Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(12.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu. Táži se, zda se do ní někdo hlásí? Není-li tomu tak, rozpravu končím.
Pro pořádek se ptám, zda má pan ministr zájem o závěrečné slovo? Není tomu tak. Ani paní zpravodajka.
My se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu, kdy předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Takový návrh nevidím, takže přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh na přikázání? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 302, bylo přihlášeno 128 hlasujících, pro 105, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku jako garančnímu.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím projednávání bodu 15, končím projednávání tohoto tisku v prvém čtení.
Omlouvá se pan poslanec Jan Bureš od 12 hodin z pracovních důvodů a my se nyní vystřídáme v řízení schůze. (Střídá se s místopředsedou Skopečkem.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Krásné poledne, vážené kolegyně, vážení kolegové, všechny vás zdravím. Budeme pokračovat ve schváleném programu. Následujícím bodem je bod
16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb.,
o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 710/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona 166/2099 Sb., o veterinární péči. Předkládaný návrh zákona reaguje převážně na nová nařízení komise vydávaná v oblasti veterinární péče a zároveň na poznatky z aplikační praxe. Novela tohoto zákona se týká zejména oblasti veterinární hygieny, kde dochází k celkové revizi právní úpravy veterinární asanace z důvodu jejího zpřehlednění a naplnění požadavků dozorových orgánů.
Dále dochází k revizi monitoringu farmakologicky účinných látek na základě unijních předpisů. Znovu opakuji, jedná se de facto o transpoziční novelu. Dále také dochází ke zmírnění požadavků na vyšetřování masa domácích prasat na přítomnost trichinel, a to v návaznosti na dlouhodobě dobrou epidemiologickou situaci. Myslím, že i na to je dobře reagovat i směrem k domácím chovatelům.
V oblasti zdraví zvířat se mimo jiné úprava věnuje těmto věcem. Postupu vydávání opatření k tlumení nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka, které jsou považovány za nebezpečné. Nově bude možné ze strany příslušného orgánu v případě některých nákaz učinit či uložit opatření, případně nařídit mimořádné veterinární opatření, na základě odborného posouzení - nikoliv bezpodmínečně - a elektronizaci postupu při vydávání vnitrostátních veterinárních osvědčení k přemístění zvířat. Jde to v duchu toho, oč se na Ministerstvu zemědělství úspěšně snažíme, a to je maximální míra elektronizace a digitalizace.
V oblasti kontroly dovozu, tranzitu a vývozu zvířat, živočišných produktů a ostatního veterinárního zboží dochází k dílčím úpravám podrobnosti kontroly vývozu do třetích zemí. Pokud jde o aplikační praxi, tak novela navrhuje upřesnění právní úpravy atestací úředních veterinárních lékařů a lhůt pro jejich získání. Dále ruší - podtrhuji slovo ruší -nadbytečné a nepoužívané kompetence obecního úřadu v přenesené působnosti na návrh krajské veterinární správy vydávat a ukončovat mimořádná veterinární opatření závazná pro územní obce.
Součástí návrhu zákona je také novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kde zavádíme kamerové systémy na jatkách, a to s předpokládanými náklady cirka 200 000 korun na jeden takový jateční provoz. Myslím, že tohleto opatření je důležité i v kontextu těch některých, bohužel i zcela jednoznačně odsouzeníhodných, případů, kterých jsme byli svědky hlavně v létě loňského roku. Snažíme se na to reagovat právě tímto zavedením povinných kamerových systémů tak, aby případné excesy byly dohledatelné a také sankcionovatelné.
Dále novelizujeme plemenářský zákon. Tam formálně reagujeme na poslední novelu veterinárního zákona, abychom vše uvedli do pořádku. Novela zákona o správních poplatcích potom zavádí, nebo tam reagujeme na nízké poplatky a navyšujeme poplatky v jednotlivých sazebnících vztahujících se k veterinární péči. S ohledem na to, že výše správních poplatků nebyla na rozdíl od jiných správních poplatků dlouhodobě měněna, je nutné přikročit k jejich částečně skokovému zvýšení.
Co chci zdůraznit, navýšení se týká zejména právnických a podnikajících fyzických osob, například osob působících ve veterinární asanaci, provozovatelů potravinářských podniků, dopravců nebo vývozců. V případě fyzických osob chovatelů se jedná zejména o navýšení ve vztahu k úřednímu ověření pasu nebo jiného identifikačního dokladu zvířete v zájmovém chovu z 50 na 100 korun a poplatek k vydání souhlasu se zahrabáním kadáveru koňovitého chovatelem na vlastním pozemku. Tam se to zvyšuje ze 100 korun na 500 korun. Myslím, že vzhledem k inflaci a všem dalším okolnostem je toto přijatelné a přiměřené.
Závěrem je třeba dodat, že cílem předkládaného návrhu je rovněž snížení byrokratické zátěže fyzických i právnických osob. Toto snížení lze spatřovat mimo jiné ve vypuštění povinnosti chovatele aktualizovat nejméně jednou ročně pohotovostní plán pro případ výskytu nebezpečných nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka. Dále v možnosti chovatele nově požádat o vydání veterinárního osvědčení prostřednictvím informačního systému Státní veterinární správy a současně elektronizaci celého procesu. Dále v možnosti dané uživateli honitby, aby v určitých případech zajistil neškodné odstranění zvěřiny nevhodné pro lidskou spotřebu i bez předchozího vyšetření úředním veterinárním lékařem. Dále v odstranění povinnosti předávat a přebírat průvodní list skotu v případě veterinárních přesunů turů a elektronizaci celého systému evidence.
To jsou základní body této novely. Není úplně drobná a my jsme se do ní snažili zapracovat i opatření v rámci antibyrokratického procesu celého resortu Ministerstva zemědělství. Děkuji a předpokládám, že povedeme potom i věcnou debatu hlavně na zemědělském výboru. Jsem připraven samozřejmě reagovat i na podněty v rámci druhého čtení tady v Poslanecké sněmovně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Pavel Bělobrádek. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane předsedající. Páni ministři, kolegyně, kolegové, jak řekl pan ministr v úvodním slově, je to z velké části technická novela, která má některé věci zjednodušit. Co skutečně tam je asi nejzajímavější a politicky možná i nejproblematičtější, je povinnost mít na příhonu na jatkách kamery, přičemž se domnívám, kdo jste se tam někdy byl alespoň podívat, tak to tam opravdu není jednoduché. Na druhou stranu je to ale nesmírně potřebné právě proto, aby se tam, kde třeba není trvalý veterinární dozor anebo v době, kdy tam ten pracovník veterinární správy není, tak aby to bylo pod kontrolou, protože ty excesy se stávají a je potřeba jim co nejlépe předcházet, popřípadě pokud k nim dojde, tak je odhalit a potrestat. ***