Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(16.00 hodin)

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuju za tu odpověď. Je pravda, že jsem myslela právě na to, jestli to jednání s kraji vlastně plánujete ještě před tou výměnou v podstatě, ke které asi na některých krajích dojde, takže chápu, nebo doufám tedy, že jsem to pochopila správně, že určitě ne, protože tam teď se budou řešit tedy ty parametry. Tak můj dotaz teď je, jestli alespoň tedy někdo z těch poskytovatelů, kterých se to týká, budou přítomni nějakým způsobem při tom nastavování parametrů. Jestli přece jenom budou moct do téhle věci nějakým způsobem zasáhnout, protože ono samozřejmě se jedná jakoby o jejich budoucnost, takže chápu, že to je pro ně hodně důležité. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne. My jsme se vyměnili v řízení schůze. Budeme pokračovat v probíhajících interpelacích a vidím pana ministra, že se chystá k odpovědi. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já si dovolím ještě zareagovat na tu doplňující otázku. Já mohu garantovat to, že byť nejde ten dotační titul a jeho parametry před tím vyhlášením do mezirezortního připomínkového řízení, jde jenom vnitřním připomínkovým řízením, ale já dělám na ministerstvu za ty tři roky, a vy to myslím, že asi také víte, rozšířená vnitřní připomínková řízení tak, aby měli možnost i zástupci jak nevládních organizací, tak i zástupci těch konkrétních poskytovatelů dát připomínky k tomu návrhu, který budeme potom, předpokládám, někdy na přelomu září, začátkem října potom zveřejňovat z hlediska parametrů pro dotační titul B na příští rok. To znamená, já předpokládám, že někdy v průběhu zase přelomu srpna, září by to připomínkové řízení mělo běžet, takže budou mít možnost se k tomu vyjádřit i poskytovatelé.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Než budeme pokračovat, přečtu omluvy. Od 14.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jiří Carbol, od 14.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jaroslav Dvořák. Z členů vlády od 16.30 se omlouvá z pracovních důvodů pan ministr Petr Hladík a od 14.30 do 15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Vít Rakušan.

Jako další je přihlášen se svou interpelací pan poslanec Patrik Nacher. Není přítomen, dobře. Půjdeme dál.

Jako další je potom paní poslankyně Karla Maříková. Také není přítomna.

V tom případě požádám o vystoupení paní poslankyni Zuzanu Ožanovou a bude interpelovat pana poslance - pana ministra Ivana Bartoše. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Budu interpelovat pana ministra i pana poslance v jedné osobě, takže jste to řekl zcela správně. Já jsem dala rádoby vtipný název interpelace: české zásuvky, překážka digitalizace. Víte, pane ministře, kolega David Pražák opakovaně upozorňuje na možné problémy s digitalizací stavebního řízení. Neustále chtěl tento bod zařadit na jednání na plénu a stále mu bylo řečeno, že vše je zalité sluncem, že se nic neděje.

Já jenom bych se chtěla zeptat, jestli případně, pokud se všechno nebude dít tak, jak si představujete, budete mít i nějakou osobní zodpovědnost za tu situaci, která nastane. Počkejme si. Ale nicméně, prosím vás, to by nevymyslel ani Jára Cimrman s těmi zástrčkami! Když jsem si přečetla, já si dovolím citovat, protože to fakt člověk nevymyslí: Část nových počítačů, které mají úředníkům pomoci s přechodem na digitalizované stavební řízení, přišlo se špatnými koncovkami u nabíječek. Místo českých zástrček dorazily s koncovkami pro britskou síť. V Česku je nepoužitelné. Pane ministře, jak se to může stát? Máme Digitální agenturu, ale ona místo digitalizace bude muset začít řešit technické problémy. Promiňte mi, ale opravdu to je jak z Járy Cimrmana! To možná ani není k tomu víc co dodat!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Pan ministr je přítomen a odpoví vám na vaši interpelaci. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, a ještě než odpovím, tak myslím, že včera při zahájení jednání o programu schůze jsem zhruba deset minut odpovídal na veškeré otázky, které také k programu schůze byly vzneseny k digitalizaci.

Ale teď k vaší interpelaci. Ona se fakt jmenuje české zásuvky, překážka digitalizace. Jako fakt tohle budeme řešit? Je to jako kauza, které tady budeme věnovat čas? Já budu stručný. Co se stalo? V minulém týdnu dodavatelé začali rozvážet na 600 stavebních úřadů novou výpočetní techniku. Je to 4 500 notebooků a 9 000 velkoformátových monitorů. Máme dva dodavatele. Jeden rozvezl 2 358 sad z celkových 2 900 a hned na začátku si všimli, že u jednotek procent dodaných sad je přibalena britská zástrčka. Druhý dodavatel rozvážel celkově do 182 obcí, přičemž dnes a zítra rozváží na posledních 12 obcí a ještě u 10 dalších obcí čeká, až tito podepíšou smlouvu, a všechny zástrčky byly v dodávce správné. Já to nechci nijak zlehčovat. Prostě někdo v tom dodavatelském řetězci a já jsem si dělal i trochu legraci, že příště osobně zkontroluji krabice někde v Holandsku, nebo kde se to balí, skutečně pochybil, ale je to ten zásadní problém digitalizace? Nejsou to dlouhodobě ještě z minulé vlády podfinancované registry? Není to dosavadní resortismus, který vámi zmiňovaná DIA se snaží překlenout? Nebo možná zkostnatělost veřejného zadávání? Já si fakt myslím, a dokonce jsem viděl některé členy pražské ANO, jak si sponzorovali tento příspěvek jako důkaz zpackané digitalizace.

Chci říci, že dodavatel, který toto spáchal v uvozovkách, zahájil jejich výměnu a nejpozději do 24. 6., což už bylo, tyto vyměnil. A i kdyby to neudělal, jsou to standardní kabely, kterých jsou na každém úřadu desítky, a dodali jsme dokovací stanice. Takže počítač se zacvakne do té dokovací stanice a ty sady jsou plně funkční. Práce s dokovací stanicí je standard a většina úředníků přes ni dneska ten počítač zapojuje, když přijde do práce, takže ty kabely by stejně málokdo použil.

A já chci říct ještě jednu věc. Kdybychom ty monitory nedodávali, tak digitální stavební řízení by se stejně v pondělí spouštělo. Ty stavební úřady výpočetní techniku mají, oni nepracují na psacích strojích. Nové notebooky a monitory je něco navíc. My jsme se rozhodli, abychom zajistili všem úřadům dostatečný pracovní komfort v tom novém systému, proto jsme na to připravili peníze v Národním plánu obnovy, je to asi 208 milionů, a proto dostanou to vybavení zdarma. Naopak jsme tím centrálním nákupem s Ministerstvem financí ušetřili i s tou administrativou a ty obce, který podepsaly včas smlouvu, a nebylo to lehké, tak je dostanou všechny do konce června.

A já bych zdaleka nemluvil o všech obcích. Já si jenom dovolím - a vím, že se to netýká všech, takže ty, kterých se to netýká, snad prominou, já vám přečtu, co ten dodavatel techniky nám napsal: "Žádáme vás, apelujte na zbylé obce bez smlouvy i na obce s platnou smlouvou, které mají zájem o její dodatkování a změnu počtu sestav. Taktéž požádejte vaše kontakty na obcích, aby poučily své nominanty k převzetí techniky, ať reagují na písemné výzvy k plnění a na výzvy k vyjasnění pozice obce jako povinné k dani z přidané hodnoty. Jejich nečinnost mnohdy komplikuje rozvoz techniky nebo fakturaci." Takže my jsme zpracovali skrze CRR distribuci tohoto, sesbírání těchto objednávek, centrální nákup a tu distribuci a v jednotkách procent tam ten kompletátor přibalil prostě špatné zásuvky - anglické.

Já bych fakt chtěl, abychom řešili třeba jiné otázky než otázky zásuvek. Českým občanům, úředníkům, ekonomice a jejich konkurenceschopnosti by to prospělo asi víc. To je, myslím, dlouhodobý cíl té digitalizace. A v pondělí 1. července, kdy se ten systém bude spouštět, rozhodně nejsme v žádném cíli. Jsou to tři velké systémy. Žádný rozjezd takhle velkého projektu a zákony změnit není bez zaškobrtnutí. A já mám tu kůži na trhu od začátku, co jsem na to MMR šel realizovat ten proces, který se nějakým způsobem možná měl spustit už v minulých letech, nebo digitalizace stavebního řízení byla na MMR řešena od roku 2014, tak prostě postupuji s nejlepším vědomím a svědomím ty věci dodat. A ty zástrčky, to je fakt směšné!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní poslankyně bude mít doplňující otázku. Prosím?

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Ona není úplně doplňující, ona již zazněla. Já jsem se ptala, když se to fakt nepovede, jestli vyvodíte osobní odpovědnost, pane ministře. Já sama jsem byla přítomna, když se měnily dva systémy - registr vozidel a registr řidičů. Registr vozidel, to byl velký mediální problém. Ale víte, proč to vzniklo? Protože se to uspěchalo. Ministerstvo vnitra tlačilo Ministerstvo dopravy k rychlejšímu převzetí, přitom mělo dojít k pozdějšímu. Nebylo to doladěné, protože z přílišného spěchu vznikly problémy. A protože jsem si to já sama zažila, a také jsem si zažila, kdy registr řidičů - byla jsem v sobotu, v neděli v práci, abych to pomohla odzkoušet, tohle jsem si zažila. A proto se o to obávám možná víc než ostatní kolegové, protože ne každý má na to čas. Ale hlavně i to učení se toho nového programu. Tam zaznívá to, že ta výuka nebyla dostatečná, to proškolení těch kolegů. Takže osobní odpovědnost. To je ta otázka. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP