Autorizace


(17.00 hodin)

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Slibujeme si od toho to, že budeme mít v našich zálohách lidi, třeba IT specialisty, právníky, různé profese, které prostě se z nějakého důvodu třeba nemohou přihlásit do aktivní zálohy, přesto chtějí nabízet službu České republice a pomoct České republice v případě nějakých krizových situací.

Určitě tohleto dobrovolné cvičení teď pro ty středoškoláky, které jsme dělali v létě, využijeme i k nějaké analýze poznatků chování v uvozovkách té mladé generace, protože samozřejmě mladá generace má zcela jiné požadavky a potřeby než generace moje nebo generace mladší či starší, než jsem já. Prostě dneska ty mladé lidi, pokud jsme se jich dotazovali, co třeba oni očekávali od toho cvičení, tak někteří z nich si mysleli, že vlastně třeba budou přemisťovat nějaké předměty nebo že budou někde v nějakých skladech, takže je zarazilo, překvapilo to, že vlastně to probíhalo opravdu jako základní kurz vojenské přípravy. Oni dokonce, pokud toto absolvovali, úspěšně absolvovali, tak tento kurz základní vojenské přípravy by se jim započítal ve chvíli, kdy by se rozhodli jít do aktivní zálohy nebo do profesionální armády, což je samozřejmě také pozitivní, protože by tím ušetřili čas a pak už by mohli jenom cvičit se svojí jednotkou.

Určitě v tom chceme, pane kolego, pokračovat. Zapojujeme do toho vedle POKOSu i různé spolky, máme různá memoranda s orientačními běžci, se Sokolem, s Orlem, prostě s různými organizacemi, kde je nějaký sportovní duch a vidíme v nich nějaký potenciál.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času a pan poslanec má doplňující dotaz, prosím.

 

Poslanec Jakub Janda: Ano, děkuji za slovo. A děkuji vám, paní ministryně, za odpověď. Vy už jste tady tak částečně vlastně toto otevřela, že je v tomto nějaký program. Já jsem tuto informaci zaregistroval díky jedné mamince, která se mě na to ptala. A chtěl bych tedy vědět, protože Ministerstvo obrany otevřelo stipendijní program pro studenty učilišť a středních škol, mohla byste tuto informaci nějak upřesnit?

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, paní ministryně chce. Tak prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Ano, děkuju, ráda upřesním. Ano, vedle našich vlastně stávajících středních škol, které máme v Moravské Třebové a máme je v Sokolově, tak se snažíme zapojovat i jiné střední školy a učiliště do toho, aby nám prostě nějakým způsobem vychovávaly budoucí i třeba občanské zaměstnance. Trpíme zoufale nedostatkem technických profesí, takže se snažíme získávat nové lidi. Jde o učební obory či maturitní obory s technickým zaměřením, ale i jiné: informatika, elektronika, elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, strojírenství a strojírenská výroba, doprava a spoje, speciální a interdisciplinární obory, právo, právní a veřejnoprávní činnost. Principem je to, že student se zaváže k tomu, že po dokončení svého studia se stane vojákem z povolání, bude řádně plnit studijní povinnosti a za to může pobírat stipendium 4 až 5 000 korun měsíčně. Zároveň jeho závazkem je, že v armádě bude sloužit minimálně dvojnásobek doby, po kterou mu bylo stipendium poskytováno. Ale my samozřejmě doufáme a věříme, že to bude doba delší.

