Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.40 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)

Když jsem asi před rokem, před rokem a půl, poprvé veřejně řekl, že Green Deal je mrtev v této podobě, tak jsem dostal hroznou bídu, zvlášť na té jedné konkrétní sociální síti, která je doslova prodchnuta těmi, kteří si asi myslí, že to je jinak. No, já se domnívám, že ten poslední vývoj za ten poslední rok a i vyjádření celé řady politiků napříč Evropou, včetně těch do té doby docela zelených, svědčí o tom, že si skutečně uvědomují, že Green Deal v této podobě, jak byl navržen, je mrtev. Prostě ty věci jsou jinak, jsou zásadně jinak a myslím si, že i ti, kteří nebyli zrovna vizionáři, tak si uvědomují, že Evropa brutálně ztrácí konkurenceschopnost, ale světovému klimatu to nepomáhá. Nepomáhá mu to z jednoduchého důvodu, že emise CO2 prostě nemají hranice, a jestliže Evropa ušetří několik desítek milionů tun a obratem se jich stovky milionů tun vyemitují, tak samozřejmě je to kontraproduktivní.

Evropa pokračuje způsobem, který bych určitou metaforou nazval, že jedete proti zdi, zeď se šíleně blíží a vy tedy přidáte plyn s velkou nadějí, že když pojedete 500 kilometrů v hodině, tak tu zeď prostě nějakým způsobem projedete bez ztráty kytičky, bez poškození vozu i vás osobně. To nefunguje.

To je i EU ETS 2, protože řekněme si, kdy vznikala. Souhlasím s kolegou Králem, vaším prostřednictvím, paní předsedkyně, že asi nemá smysl se vracet, ale podstatné je to, že tady je prostě další rozšíření systému emisních povolenek, aniž by se vyřešil ten klíčový problém, co vůbec EU ETS 1, jestli tedy zastropovat nebo jakým způsobem co udělat s tím systémem, který je dneska zjevně zneužíván, jsou tam finanční spekulace v rámci toho hlavního systému EU ETS 1 a Evropa se zachovala tak, že prostě řekla - no tak my ještě přidáme ten plyn. A to je EU ETS 2. Ten by měl naběhnout, jak už tady padlo, v roce 2027, což je ještě docela dost času, a já prostě pevně věřím, že nové složení Evropského parlamentu bude schopno tohleto změnit. A k tomu bychom se měli upnout, nebo já se k tomu tedy upínám. Já jsem přesvědčen, že naši europoslanci a europoslankyně se tímto způsobem budou angažovat. Já jsem dokonce měl pocit, že i někteří další to budou dělat, europoslanci a europoslankyně z České republiky, nejenom ti naši, tedy zvolení za hnutí ANO.

Tohle je jediná šance, protože pokud skutečně bude ten systém tak, jak je nastaven, tak to dopadne tak, jak jsme to teď viděli. Co se stalo? Začala být podporována zásadně tepelná čerpadla, no ale samozřejmě ve chvíli, kdy prudce rostly ceny elektrické energie, tak ti, kteří přešli na tepelná čerpadla, v řadě případů doslova splakali nad výdělkem a zoufale zjistili, kolik budou doplácet za elektrickou energii.

Podívejme se, co se děje s elektromobilitou. To je prostě šílenost. Přece se stalo to, co jsme říkali, ale říkala to hlavně celá řada špičkových expertů. Já se v této věci nepovažuji za experta, ale řekněme za poměrně sice poučeného člověka, který v tom nežije celý život, ale tihle experti říkali: Stane se přesně to, že Čína sem bude dovážet ty stovky tisíc elektromobilů a bude je tady prodávat s dotací z evropských peněz, tedy s dotací evropských daňových poplatníků. A to přesně se, vážené dámy, vážení pánové, stalo a děje se to.

Pokud se Evropa z toho nepoučí, tak budou pokračovat další lekce a budou čím dál tím dražší a dražší. To znamená, to není o tom, jestli tam teď je vlastně ta část EU ETS 2. Já jsem přesvědčen, že by tam teoreticky být měla, i když jsem rád, že tam není, ale tady je potřeba se zeptat, a to je opět reakce na kolegu Krále, proč to ministerstvo nedalo. Ta transpozice měla být a teď jde o to, jestli se ministerstvo řekněme za to tak trošku stydělo nebo bálo tam tuhle transpoziční část dát, protože ty ostatní části tam dalo. A teď jde o to, jestli čekalo před evropskými volbami, aby se to tam neobjevilo, protože to není zrovna věc, která by byla samozřejmě lichotivá, že se tohle bude muset navrhnou, protože skutečně to zdražení pro běžného člověka, pro běžnou domácnost, od toho roku 2027 může být zásadní. A k tomu si ještě připočítejme ty další věci - povinné zvyšující se požadavky řekněme na zateplení, respektive na stavbu nových budov, veřejných budov a postupně v nějaké době i privátní stavby, to znamená zdražení právě díky tomu, že budou muset být třeba bezemisní.

