Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane vicepremiére. Připomínám, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jakožto garančnímu výboru, dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Tato usnesení těchto výborů vám byla doručena jako sněmovní tisky 673/1, 674/2 a 674/4. Ústavně-právní výbor předložil záznam, který byl doručen jako sněmovní tisk 673/3. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka ústavně-právního výboru paní poslankyně Zuzana Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, tady budu velmi stručná. Stalo se něco nepředvídatelného. Ústavně-právní výbor 19. června 2024 tisk projednal. Při hlasování, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu předložený návrh zákona schválit, z 10 přítomných poslanců hlasovalo 5 pro, 5 se zdrželo, usnesení nebylo přijato. Proto je v systému záznam, nikoliv přijaté usnesení. To znamená, ústavně-právní výbor se k této věci nevyjádřil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím o slovo zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Haase. Není. Máme zde prosím jiného poslance z výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj? (Nikdo se nehlásí.)

Tak já tedy asi bych dal chviličku pauzu, jestli bychom mohli sehnat nějakého poslance z výboru, ještě opakuji, pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Tak já dám do 11.25 - čtyři minuty. Věřím, že někoho seženeme. (Reakce v sále.) Nebo už je zde někdo připraven? Tak já vám dávám dvě minutky, dáme pauzu. (Reakce: To je zbytečné.) Tak už je tady. (Poslanec Haas vchází do sálu, že si byl jen pro kávu.) Takže, pane poslanče, můžete se do toho pustit. Jedeme jako draci dneska. Než jste si došel pro kávu, projeli jsme jeden bod.

V tuto chvíli tedy vystoupí zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Karel Haas.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát. Vážené paní kolegyně, vážení vážení kolegové, vážení pane místopředsedo, za prvé: omlouva za toto moje technické zdržení. Snad můžete potvrdit, že jak včera, tak dnes jsem opravdu poctivě na sále a doběhla mě rychlost toho projednání, ale každopádně je to moje chyba. Velmi se vám omlouvám za to malé zdržení. Dovolte mi, abych teď aspoň po té své chybě to nějak dál nezdržoval.

Výbor pro veřejnou správu sněmovní tisk 673, novelu zákona: vládní návrh, kterým se mění zákon o státní službě, projednal na své schůzi 10. července 2024 s velmi jednoduchým tříbodovým usnesením. První bod usnesení: výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby sněmovní tisk 673 schválila, za druhé zmocňuje zpravodaj výboru - mě, abych s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, čímž tímto činím, a za třetí pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny.

Děkuju mnohokrát, nebudu narušovat dál nějak to dobré tempo dnešního dopoledního jednání. Děkuju mnohokrát a ještě jednou omluva za to technické zdržení.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za pochvalu za tempo a otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se přihlásila jako první paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Tak ještě jednou děkuji. Vážený pane místopředsedo, půjdu hned k pozměňovacím návrhům, které jsem podala spolu s dalšími kolegyněmi. Tři pozměňovací návrhy pod číslem 4508 až 4510 se týkají takzvaných politických náměstků. Připomenu, že v tomto volebním období zákon o státní službě tady již byl předložen předsedy koaličních klubů, nikoliv ministerstvem, a byl to poslanecký návrh, tedy se změnil, a hlavně zrušil funkci s prominutím náměstků odborných, udělal z nich vrchní ředitele sekce a náměstci jsou nyní na ministerstvech pouze politickou funkcí, která sice padá a končí s ministrem, anebo taky někdy i dříve. Nicméně v tom zákoně je jedna věc, ten počet náměstků není nijak omezen. Z toho vycházejí tři pozměňovací návrhy. Já je teď uvedu.

Je to 4508. Zde navrhuji společně s kolegyní Válkovou, Malou a Hanzlíkovou zastropování počtu politických náměstků maximálně na dva.

Pokud by se vám to nelíbilo, navrhuji 4509 společně s bývalou poslankyní Klárou Dostálovou a Janou Hanzlíkovou zastropování počtu politických náměstků tak, aby byl maximálně totožný s počtem vrchních ředitelů sekcí, v případě ministerstva bez sekcí maximálně dva. Protože může se stát, že budou vznikat, zanikat různá nová ministerstva, která budou třeba malinká, nebudou mít moc sekcí, ale počet náměstků by mohl přerůst počet sekcí.

Potom návrh 4510, který jsem podala společně s bývalou poslankyní Klárou Dostálovou a paní poslankyní Janou Hanzlíkovou. Kdyby se vám nelíbili ti dva, tak to můžeme zastropovat na tři, což je současný stav, který si koalice domluvila. Nicméně ústní domluva je sice fajn, ale kdyby to bylo v zákoně, bylo by to ještě lepší.

Další pozměňovací návrh 4511 jsem podala spolu s poslankyní Berenikou Peštovou. Jedná se o funkční období člena služební komise. Služební komise je nový institut, který zavádí tato novela, týká se výhradně představených, zřizuje se jako zvláštní orgán rozhodující ve věcech povinnosti vyplývající z právních předpisů, služebních předpisů, příkazů k výkonu služby, porušení služební etiky a ve věcech námitek proti služebnímu hodnocení nejvyšších státních úředníků. Samotný institut já podporuji, ale nicméně sedm let se mi zdá příliš. Domnívám se, že je vhodné, aby tato lhůta byla shodná s lhůtou, jakou mají ostatní, to znamená pěti let. Byla by to standardní lhůta, která je obvyklá v zákoně o státní službě. Je to lhůta, po kterou vlastně úředníci vykonávají svou funkci, udělají výběrová řízení, dostanou se do funkce na pět let, potom to musí znovu obhajovat. Domnívám se, že by bylo vhodné, aby stejná lhůta byla i pro služební komisi.

A tady mám jeden zajímavý pozměňovací návrh 4512. Podala jsem ho já, profesorka Válková a kolegyně Peštová. A jak k tomu přistoupit? Jak vám ho představit? Možná takovým rčením: rozmohl se nám tady takový nešvar. O čem mluvím? Politickou zodpovědnost část ministrů a náměstků přehazuje na úředníky. Nepřijdou do výboru hájit své pozice, pošlou tam úředníky. A ti se samozřejmě nemohou vyjádřit k některým politickým otázkám, které s předloženými tisky souvisejí. Oni jsou předkladatelé, mají nějakou politickou zodpovědnost a prostě se na to všichni vykašlou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP