prvním čtení tohoto tisku, tak návrh zákona představuje reakci na rozsudek soudního dvora Evropské unie ve věci C 633/20, který se týká výkladu směrnice o distribuci pojištění. Soudní dvůr ve svém rozsudku konstatoval, že činnost pojistníků, kteří za odměnu nabízejí účast v takzvaném flotilovém pojištění, představuje zprostředkování pojištění ve smyslu této směrnice, a je tedy potřeba na ni aplikovat veškerá pravidla stanovená směrnicí jako celek. Zákon o distribuci pojištění a zajištění, který transponuje směrnici o distribuci pojištění do českého právního řádu, sice již nyní obsahuje úpravu týkající se činnosti pojistníků, nepovažuje ji však za zprostředkování pojištění a vztahuje na ni pouze některá ustanovení, zejména v oblasti informačních povinností a pravidel jednání se zákazníkem.

Nově budou muset pojistníci získat podnikatelské oprávnění udělované Českou národní bankou, zavést vnitřní pravidla a postupy a dodržovat veškerá pravidla stanovená zákonem. Jediným cílem novelizace je tak přizpůsobit stávající zákon výkladu soudního dvora, žádné další změny se nenavrhují. Návrh zákona stejně jako dosud zohledňuje to, že koncovým zákazníkem je pojištěný, nikoliv pojistník, a obsahuje i několik zvláštních pravidel na jeho ochranu včetně vydávání potvrzení o pojištění, které představuje obdobu pojistky, kterou dostává pojistník jako potvrzení o uzavření pojistné smlouvy.

Účinnost zákona se navrhuje stanovit s legisvakanční lhůtou šest měsíců, která umožní dotčeným osobám a orgánu dohledu přizpůsobit se novým pravidlům. Návrh dále stanoví přechodná období, a to 12 měsíců pro získání odborné způsobilosti a 24 měsíců pro získání podnikatelského oprávnění. Děkuju za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. My jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 725/1. A nyní požádám pana zpravodaje rozpočtového výboru, pana poslance Michaela Kohajdu, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Tak děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové. V krátkosti jenom chci informovat, že garanční, tedy rozpočtový výbor, projednal návrh zákona a přijal dne 4. září 2024 usnesení, které, jak už zaznělo, vám bylo doručeno pod tiskem 725/1, které si dovolím za chvíli přečíst s tím, že teď jsem ještě kontroloval, že dosud nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy, tak bych pak na konci rád navrhnul to, aby garanční výbor se mezi druhým a třetím čtením tímto bodem už nemusel zabývat.

Co se týká usnesení garančního, tedy rozpočtového výboru, z jeho 48. schůze ze dne 4. září 2024 k tomuto vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o distribuci pojištění a zajištění bez vnější pozdějších předpisů, tedy ke sněmovnímu tisku 725, tak po rekapitulaci zpravodaje poslance Michaela Kohajdy, po stanovisku Ministerstva financí a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 725, vyslovila souhlas; a za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil na schůzi Poslanecké sněmovny, což nyní činím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Jenom upozorňuji, že ten návrh musí být ještě v podrobné načten. A nyní otevírám obecnou rozpravu. Do nich vnímám jediného přihlášeného, pana poslance Davida štolpu.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Tento návrh je nezbytný nejen z hlediska harmonizace našeho právního řádu s evropským právem, ale také z pohledu modernizace a srovnání podmínek na trhu pojištění. Novela reaguje na rozsudek soudního dvora Evropské unie, který přinesl nový výklad příslušné evropské směrnice. Jde o transpozici evropského práva, což je povinnost, kterou musíme plnit, abychom zajistili právní jistotu a jednotné podmínky v rámci celé Evropské unie.

V kostce jde u této novely o to, že se nově stanou distributory pojištění, například obchodníci, kteří k prodávanému zboží nabízejí pojištění, prodloužené záruky nebo pojištění zboží proti rozbití či krádeži. To znamená, že pokud si koupíte například elektroniku a obchodník vám nabídne pojištění proti poškození či krádeži, stává se distributorem pojištění. Stejně tak budou distributory pojištění i leasingové společnosti, které nabízejí k poskytnutému úvěru pojištění schopnosti splácet úvěr, nebo prodejci nových či ojetých aut.

Důležitým aspektem této novely je také to, že na firmy a podnikatele, kterých se zákon dotkne, se budou vztahovat stejná pravidla jako na ostatní distributory pojištění. Budou muset získat příslušné oprávnění jako samostatní zprostředkovatelé, vázaní zástupci nebo doplňkoví pojišťovací zprostředkovatelé a budou muset splňovat odbornou způsobilost. Budou rovněž vedení v registru České národní banky, která bude na jejich činnost dohlížet. Tímto způsobem zajišťujeme, že na trhu budou působit pouze kvalifikovaní a důvěryhodní distributoři pojištění, což povede ke zvýšení ochrany spotřebitelů.

Na druhou stranu se za zprostředkovatele pojištění nebudou považovat různé typy spolků, například sportovní či myslivecké, které budou pojišťovat své členy. Tímto krokem se novela snaží vyjít vstříc těmto spolkům, aby nebyly zbytečně zatěžovány administrativními požadavky, které by mohly ohrozit jejich činnost.

Jako klub hnutí ANO tuto novelu podporujeme. Jsme přesvědčeni, že přispěje k větší transparentnosti a efektivitě na trhu pojištění a zároveň zajistí potřebnou ochranu spotřebitelů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci. Nemám dalšího přihlášeného do obecné rozpravy, takže tu končím. Pro pořádek se táži: závěrečná slova po obecné rozpravě? Samozřejmě otevřu podrobnou, takže o závěrečná slova není zájem. A já nyní zahajuji podrobnou rozpravu a jenom připomenu, že případné pozměňovací návrhy musí být odůvodněny. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Kohajda: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Jak už jsem avizoval, s ohledem na to, že k tomuto momentu, k návrhu zákona zatím nebyl podán žádný pozměňovací návrh, navrhuji podle § 94a odst. 4 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, aby se mezi druhým a třetím čtením garanční výbor tímto sněmovním tiskem již nezabýval, a to z toho důvodu, že jsme teď v době přípravy státního rozpočtu, takže rozpočtový výbor mám poměrně bohatý program. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. Ještě se rozhlédnu, zda nemá někdo zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Není tomu tak, takže ji končím.

Pro pořádek, kdyby byl zájem o závěrečná slova? Není. A my tedy budeme hlasovat o návrhu, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval. Já jsem přivolala kolegyně z předsálí a kolegy. Pardon, byl omyl. Odhlášení všech. Prosím, přihlašte se svými registračními kartami. Vnímala jsem, že je zájem o odhlášení, takže je třeba se opět přihlásit svými registračními kartami.

 

Za okamžik budeme hlasovat o návrhu, aby se garanční výbor již návrhem zákona nezabýval.

Zahájila hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Čili kdo se chce zabývat v garančním výboru tímto návrhem?

hlasování číslo 86 se účastnilo 72 hlasujících, pro 71, proti 0. Čili konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Garanční výbor se tímto návrhem zákona již zabývat nebude. A já končím druhé čtení tohoto návrhu, děkuji paní ministryni, děkuji panu zpravodaji a končím tím i tento bod.***




Přihlásit/registrovat se do ISP