(13.40 hodin)
(pokračuje Lubomír Brož)
Já bych jenom připomenul takové důležité věci a tam dal i svoje otazníky - budeme o tom určitě mluvit na výboru a ve druhém čtení. Rozšířila se ta oblast na čtyři oblasti. Tou novou z nich jsou animovaná díla, což je naprosto v pořádku, a další jsou videohry. Ty videohry po zveřejnění záměru přinesly docela velkou kritiku i ze strany samotných vývojářů, těch firem, které to dělají. Ono je to trošku tak, co vždycky se snažím vysvětlovat hrozně moc, že filmová pobídka není dotace. Filmová pobídka je něco, co veřejným rozpočtům, nejen státnímu, ale obecním, přináší další peníze na pronájmu lokací, zaměstnání, ubytování a všech dalších věcech, o tom je zbytečné mluvit. Nicméně u těch videoher to opravdu trošku může znít jako dotace. Z mé strany by byl dotaz, v čem potom ta videohra, ta pobídka přispívá, k čemu dál našemu státu?
A jenom bych připomenul některé výhrady samotných vývojářů. A zase, chápu to i z toho hlediska, jeden z případů byl, když Polsko zavedlo pobídky pro videohry, tak ty polské vývojářské firmy si prostě řekly, že přetáhnou i z Čech české vývojáře, takže je začaly přetahovat. Dokonce se jim to podařilo, podařilo natáhnout. Tím trošičku zase deformovaly trh a uškodily našim firmám. Bohužel, to je ta věc, která u těchhletěch věcí je, a je to začarované kolečko.
Další věcí jsou ty poplatky, které Netflix, HBO a podobně začnou platit v České republice. Je to zase něco, co jsem já a myslím, že i hnutí ANO kritizovali dlouhodobě, že je potřeba. Ten konečný poplatek 3,5 % - nejsem úplně spokojen s jeho výší. Myslím si, a v diskusích, jak to bylo na výboru, tam byly varianty násobně i vyšší, které se uvažovaly v těch prvních plánech. Nakonec rozumím tomu, že tohle je nějaký kompromis. Nechci ještě dneska říct, jestli se pokusíme navrhnout jejich zvýšení, nebo ne. Bude to záležet na další diskusi. Je tam hodně důležité v případě poplatků to, v jaké výši se budou vybírat, jak budeme kontrolovat to, že - teď dám příklad - Netflix, je to prostě příklad jako všechny ostatní další, on nám řekne, kolik má předplatitelů, za kolik peněz, takže jakým způsobem my to prokážeme? Já si myslím, že jsou tam nějaké cesty třeba přes DPH a podobné věci, ale chtěl bych se na tohle zeptat, na tu kontrolu.
A další potom je jedna z věcí, kterou tedy tentokrát nebudu kritizovat, ale spíše chválit, je to, že filmové pobídky budou nebo pobídky pro audiovizi předvídatelné dopředu. To, že vlastně se stanoví ta výše poplatků a šestkrát se bude násobit platba ze státního rozpočtu, je něco, co tomu průmyslu dává obrovskou stabilitu, a filmový průmysl nebo audiovizuální ji potřebuje. Za poslední dva roky jsme zažili obrovské turbulence v tom, že chvíli byla studia prázdná, chvíli byla plná. Prostě tohle to je něco, co je opravdu dobře. Tam se přimlouvám k tomu, abychom v tomhle to udrželi.
A potom ještě jenom zmíním, že je tam nový orgán - představenstvo. Zase, když jsem to četl poprvé, tak jak jsem si říkal: aha, další funkce, nicméně jestli jsem to správně přečetl, členové představenstva nebudou odměňováni.
Takže to je za mě to shrnutí. Říkám, jsme v prvním čtení, některé dotazy máme, ale jinak v obecné rovině tenhle zákon, ta novela je určitě pro naši audiovizi a její podporu velmi potřebná. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, pane poslanče. Další, kdo se hlásí do rozpravy, je pan poslanec Zdeněk... A vidím jednu faktickou poznámku, která naskočila, a to je pan poslanec Milan Brázdil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Já už jsem se pana ministra ptal, ale přece jenom do éteru se zeptám. Pobídky pro tvůrce videoher... My žijeme v době, kdy děcka jsou závislá na mobilu, hrají hry, pomalu nechodí ven. Potom zdravotní pojišťovny se snaží v preventivních programech je dostat ven, naučit je, aby se hýbaly, aby nebyly obézní, aby s tím nesouvisely další zdravotní problémy typu diabetu a podobně, a my teď budeme pobízet, aby tito, já nevím - ti jednička a nula, kteří umí dělat ty hry, aby to tvořili? Pro koho? Komu to prospěje nebo co z toho bude? Vlastně hrát si je dobré, samozřejmě, ale za mě osobně tedy nevím. Videohra a podporovat tvůrce videoher je dle mého pohledu, tedy těch závislostí, liché.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Tím pádem jsme vyčerpali faktické poznámky a já poprosím pana poslance Zdeňka Kettnera, který je dalším přihlášeným v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy, pánové, já bych chtěl shrnout stanovisko za celý klub SPD. Novela zákona o audiovizi byla už potřebná, protože samozřejmě technologie nějakým způsobem postupují, formy nabídek audiovizuálních děl se neustále vyvíjejí, mění, objevují se nové, takže tento zákon opravdu byl potřeba a musím říct, že ta novela je skutečně, jak říkal pan ministr, velice do hloubky, velice propracovaná a ta příprava musela být velice náročná.
Myslím si, že ty pobídky jsou skutečně pozitivní - pobídky pro české autory, české tvůrce, všechny, kdo se na tom podílejí. Je to samozřejmě i pozitivní, co se týká státního rozpočtu, přínosu pro státní rozpočet, takže ve všech bodech samozřejmě tento zákon budeme podporovat.
Jenom bych shrnul pár takových nejasností, možná malých výtek. Samozřejmě nijak se nebráním další diskusi, je to první čtení, takže i ocením další diskusi. Je možné, že i na základě té diskuse potom změním názor. První, co se mi úplně tak nelíbí, a to se omlouvám, ale to je profesionální deformace z pohledu učitelů, kdy my tady neustále tlačíme rozpočet do školství stále níž a níž, a najednou, co se týká podpory kinematografie, došlo opravdu k masivnímu a razantnímu skoku. Takže tam si nejsem úplně jistý, jestli je potřeba až tak velký skok. Samozřejmě, můžeme tady mluvit o nějaké inflaci, o zdražování všeho, co s tím souvisí, ale s tím přece bojuje i školství. To znamená, každopádně určitě ty finanční podmínky podporuju. Nejsem si úplně jistý, jestli je potřeba až tak rapidně to finančně navyšovat.
Další, s čím mám trošičku malý problém, je už ta podpora vývoje počítačových her, jak tady bylo zmiňováno. A ta moje výtka je ve dvou rovinách. Za prvé, jako učitel vím, jak skutečně obrovským problémem je závislost dětí na výpočetní technice, hraní počítačových her. Nejsem si úplně jistý, že právě podpora vývoje počítačových her je tím správným krokem. Další z tohoto ohledu právě, co se týká těch počítačových her. Beru pobídky filmové tvorby, audiotvorby. Beru, že to je posilování i národní tvorby, nějakého národního kulturního dědictví, s tím naprosto nemám problém, ale co se týká vývoje počítačových her, to je opravdu velice výdělečný byznys. Už v současné době naši vývojáři, naše počítačové firmy mají velké zisky, přinášejí do státního rozpočtu. Kdo je skutečně schopný v tomto byznyse, opravdu ty výdělky jsou obrovské, bez potřeby nějakých pobídek. Tady se trošku obávám, aby z těch pobídek se nestaly dotace pro nějaké méně schopné, kteří v současném tvrdém byznysu prostě nemají tvrdé lokty, nebo i skutečně nemají až tolik co nabídnout a v rámci evoluce by měli, jak se říká, bídně zhynout. Říkám, jsem ochoten, co se týká diskuse, nemám problém o tom více diskutovat.
Za další, co se týká právě těch počítačových her. Uvědomme si, že český počítačový trh je velice omezený vzhledem k počtu obyvatel. To znamená, že počítačová hra, která je v čistě české jazykové lokaci, prakticky pokud to bude nějaký větší projekt, nemá šanci si na českém trhu na sebe vydělat. Ten skutečně velký zisk a přínos je v okamžiku, kdy pronikne na zahraniční trhy, a tady je ten problém. Jakmile to bude česká hra s českou jazykovou lokací, na zahraničním trhu nemá šanci uspět, protože česky namluvená hra skutečně nikoho nezajímá. Když se podíváme na všechny úspěšné projekty českých vývojářských firem, je to samozřejmě anglická jazyková mutace. Takže mi přijde podporovat z českých peněz daňových poplatníků něco, co primárně budou používat v zahraničí, kde tím, že to bude jazyková mutace, ani si neuvědomí, že to je nějaký produkt českých vývojářů, tak si myslím, že ten efekt tak mít nebude. Já jsem samozřejmě připravený podat pozměňovací návrh týkající se právě těch počítačových her. ***