A to jsou věci, které se hromadí. To se prostě nabaluje. To znamená, v této chvíli je alfa a omega, že momentálně v téhleté novele, nebo v tom návrhu novely chybí - navazuji na to, co říkala kolegyně Peštová - docela zásadní část, tedy ETS 2. Mně to nevadí, protože já bych byl radši, kdyby to vůbec nebylo, ovšem ono to stále platí a je naší povinností to tam transpozičně dát. Takže buď se shodneme na tom, že prostě česká vláda půjde do toho rizika, už mimochodem stejně prosvištěla tu transpoziční lhůtu, která byla k 1. 1. 2024, jestli se nemýlím, že půjde do toho rizika a neschválí to a budeme čekat, že se to změní na úrovni Evropského parlamentu, té evropské směrnice, za co bych byl já osobně velmi rád, protože tvrdím, že nemá smysl a dokonce je ryze škodlivé, abychom přidávali další EU ETS systémy ve chvíli, kdy se ukazuje, že prostě máme zásadní vadu už v tom klíčovém hlavním systému emisních povolenek.

To znamená, že ta cena emisní povolenky je tvořena politicky a že je tvořena finanční spekulací. Zatím tím byl zatížen stovkami miliard průmysl, teď dalšími desítkami miliard zatížíme domácnosti ať už v ceně tepla nebo v ceně pohonných hmot a potom jim to nějakým způsobem budeme vracet, ale jenom zčásti, do nějakého sociálního fondu. Takže napřed jim ty prachy vytáhneme z kapsy a pak bychom jim část těch peněz dali, což je samozřejmě nesmysl.

Já znovu pevně věřím, opakuji, že pevně věřím, že do Evropského parlamentu se po volbách dostala většina lidí, kteří budou uvažovat pragmatičtěji a méně ideologicky než jejich předchůdci, a to je asi jediné, co nás může zachránit. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy faktické poznámky, než dám prostor dalšímu přihlášenému z místa, panu poslanci Adamcovi. Nejdříve pan poslanec Kubíček s faktickou, pak paní poslankyně Peštová.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem se přihlásil jenom k faktické poznámce. Mohl bych o tom mluvit hodiny a hodiny. Nicméně uděláme si exkurzi do minulosti. Vymyslel se systém obchodování s emisními povolenkami, který měl ozdravovat Evropu a pokud si pamatuji správně, tak veškeré predikce hovořily, že maximální cena emisní povolenky v roce 2030 bude 35 eur. S tím počítaly veškeré finanční a manažerské plány v jednotlivých provozovnách, jako jsou teplárny, elektrárny a tak dále. A ejhle, nic. Upozorňovali jsme už roky zpátky na to, že někdo musí do Evropské unie a vyzvat k tomu, aby emisní povolenka nebyla volně obchodovatelným derivátem. Ta původní myšlenka byla, že se budou emisní povolenky dělit mezi takzvané emitenty skleníkových plynů a budou napomáhat k tomu, aby docházelo k vývoji těch nejlepších technologií a vlastně k ochraně ovzduší.

Bohužel, finanční derivát pochopitelně začali nakupovat - největšími vlastníky jsou dneska penzijní fondy v Kanadě a v Americe, běží tady spousta spekulací. No a pak jsme se dostali k tomu, že dostaneme fosilní palivo z trhu, takže velké emitenty vyřadíme z trhu a někde do toho fondu musíme nabrat další peníze. Tak jsme si vymysleli EU ETS 2, aby nám to zaplatili i ti jednotliví spotřebitelé. Každý si musí uvědomit, že jakákoliv cena a náklad, tak to vlastně platí ten občan, u nás občan České republiky. Vždycky ty peníze budou vycházet z toho finálního konzumenta těch technologií.

Žádný zázrak tepelných čerpadel se konat nebude, žádný zázrak fotovoltaiky se konat nebude a vzpomeňte si na efekt voda, to samé se stane v elektroprůmyslu, to znamená, že budete platit regulovanou složku, která bude narůstat a ta složka silové energie se časem stane zanedbatelná. Děkuju za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A já za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Peštová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych chtěla doplnit svého kolegu Romana Kubíčka prostřednictvím vás. Ono se počítalo, mám pocit, že v roce 2030 to půjde na těch 100 eur. Tím, jak teď vlastně od roku 2024, 2025 už nebudou ty emisní povolenky bezplatné a budou se postupně stahovat z trhu, jak se budou dělat ty back loadingy, takže ono se s tím počítalo. Akorát že nepočítalo se s tím, že těch 100 eur dosáhneme mnohem dřív, to byl ten problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP