Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.40 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Otevírám bod
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb.,
o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic
a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 705/ - prvé čtení
Z pověření vlády tedy předložený návrh opět uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Předkládáme návrh zákona, kterým se mění zákon o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic, a obsahuje změnu zákona o dráhách a změnu zákona o státním podniku. Jedním z jeho cílů je reagovat na výtky Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánů akciové společnosti České dráhy, a to konkrétně jejího řídícího výboru, podle níž je právní úkon učiněný v rozporu s rozhodnutím řídícího výboru neplatný. Návrhem zákona dochází k vypuštění kritizované právní úpravy, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazku plynoucí České republice z jejího členství v Evropské unii.
Dále dochází ke zrušení speciální právní úpravy týkající se nakládání s majetkem tvořícím železniční dopravní cestu ze strany státní organizace Správa železnic. V souladu s dlouhodobou snahou směřující k redukci agend vykonávaných v resortu dopravy dochází k dílčímu zjednodušování postupu v dané oblasti. Pro některé typy transakcí tak odpadne povinnost - mohu konstatovat - zcela formální povinnost jejich schválení vládou, kdy opravdu velmi malé soubory majetku, někdy i v řádu pouhých desítek tisíc korun, musí schválit vláda České republiky, přičemž ale zůstane dotčenému majetku dostatečná míra ochrany, kdy pro nakládání s tímto majetkem bude nutné dosáhnout předchozího schválení ze strany Ministerstva dopravy. Takže to nebude pouze v pravomoci orgánu Správy železnic.
V návaznosti na ukončení procesu oddlužení státní organizace Správa železnic dochází návrhem zákona k přizpůsobení stávající právní úpravy této skutečnosti, zejména pokud jde o účel, k němuž slouží majetek uvedený v příloze transformačního zákona. Tento majetek nebude nadále sloužit pouze k úhradě závazků převzatých uvedenou státní organizaci po státní organizaci České dráhy. S tím souvisí též zrušení již překonané povinnosti uvedené státní organizace hospodařit ve dvou vnitropodnikových okruzích, která byla s procesem oddlužení úzce propojena. Přistupuje se též ke zrušení již překonané právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty akciovou společností České dráhy státní organizaci Správa železnic, neboť tato problematika je komplexněji a zcela dostatečně upravena zákonem o dráhách a jejich zakotvení v transformačním zákoně je již bezpředmětné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a my jsme opět v situaci, kdy je pro prvé čtení určen zpravodaj, který je omluven, a je navržena změna zpravodaje na pana poslance Michaela Rataje. Já tedy přivolávám kolegyně a kolegy z předsálí na hlasování o změně zpravodaje v prvém čtení. Je to takto nutné.
Jenom konstatuji, že tedy z poslance Ondřeje Lochmana měníme zpravodaje na pana poslance Rataje.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Jde o změnu zpravodaje.
Hlasování číslo 300 se účastnilo 122 hlasujících, pro 95, proti 0. Konstatuji, že jsme odhlasovali, že zpravodajem pro prvé čtení se stává pan poslanec Michael Rataj.
A já ho nyní zvu, aby se u pultíku ujal slova a i v roli zpravodaje nás uvedl v prvním čtení. Prosím, pane poslanče a zpravodaji.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení páni ministři, dovolte mi, abych vám stručně představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic, o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. Tento návrh zákona reaguje na několik zásadních potřeb a připomínek, včetně výzvy Evropské komise týkající se neslučitelnosti současné právní úpravy s právem Evropské unie, zejména ve vztahu k příliš silnému postavení řídícího výboru. Návrh zákona proto upravuje postavení řídícího výboru tak, aby bylo v souladu s právem Evropské unie.
Další navrhovanou změnou je zrušení speciálního postupu při nakládání s majetkem Správy železnic dle zákona o akciové společnosti České dráhy. Tento krok povede k redukci dopravních agend a zjednodušení administrativních procesů.
