Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(15.20 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Takže skutečně digitalizace stavebního řízení je výborný projekt, protože nám umožní, abychom získávali aktuální data o době vyřizování jednotlivých žádostí napříč celou stavební správou, to znamená těmi více 600 stavebními úřady a měli jsme ty informace, a v případě, že bude docházet k průtahům, tak jsme okamžitě dokázali zasáhnout. Samozřejmě ta digitalizace stavebního řízení se nerodila jednoduše. A my jsme ten projekt přebírali v situaci, kdy na Ministerstvu pro místní rozvoj byla jedna paní, která ho měla na starosti, ačkoliv to byl projekt za asi 1,6 miliardy korun, a do toho ještě za předchozí paní ministryně tam byl najatý jako konzultant pan Šteffel, který figuroval v kauze Dozimetru, takže ta situace skutečně byla velmi nepříjemná a museli jsme najít způsob, jak dosáhnout toho, že uspoříme veřejné prostředky, protože ty náklady 1,6 miliardy korun, byť je to robustní systém, tak co si budeme povídat, bylo to výrazně předražené, a je dobře, že se tam ty peníze uspořily.
Nemyslím si, že je správné, že jsou tady uváděna nepravdivá tvrzení z hlediska toho, že naši úředníci na stavebních úřadech se nepřipravují na digitalizaci stavebního úřadu, že nikdo nemá o tom ponětí, že nikdo nebyl proškolen a tak dále. Když se podíváme na ta data z Ministerstva pro místní rozvoj, tak jenom z těch webinářů, které proběhly k nové stavební správě k těm digitalizovaným systémům - 23. 5., 27. 5., 6. 6. 2024, správa uživatelů v informačních systémech stavební správy - 765 osob. 6. 6. webinář - základy práce v informačních systémech stavební správy pro stavební úřady - 2 264 osob. 12. 6. 2024 pokročilá práce v informačních systémech stavební správy pro stavební úřady - 2 220 osob. 13. 6., 21. 6. 2024 práce v informačních systémech stavební správy pro dotčené orgány 2 345 úředníků.
Samozřejmě můžeme se podívat i na počty vzhlédnutí videí k informačním systémům stavební správy, to je ke dni 21. 6. 2024. Přihlašování do informačního systému stavebního řízení 3 670 lidí, základní orientace v informačním systému stavebního řízení 3 566 lidí, přihlašování do Portálu stavebníka 3 186 a tak dále a tak dále. Tady bych to mohl procházet. Takže úplně jednoduchými počty vidíme, že tisíce úředníků jsou schopni se připravit na nový systém. Tisíce lidí na tom usilovně pracují, aby to fungovalo v našem zájmu, v zájmu nás všech. A já věřím, že i v zájmu opozice je, aby tento projekt dopadl úspěšně, a já věřím, že si v tomto budeme držet palce, abychom občanům zpřístupnili novou službu.
Samozřejmě na začátku s tím jsou spojeny startovací obtíže, jako při každé věci, v každé velké digitalizační změně. A já mám radost z toho, že i vy jste to sama nazvala, že to je jeden z největších projektů digitalizace, jeden z nejambicióznějších projektů digitalizace. Takže tím, jakým způsobem to bylo v důsledku rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže sesekáno, tak samozřejmě ne všechny funkcionality, které bychom tam rádi na začátku měli, tam budou zařazeny. Budeme na tom muset do budoucna pracovat, aby ten systém se rozvíjel. Nicméně je pravda, že úředníci se na to připravují, dokonce řada lidí i sdílela, že obdrželi potřebné vybavení, to znamená ty úřady dostaly nové počítače, notebooky a tak dále. Došlo tam k jedné komplikaci, že dodavatel poslal špatně zástrčky, to už bylo napraveno.
A v tento okamžik je ta záležitost vyřešena. Takže digitalizace stavebního řízení je zásadní a důležitý projekt. My se k němu hlásíme. A my samozřejmě rozjíždíme naplno ty digitální služby, protože to byla jedna z těch věcí, kterou jsme lidem slíbili na konci roku 2021, když jsme přebírali vládu. I na Ministerstvu pro místní rozvoj i v digitalizaci, tak na Portálu občana bylo 100 000 lidí měsíčně. To byl ten provoz na Portálu občana. Aktuálně jsme na 600 000 lidí měsíčně, to znamená díky digitalizaci pod touto vládou jsme zvýšili počet lidí na Portálu občana o 500 %. Ještě jednou řeknu nárůst o 500 % uživatelů na Portálu občana. Dneska tam máme 600 000 lidí měsíčně, takže digitalizace funguje.
