Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikoho dalšího nevidím přihlášeného do obecné rozpravy. Ptám se, zda se někdo hlásí? Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Chci se zeptat pana ministra, pana zpravodaje na závěrečné slovo? Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych poděkovat panu kolegovi Langovi, vaším prostřednictvím, za velmi podrobnou zprávu a podporující stanovisko k danému návrhu, i od nejsilnější opoziční strany. Také bych mu chtěl poděkovat, že on se v rámci svého vystoupení opravdu zabýval tím návrhem zákona, který projednáváme, protože ty další otázky spadaly spíše tedy k zákonu, který dnes na pořadu není. Toto je doprovodný, byť věcně související zákon.
A pro paní kolegyni Vildumetzovou, protože je namístě odpovědět. My, co se toho centrálního registru zbraní týče, to není nikde soutěženo, to je inhousová programátorská práce, protože to je registr, který obsahuje tak citlivé údaje, a pracuje s tak citlivými daty bezpečnostního charakteru, že tady skutečně není možné na komerčním trhu si dovolit soutěžit jakoukoliv dodavatelskou firmu. Takže od začátku je toto plánováno a hovořeno o tom, jako o programu, o systému, který řešíme vlastní cestou. Už jsem to tady ve Sněmovně opakovaně říkal, tedy ještě pro jistotu jednou.
A co se týká těch termínů jako takových, tak už jenom to, že ten systém musí být testován, musí být pilotován, musí být naprogramován a musí být plně funkční a musí být funkční bez jakýchkoli problémů, tak ano, jak řekl pan kolega Mašek, ambice 1. 1. 2026 už je takto docela ambiciózní. A pokud se bavíme o propojení se systémy zdravotní péče, Ministerstvo zdravotnictví zapracovalo návrh do aktuální novely zákona o elektronizaci zdravotnictví. Tou se bude zabývat vláda. Ten termín úplně neovlivňuji, ale podle mých informací v nejbližší době. A to je věc, kterou my chceme komplexně stihnout do 1. 1. 2026, tak prosím nebuďme tady řekněme, chápu, že to možná veřejnost na první pohled a poslech ocení, vypadá to hezky, pusťme už to 1. 1. 2025, všem to pomůže. A já říkám, spusťme to v té chvíli, když to bude funkční, a je to nesmírně náročná programátorská práce, propojení registrů tak, aby to splňovalo ty parametry, o kterých vy sama hovoříte. Ano, to znamená nejenom poznámka o tom, že daný člověk je držitelem zbrojního pasu, ale propis informací mezi praktickým a odborným lékařem.
A znovu říkám, chceme tady jako tahle vláda tenhle velký digitalizační projekt za sebou nechat, a chceme ho spustit 1. 1. 2026, ambiciózní datum, a budeme dělat všechno proto, abychom ho naplnili.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan zpravodaj? Není tomu tak. Dobře. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, protože návrh na vrácení nebo na zamítnutí nepadl. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Eviduji žádost na odhlášení, já vás odhlásím. Požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami.
Mezitím přečtu omluvu. Od 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Radek Koten. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. A ptám se, zda někdo navrhujete jiný výbor jako garanční? Nevidím.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru? Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 332, přihlášeno je 168 poslankyň a poslanců, pro 166, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. A ptám se, zda jsou zde další návrhy k přikázání k projednání v jiném výboru nebo výborech. Nevidím žádný návrh. V tom případě, kolegyně a kolegové, já vám děkuji. Končím projednávání tohoto bodu a předám řízení schůze.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Krásný podvečer, dámy a pánové. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Všechny vás zdravím. A budeme pokračovat schváleným pořadem schůze, a to je bod číslo
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2011 Sb., o účastnících odboje a odporu proti komunismu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 719/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun a já ho prosím, aby se ujal slova. Pane ministře, prosím.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala zasadit se o dokončení vyrovnání české společnosti s minulostí komunistického režimu, včetně případu přetrvávajících příjmových nespravedlností mezi utlačovateli a utlačovanými. A v souladu s tímto programovým prohlášením vlády a také v souladu se závěry analýzy, která byla připravena na vládní úrovni, byl připraven tento návrh zákona, kterým se mění zákon o účastnících odboje a odporu proti komunismu. Tím předloženým návrhem se navrhuje především rozšířit okruh osob, které se opravňuje k podání žádosti o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu o ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů. A dále umožnit podat žádost o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu i za osobu žijící, jednak příbuznými, jednak těm spolkům, které už jsou tam dneska, a tady je to podmíněno souhlasem této osoby.
A těmito změnami by měl být rozšířen okruh osob, kterým bylo vydáno osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu a usnadněn přístup k získání tohoto osvědčení osobám, které žádost o vydání tohoto osvědčení doposud nepodaly například z důvodu vysokého věku nebo z jednání s úřady a podobně. Tím návrhem se také navrhuje provést drobnou terminologickou změnu navazující na terminologii občanského zákoníku a upravit způsob odměňování členů etické komise České republiky pro ocenění účastníka odboje a odporu proti komunismu.
Účinnost navrhovaných změn je navrhována prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona, přičemž důvodem tohoto postupu je časová naléhavost k přijetí změn vyplývajících z pokročilého věku některých osob, kterým by se navrhované změny mohly pozitivně dotknout. A ze stejného důvodu se jeví jako časově naléhavé i přijetí návrhu zákona a proto vláda navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny již v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost a podporu tohoto návrhu.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. A nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Marek Benda. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já se pokusím být velmi stručný. Pan ministr uvedl, co je obsahem tohoto návrhu zákona. Jedná se opravdu o normu mimořádně stručnou, která si dle mého názoru zaslouží schválení v režimu § 90, čímž doporučuji Poslanecké sněmovně, aby projednala v režimu § 90. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím hlásí pouze paní poslankyně Válková Helena. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, budu mluvit i za klub. My jsme to probírali a víte, že vždycky šetříme s tou devadesátkou, nebo podle toho § 90, to zrychlené projednávání. Nicméně v tomto případě právě proto, aby aspoň někdo se toho dožil, a abychom ty nespravedlnosti napravili, tak samozřejmě klub ANO podpoří i to projednání podle § 90. Nicméně mě osobně mrzí, že se zapomnělo na to vyrovnání si s těmi - a máme ten dluh delší dobu, a zrovna to říkám já a vy dobře víte, proč to říkám, protože já jsem tenkrát nezvedla pro ten paskvil, který byl předložený za druhého volebního období, ruku, protože to musí být jednak důstojné vyrovnání a jednak správně legislativně napsané. ***