Dále jde o zrušení povinnosti akciové společnosti České dráhy hradit státní organizaci Správa železnic cenu za užívání železniční dopravní cesty k provozování železniční dopravy podle cenových předpisů. Návrhem zákona dojde ke zrušení již překonané právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty akciovou společnosti České dráhy státní organizací Správa železnic, která je zakotvena v § 23 transformačního zákona. Tato problematika je komplexní a zcela dostatečně upravena zákonem o dráhách. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobré dopoledne. Já krátce přednesu naše stanovisko za hnutí ANO. Nebudu kritický, protože s obsahem té novely, relativně jednoduché, jsme srozuměni a mohu ji popsat i z osobní zkušenosti jako člen správní rady Správy železnic. Shodou okolností včera jsme taky jeden takový balíček zrovna vypravovali, ještě tedy zatím, směrem na vládu.
Pan ministr Kupka zrovna zahajuje další úsek Dé trojky, jak jsem viděl ze sítí. Jsme rádi, že vláda navazuje na tu práci, kterou jsme připravili v předchozím volebním období, a pan ministr Stanjura s dopravou koneckonců má taky své vlastní zkušenosti, takže si tu problematiku dobře pamatuje. (Hlas mimo mikrofon.) Dokonce mám tu nápovědu, že jeden z prvních úseků historicky ještě spouštěl pan ministr Stanjura. Tak jsem rád, že v tomhle na sebe navazujeme. Opravdu, ta novela je relativně jednoduchá, dokonce jsem si říkal, jestli jste ji neměli dát v té takzvané devadesátce, protože žádné pozměňovací návrhy my nemáme v plánu, a nezaznamenal jsem ani od Ministerstva dopravy. Ale proč ne, nevím, jestli budete chtít nějaké zkrácení lhůt, nebo to necháme na září. Uvidíme, co se do toho září vyvrbí. Je teď poměrně silné téma takzvané přetížené kapacity na hlavním železničním koridoru, které řeší pozměňovací návrhy v zákoně o dráhách. Takže je možné, že díky tomu tedy, že to není v devadesátce, se na hospodářském výboru budeme moci podívat na tohle téma, vedení Správy železnic ho teď řeší velmi intenzivně.
Ale k tomuto zákonu. Přeskočím formality, výtku Evropské komise stran slučitelnosti právní úpravy řídícího výboru Českých drah a taková ta reflexe skutečnosti, že proces oddlužení Správy železnic už je formálně ukončen. Opravdu zásadní téma je zjednodušení postupu u nakládání majetku tvořící železniční dopravní cestu. Já když jsem viděl ten materiál po mezirezortu, tak jsem měl obavu, že ta kontrola nebude až tak dostatečná, kdyby to odešlo jen z té správní rady, ale byl jsem informován, že tedy těsně před jednáním vlády to bylo dopracováno, byl tam doplněn konkrétně § 20 odst. 4, který říká, že k finálnímu zcizení, respektive prodeji - nesmí proběhnout bez souhlasu Ministerstva dopravy. To kvituji, opravdu není potřeba takovou zbytečnou byrokracií prodej garáže za, nevím, několik tisíc korun dávat vládě, takže je to úspora.
Nad rámec toho, co tady řekli předkladatelé, doplním informaci, že je tam také podmínka, s kterou souhlasím, že takový prodej musí být zveřejněn na webu Správy železnic do 15 dnů od jeho uskutečnění, a že je tam i pojistka, že pokud by Správa železnic učinila takové právní jednání bez vědomí Ministerstva dopravy nebo bez toho schválení, tak je považováno za neplatné. Považuji to za dostatečnou záruku i proto, že než k tomuto kroku dojde, tak opravdu interně ve Správě železnic probíhá velmi dlouhé, široké a transparentní kolečko, to takzvané interní kolečko, kdy se jednotlivé organizační složky vyjadřují k tomu, jestli majetek potřebují, nebo nepotřebují. Pak je komunikováno v pořadí s prvními zájemci, se samosprávami, s veřejným sektorem, pak až dochází k prodeji. Takže není tam žádný problém, a pomůže to. ***