Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(20.20 hodin)
(pokračuje Petr Hladík)
Třetí oblastí jsou potom administrativní a správní poplatky, také mezinárodní smlouvy v gesci Ministerstva životního prostředí. Návrhem je také nově navržen výbor ze zástupců celkem sedmi rezortů, tedy rezortů, kterým gesčně přináleží k využívání těchto finančních prostředků. Je také navržena Rada pro využití dražeb povolenek, které bude schvalovat jednotlivé výzvy. Z těch dalších věcí, které se v rámci této transformační novely mění, je, že systém se rozšiřuje také na námořní dopravu, reflektuje konsolidaci celkového množství povolenek v sektoru letecké dopravy, reflektuje integraci systému EU ETS v letectví a postupy pro program Mezinárodní organizace pro civilní letectví a mění některé další věci.
Termín pro transpozici této novely již uplynul, proto je mojí snahou projednat tuto novelu relativně v krátkých termínech. Nicméně vzhledem k letnímu období nenavrhuji žádné zkrácené projednání. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec David Šimek. Prosím, máte slovo.
Poslanec David Šimek: Děkuji, paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, já bych jenom v úvodu řekl, že pan ministr skutečně ve své zprávě velmi podrobně charakterizoval celou tuto záležitost, takže nebudu spoustu věcí opakovat. A spíše zmíním, že vláda projednávání této novely dvakrát odložila hlavně kvůli diskusi na toto velké téma přerozdělování jednotlivých prostředků v rámci těch třech zmiňovaných směrů. A zřejmě také očekáváme, že i zde bude probíhat velká diskuse na toto téma.
Zároveň bych chtěl říci, že organizační výbor navrhl projednání ve výboru pro životní prostředí jako garančním výboru. A to je asi vše, co bych k tomu řekl. Jak jsem řekl v úvodu, pan ministr toto popsal velmi podrobně. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do níž jsou přihlášeni poslanci Kobza, Peštová a Brabec. Prosím tedy pana poslance, aby se ujal slova. A vás, kolegyně a kolegové, prosím, ať se ztišíte. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, sněmovní tisk 697, tedy návrh zákona, kterým se mění a novelizuje stávající zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, si klade za cíl implementovat některá nová ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
Tedy směrnice, která je jedním z hlavních zdrojů dramatického zvyšování cen elektřiny v České republice se všemi myslitelnými negativními důsledky pro naší zemi, naše občany a naše firmy. Některé z nich zažíváme již nyní. A na jejím konci je blížící se konec naší soběstačnosti v produkci elektřiny. Předpokládaný návrh, resp. směrnice Evropské unie, ze které vychází, zahrnuje některé nové sektory, které dosud nebyly na této úrovni upraveny a zpoplatněny a tedy nejsou zatím zatíženy takzvanými emisními povolenkami. Jak už bylo řečeno, jedná se o námořní dopravu, paliva určená k vytápění budov či pro silniční dopravu nebo oblast stavebnictví.
Některé z těchto sektorů ve smyslu jejich zatížení emisními povolenkami budou přitom řešeny až v blízké budoucnosti jinou novelou tohoto zákona, jak vláda avizuje v důvodové zprávě k dnes projednávanému návrhu. A pak je zde ještě další důležitá věc. Předpokládaná aplikační norma mění i nastavení požadavků na využití výnosů z dražeb těchto emisních povolenek. Příslušná novelizace směrnice EU totiž nově vyžaduje, aby veškeré výnosy z dražeb emisních povolenek členské státy napříště využily na přesně stanovené cíle a účely v oblasti takzvané ochrany klimatu. Jedná se tedy o další zásadní omezení rozpočtové suverenity České republiky, protože tyto prostředky nebude možné v budoucnu použít dle našeho vlastního uvážení a dle našich potřeb. Například na pomoc domácnostem a firmám s vysokými cenami energií a podobně.
Kolegyně a kolegové, hnutí SPD spekulativní systém obchodování s emisními povolenkami na úrovni EU principiálně odmítá. Nesouhlasíme ani s jeho rozšiřováním do další oblasti ekonomiky a života společnosti ani se změnami pravidel o nařízení ohledně využívání výnosů z dražeb emisních povolenek. Nic z toho není v zájmu České republiky, její budoucí prosperity, konkurenceschopnosti českých firem a ani životní úrovně českých občanů. Proto podávám návrh na zamítnutí tohoto tisku v prvním čtení.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak víte, původním vzděláním jsem geolog a planetárními cyklu a klimatickými změnami se zabývám poměrně dlouho a do hloubky. Celá filozofie Green Dealu pořád ještě postrádá to základní vědecké opodstatnění, protože pro vaší informaci, neandrtálci zde žili 300 000 let, to znamená, žili tady přes dvě poslední doby ledové, ale také přes dobu meziledovou. To znamená, že i za jejich života se planeta ochlazovala a ohřívala. Těch dob ledových bylo 56. A v momentě, kdy začneme à konto planetárních cyklů ničit naši konkurenceschopnost, ničit náš průmysl, naši energetiku, naši dopravu, tak to nemá s nějakou logikou a vědou vůbec nic společného, to je čistě cílená likvidace naší samostatnosti. Mimochodem, nikdo ještě neodpověděl na základní otázku, jestli náhodou právě skleníkové plyny nejsou ty, které chrání naší planetu před tím, aby zamrzla.
Návrh jsem podal, to ostatní dávám k zamyšlení, protože snižovat počet povolenek na trhu, aby se zvýšila jejich cena, tomuto obchodnímu způsobu se po válce říkalo keťasení a není to nic jiného než prachsprostá šmelina. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí další přihlášená, kterou je paní poslankyně Peštová, a připraví se pan poslanec Brabec. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. No, tak si to shrneme, pane ministře. Krásně nám to tady lakujete narůžovo. V každém případě tu směrnici, kterou jste transponovali, tak jste transponovali pouze jednu třetinu, to znamená EU ETS 2. EU ETS 1 jste vůbec neudělali. To, že jste si to pinkali půl roku na vládě, respektive dvakrát jste to z té vlády stáhli, tak to bylo jenom proto, že jste se dohadovali, kdo ty peníze bude mít. Jestli Ministerstvo životního prostředí, anebo Ministerstvo financí. Ztratili jste tím pádem půl roku života. V každém případě moc dobře vím, jelikož tu transpozici EU ETS 2 musíte udělat, tak moc dobře vím, že se to tam budete snažit dát pomocí pozměňovacího návrhu ve druhém čtení.
To znamená, že opět obejdete legislativní proces, tudíž to nepůjde do mezirezortního připomínkového řízení, tudíž to nepůjde řádným procesem a nepůjde to přes Legislativní radu vlády. Je hezké, že v současné době vedete nějaké neformální jednání s jednotlivými sektory, kterých se to dotkne, aby se vyjádřily k nějakým vašim změnám. Ale v každém případě vy jste si zřídili Ministerstvo pro legislativu, resp. máte pana ministra Šalomouna, který by měl určovat, zda legislativně to prošlo správně či nikoliv, jo? Takže v tomto případě opět obcházíte legislativní proces.
A čeho se týká EU ETS 2? EU ETS 2 se týká fosilních paliv. To znamená týká se to... zatočíme... (Hovoří směrem k ministrovi Hladíkovi.) ... týká se to uhlí, týká se to plynu, týká se to benzinu, týká se to nafty, prostě všeho, co se dotkne každé domácnosti v naší republice. Predikce jsou, že každá domácnost od roku 2027 půjde minus 20 000 ročně. Minus 20 000 ročně! ***