V těch dalších věcech, které naše vláda dosáhla, možnost přihlásit dítě na střední školu online, požádat digitálně o důchod, nemusím nosit u sebe občanku, nemusím nosit u sebe řidičák, protože to mám jako eDoklady v mobilu, možnost zaplatit si exekuci přes QR kód, to je věc, kterou schválila Sněmovna, která nám naběhne. Vyřízení dávek přes internet, krizové informování lidí na cestách do zahraničí v aplikaci DROZD. Digitalizace se současně nedělá jenom na efekt, ale systémově, to znamená obměňujeme tu základní infrastrukturu, na které to běží. Základní registry, prostě do těch se mnoho a mnoho let neinvestovalo z hlediska aktualizace, aby zvládaly ty nápory toho, jak lidé mají zájem o ty systémy. Máme Digitální agenturu, která se systémově této oblasti věnuje, máme nový portál i aplikaci do mobilu, máme nové bezpečné domény gov.cz, aby lidé nebyli vystaveni phishingu, že je pošle někdo na nějakou webovou stránku a bude tvrdit, že je stát, a bude se z nich snažit vylákat peníze, data nebo něco podobného.
Takže myslím si, že se nám v této oblasti daří, a doufám, že na tom budeme spolupracovat. A ještě jsem chtěl stručně okomentovat nebo reagovat na vystoupení, které tady bylo k dětskému certifikátu. To je věc, kterou my si opravdu přejeme. A souhlasím s tím, že nějaké zadání už tady vzniklo a že je potřeba, abychom urychlili práci na tom a ujišťuji vás, že koaliční jednání k tomu probíhají, dokonce přímo tento týden k tomu bude další, a já věřím, že už poslední koaliční jednání, kde vznikne zadání tak, aby ten návrh zákona mohl být projednáván na podzim Poslaneckou sněmovnou. Jestli o to máte zájem zase, můžeme si na to sednout. Ale marně tady zrovna kolegyni nevidím úplně, kolegyni Táňu Malou, takže pokud sleduje ze záznamu, tak samozřejmě jsme připraveni si na to sednout a prodiskutovat parametry toho dětského certifikátu.
My tady máme připravený návrh, je to, aspoň tedy za Pirátskou stranu je to pětistránkové zadání toho, jak přesně má ten dětský certifikát fungovat a budeme o tom vést debatu tak, aby během léta bylo ministerstvo schopné dopracovat ten materiál k projednání, abychom ho tady měli v září v Poslanecké sněmovně. Takže určitě to není tak, že bychom něco odkládali. Ale i já jsem si sám myslel, že to je jednoduchá záležitost, ale když jsem si to potom podrobně rozmyslel, když jsem si uvědomil všechny ty důsledky toho, důsledky toho, že nestačí nebo v okamžiku, kdy se to bude vztahovat na trestní stíhání a na odsouzení pravomocné a zapomeneme na trestní stíhání, která už běží z hlediska toho, jakým způsobem propagovat jednotlivé služby, že je bezúhonný ten poskytovatel, na které všechny skutkové podstaty se to má vztahovat, jak to má fungovat z hlediska webových stránek tak, aby to bylo co nejméně zatíženo nějakou zbytečnou byrokracií zase, protože se na nás obrací vedoucí táborů, kteří tedy opravdu nejsou sexuální násilníci a zase si stěžují, že po papírech od doktora tohleto budou další papíry, které budou muset vystavovat, tak samozřejmě se to snažíme udělat tak, aby to bylo co nejméně zatíženo byrokracií, tak opravdu to není úplně tak jednoduché, abychom to udělali jenom polovičatě, ale určitě vítám tu snahu, že je tady podpora z opozice pro tento návrh. A já věřím, že budeme brzy schopni předložit konkrétní řešení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Přeji hezké odpoledne. Budeme pokračovat v jednání, k návrhu pořadu se přihlásil pan poslanec Ladislav Okleštěk, připraví se pan poslanec Síla. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Vážená paní místopředsedkyně, paní ministryně, pane ministře, kolegyně, kolegové. Já jsem čekal, jaký bod vlastně kolega Michálek navrhne a nějak jsem se nedočkal. Zřejmě se chtěl pochválit, jakým způsobem probíhá digitalizace stavebního řízení. Tam se asi neshodneme, pane kolego Michálku, prostřednictvím paní předsedající. Vy jste tady zmínil, že i vy jste si myslel, že některé věci půjdou jinak, i když to nebylo se stavebním řízením. ***