I v této věci se setkáváme s kladným ohlasem a pracujeme na popularizaci tohoto kroku. V souvislosti s tím bych ráda zmínila i projekt virtuálního náborového střediska, které jsme spustili v loňském roce a který stále rozvíjíme. Snažíme se, jak jsem tady zmiňovala, i tu novou generaci, která má jiné požadavky, tak právě je neoslovíme úplně nějakými letáčky, plakáty, ale je oslovíme právě v tom virtuálním prostředí, o což se tedy snažíme, protože jsme v 21. století, a samozřejmě tyto technologie tato generace používá zcela zásadním způsobem. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Tím pádem jsme vyčerpali interpelaci pana poslance Jandy a v tuto chvíli je na řadě pan poslanec Karel Rais, který má interpelaci na pana ministra Beka s názvem Povinný druhý cizí jazyk. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Mě zaujalo ve veřejném prostoru vyjádření pana ministra Beka ohledně časové dotace na cizí jazyk, v podstatě chce zavést povinnou angličtinu od první třídy a povinný druhý jazyk už od šesté třídy, jestli tomu dobře rozumím. Čili zajímaly by mě detaily tady kolem téhleté teze, protože to souvisí samozřejmě s vícenáklady, protože se domnívám, že ty třídy musí být děleny taky nebo bývají děleny na dvě skupiny, čili to je poměrně drahá výuka. A jsme prostě pořád v situaci, kdy více či méně nemáme na ty nepedagogické pracovníky slušné finance, takže jde mi trochu o to, aby se neopakovala situace s inkluzí, kdy tehdy ještě byla dotovaná ta inkluze z Evropské unie financemi, a stejně tvrzení tehdejší paní ministryně, že peníze a prostředky jsou. Když jsme se jí na to ptali, tak nakonec bylo jasné, že finance nejsou a dodnes se řeší řada finančních prostředků směrem k asistentům a podobně.

Čili první část dotazu se týká, kdyby řekl svoji představu, jak to bude s druhým povinným jazykem. Pro mě jako pro technika a pro přírodovědce je samozřejmě druhým komunikačním jazykem v podstatě matematika. A v tomto kontextu mě překvapilo tvrzení, které jsem si našel v jednom článku, že vlastně kapacita, nároky na jazyky, co se týká studentů v prvním a v druhém stupni, že jsou v podstatě dvojnásobné proti matematice. Jazyky na prvním stupni 42 hodin, matematika pouze 20, na druhém stupni jazyky 33 hodin, matematika 15. (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Dobře, děkuji. Zeptám se pak dál.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuju. Pan ministr Bek je připraven na svou pětiminutovku. Prosím.

 

Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za to, že tuhle debatu přenášíme i na parlamentní půdu a budu v ní rád pokračovat na půdě školského výboru. Ta debata je vlastně součástí diskuse nad novým vzdělávacím programem pro základní školy, který je připravován již nejméně tři roky a byl vlastně avizován ve vzdělávací strategii přijaté minulou vládou. Debata o cizích jazycích se ukázala jedním z polí, kde odborná diskuse na pracovních fórech nedospěla k souladu. Debata se točila kolem toho, zda druhý cizí jazyk má být povinný nadále, což je současný stav, kdy je vyučován nejpozději od osmé třídy, typicky od sedmé třídy, anebo zda má být jenom povinně nabízen školou a má být z pohledu dětí vlastně volitelný.

Já jsem připraven rozhodnout v té věci, bude to mé rozhodnutí, za které ponesu plnou zodpovědnost, do konce tohoto roku. Není to věc, která by byla legislativní povahy. Ale usiluji o to, abychom v té věci měli co nejširší konsensus, protože je vlastně vitální z pohledu konkurenceschopnosti budoucích generací a celé země.

Když jsem se podíval na průběh debaty, tak jsem byl vlastně překvapen jednou věcí. Jako člověk pocházející z vysokoškolského prostředí jsem zvyklý se ve věcech týkajících se obsahu a kvality studia okamžitě dívat na porovnání se zahraničím. V tomhle případě je to srovnání díkybohu jednoduché, protože v roce 2022 vydala evropská organizace zajišťující data srovnávající vzdělávací systém Eurydice studii, která ukazuje, jak na tom které země jsou. A to zjištění je vlastně tristní z řady důvodů. Historicky máme úroveň dosahovanou v prvním cizím jazyce o jeden stupeň nižší, než je obvyklé v severských zemích, v Pobaltí, v Německu nebo ve Francii. Střední, východní a jižní Evropa míří na úroveň A2 podle evropského referenčního rámce, což je pořád velmi začátečnická úroveň znalosti cizího jazyka, zatímco země na západ, na sever od nás míří o úroveň výš už v 15 letech. Proto jsem přesvědčený o tom, že bychom měli zvýšit tu výstupní úroveň a také začít s výukou jazyků dříve. Mezinárodní srovnání ukazuje, že s oběma jazyky začínáme spíš později, než je evropský mainstream. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP