Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(13.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
A teď se dostáváme k rozpočtovému určení daní obcí a tam, protože Praha je i ta obec, a tím, že se změnil ten přepočet, Praze se samozřejmě přidají finanční prostředky. Takže vy máte pravdu, že se ty finanční prostředky budou v rámci RUDu obcí přesouvat, ale víte, komu hlavně půjdou? Praze a Brnu! Skoro 2 miliardy jsou Praha, nebo nějaké takovéhle hrozné číslo, a 700 milionů je Brno. A to je prostě pravda. Já už nevím, jak vám to mám vysvětlit. A s tímhle Starostové souhlasí? Vy souhlasíte s tím, aby se malým obcím braly finanční prostředky? Aby se ty obce slučovaly? Aby se ty obce rušily? Já jsem si tedy myslela, že jste tedy opravdu jiní a že opravdu za ty starosty budete bojovat, ale nebojujete, protože byste jinak nemohli dopustit, aby tady tenhle návrh byl. A ještě si tady vezmete pana Kuchaře, omlouvám se, prostřednictvím pana předsedajícího, a ten tady tedy říká věci, které jsou tedy absolutně proti starostům.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Jan Bureš - faktická poznámka. Prosím.
Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Já si myslím, že opakování je matkou moudrosti. Můžu poprosit pana ministra financí, jestli by se na mě mohl podívat? Pane ministře, měníme procento, které dostávají obce ze státního rozpočtu tímto návrhem? Neměníme. To znamená, ten balík, který jde ze státního rozpočtu na obce, zůstává stejný. To znamená, my vlastně řešíme jenom to vnitřní rozdělení, kolik do které obce přijde. Dneska je to podle zjištění statistického úřadu, který dělá šetření, tuším, jednou za deset let, a dělají se tam nějaké drobné korekce každý rok. Teď to děláme podle toho, kolik skutečně lidí žije v té dané obci. To je přece ten základ.
Takže jestli tady někdo říká, berete obcím, nebereme! Obcím to zůstává stejné, akorát v tom vnitřním uspořádání se to mění. Můžeme se tady bavit o tom, že můžou mít obce v tuto chvíli motivaci získávat občany, prostě aby občané se u nich hlásili k trvalému pobytu, lákat je, nabízet jim co největší benefity. Nějakým způsobem zavádíme do určité míry, řekněme to v nadsázce, konkurenci mezi obcemi o to, aby získávaly občany, a zavádíme tedy jakýsi férový princip do toho. A kolegové, kteří tady říkali ta čísla, tak já jsem si schválně rychle rozkliknul rozpočty, tak prosím pěkně, u Rantířova, jak říkal pan kolega, 200 000, to jsou 3 % rozpočtu, u Tišnova 3,5 milionu je 1 % rozpočtu a u Jihlavy 14 milionů je prosím 0,64 % jejího rozpočtu. Byl jsem starostou 12 let. Můžu vám svědomitě říct, že ze 3 % rozpočtu se dovedu velmi snadno vypořádat v rámci celého balíku, jak jsme to vždycky řešili. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další je paní poslankyně Lenka Knechtová s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Já bych ráda zareagovala na pana kolegu Bureše, vaším prostřednictvím, a zeptám se, jaké benefity si představujete, že my na Brno-venkově budeme nabízet, abychom konkurovali městu Brnu? O jakých benefitech mluvíte? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec Ladislav Okleštěk s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo. Pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, vždyť já vás mám rád, v podstatě. Ale prosím vás, když 5 800 obcí dostane méně peněz, tak kde se ztratí ty peníze? No, rozplynou se mezi ty větší. Takže to je ten problém. To, že celkový budget zůstává, to je sice hezké, ale ty peníze jdou pryč. Jdou tam, kde nepotřebují, zdaleka ne tak, jak je potřebují v těch malých obcích. To je to kouzlo! (Potlesk poslanců ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Už jsem myslel, že přistoupíme k přihlášeným v obecné rozpravě, a ještě naskočila jedna faktická poznámka - pan poslanec Kubíček. Prosím.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, pane předsedající. Já bych to viděl jednoduše. Když umíme napsat dopis všem starostům obcí o tom, jakým způsobem mají bojovat za to, aby jim zůstaly stejné peníze, tak potom vystoupení, které jsem tady slyšel, pošleme starostům dopis, že jim bereme ta dvě tři procenta, ať se s tím smíří, protože to v republice zůstane. Já jsem tady slyšel několikrát boj za malé obce, za proti vylidňování venkova, pro lepší podmínky pro jednotlivé vesnice a malé obce. Tímto vlastně činíme ten krok úplně obráceně a pak budeme všichni říkat, jak se nám zahušťují aglomerace velkých měst. To přece nemá logiku. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní uděluji slovo panu poslanci Davidu Šimkovi, který trpělivě vyčkal v rozpravě jako řádně přihlášený. Prosím, pane poslanče.
Poslanec David Šimek: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já bych v prvé řadě chtěl poděkovat panu ministrovi financí, že dodržel slib, že do letních prázdnin předloží novelu zákona o rozpočtovém určení krajů. Tento krok je skutečně důležitým posunem v řešení dlouhodobého podfinancování některých krajů, které trpí díky špatně nastaveným pravidlům v minulosti. Mluvím jako zastupitel Pardubického kraje a člověk, který v Pardubickém kraji, a velmi dobře vnímám, že některé kraje měly v minulosti možnost, musely skutečně velmi v rozpočtech šetřit a škrtat a využívat různé úvěry bank, aby vůbec byly schopny investovat do větších rozvojových projektů, a naopak zde máme v České republice kraje, které měly v minulosti to štěstí při nastavování, že hospodaří s velkými přebytky, peníze jim zůstávají na účtech, jsou schopny investovat i do cenných papírů nebo různých termínovaných vkladů.
V našem Pardubickém kraji, když jsme si spočítali, tak za posledních 20 let nastavením pravidel jsme v podstatě přišli o 10 až 15 miliard korun, což pro vaši představu jsou tři rozpočty tohoto kraje. Jistě si dovedete představit, co by se za to opravilo silnic, nemocnic, školních budov a podobně. Proto jsem také velmi rád, že ten návrh zde je a má šanci k tomu, že se nastaví spravedlivější financování všech krajů.
Nicméně samozřejmě díky tomu procesu došlo k úpravě výpočtu obyvatel za statistiky Českého statistického úřadu na registr obyvatel, což způsobilo to, že ano, víme, je o 500 tisíc obyvatel v republice více. Já tuto metodiku podporuji. Je logická a spravedlivá. Města by měla dostávat peníze za obyvatele, kteří skutečně ve městě žijí a jsou v tom místě evidováni. Na druhou stranu víme-li, že je o 500 000 obyvatel více, tak máme dvě řešení. Buď najdeme ve státním rozpočtu další peníze, kterými udržíme stejnou výši koeficientu a do celého systému přineseme peníze, nebo snížíme koeficient, což je ta velká debata, která se tady momentálně teď vede, protože snížením koeficientů skutečně téměř šesti tisícům obcí se snižují příjmy. Já sám jsem se díval jako starosta města Svitavy, jaký to má dopad u nás, tak tato metodika, tato spravedlivá metodika mně způsobuje, že v našem městě skutečně se sníží počet obyvatel o 40 obyvatel. Na druhou stranu dle kalkulačky Sdružení místních samospráv to znamená propad v rozpočtu čtyři miliony korun. A to už se mně úplně nelíbí. A proto bych byl moc rád, aby se hledalo řešení, jak tuto věc napravit, a protože vím, že pan ministr jedná se Sdružením místních samospráv a Svazem měst a obcí, debatuje se i o tom, že by mohl vzniknout pozměňovací návrh, který by mohl tuto záležitost napravit na úkor velkých měst, tak předem se k tomuto návrhu přihlašuji, případně jsem připraven jej zde i podat. Chápu pohled ministra financí, že chce, aby byla tato úprava, tak jak i v minulosti v rámci programového prohlášení vlády byla definovaná, aby byla rozpočtově neutrální, ale pokud nedojde ke snížení financí velkým městům a Praze, tak bohužel jiné řešení se nenajde. A protože jsem optimista, tak věřím, že se nakonec podaří narovnat financování krajů, aniž by to mělo dopad na jakékoliv rozpočty měst a obcí.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí řádně přihlášená paní poslankyně Lenka Knechtová, připraví se pan poslanec Jiří Carbol. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. ***