Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.10 hodin)
Poslankyně Taťána Malá: A další téma, které mě skutečně zvedá ze židle a jde z pera Ministerstva spravedlnosti, je novela trestního zákoníku. V této souvislosti bych byla velmi ráda, kdybychom otevřeli toto téma na plénu Poslanecké sněmovny a aby zde promluvil ministr spravedlnosti Pavel Blažek a uvedl na pravou míru několik věcí. Je pro mě a také pro všechny z hnutí ANO naprosto neakceptovatelné, aby novela trestního zákoníku umožňovala ukládání alternativních trestů za zneužívání dětí. Neumím si představit, že bychom podpořili něco takového, jako je možnost uložení samostatného trestu obecně prospěšných prací za jakýkoliv násilný trestný čin. Přijde mi to opravdu neuvěřitelné, protože my tady bojujeme za změnu definice znásilnění, na které jsme se tady jednomyslně v Poslanecké sněmovně shodli, bojujeme proti tomu, aby byly ukládány za znásilnění podmíněné tresty, a přichází se tady podle médií s novelou trestního zákoníku, která má umožňovat obecně prospěšné práce za zneužívání dětí. To mi přijde opravdu neuvěřitelné.
Stejně tak se v každém případě vymezíme proti úpravě zpovědního tajemství, pokud se v novele trestního zákoníku objeví. Ptala se mě na to média, co říkáme na to, že by došlo ke změně, která by umožnila, aby kněží nemuseli oznamovat přípravu trestného činu, o kterém se dozvědí při zpovědi? Dnes tuto povinnost mají, ohlašovat přípravu trestného činu musí. Je to podle mého názoru naprosto, naprosto neobhajitelná změna a já žádám ministra spravedlnosti a premiéra, aby se k této oblasti úpravy trestního zákoníku vyjádřili. Proto navrhuji zařazení bodu s názvem Novela trestního zákoníku - odmítáme obecně prospěšné práce za zneužití dětí a podmínečné tresty za znásilnění. A poprosila bych to zařadit jako třetí bod dnes. (Předsedající: Ano.)
A na závěr chvilku pozitivně. Vím, že se nám podařilo dotáhnout do konce změnu, definici znásilnění, a jsem také velmi ráda za to, že vládou prošla definice domácího násilí, která má zlepšit postavení obětí domácího násilí a provázat novou definici se stávajícími právními předpisy. Ale s ohledem na to, že je účinnost nastavena na 1. 1. 2025, tak se domnívám, že je skutečně namístě, abychom tento bod projednali co nejdříve, a vzhledem k tomu, že tato problematika byla široce vydiskutovaná, nic nebrání tomu, abychom ji projednali a schválili tak, abychom stihli účinnost 1. 1. 2025.
Já chápu samozřejmě, že někteří poslanci a činovníci politických stran dodnes mohou žít v představě, že domácí násilí neexistuje, ale věřím tomu, že drtivá většina poslanců je rozumných a uvědomují si, že domácí násilí je bohužel i v České republice zásadní problém. V souvislosti s tím si tedy dovolím navrhnout předřazení tisku 721, občanský zákoník, jako první bod dnes a dovolím si, paní předsedkyně, (Otáčí se k předsedající.) opravit. Vy jste mi říkala - (Předsedající: Ano.) ten první bod zní: Zavedení dětského certifikátu a zákazu práce sexuálních delikventů s dětmi. My jsme to přehodili.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano. Já tedy jenom, aby to bylo jasné. První dva body byly nové body, zařazení, a ten poslední (Poslankyně Malá: Předřazení.), předřazení bodu číslo 24. (Poslankyně Malá: Děkuji.) Děkuji.
Nyní vystoupí pan poslanec Kettner se svým návrhem a následuje pan poslanec Okleštěk. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych rád navrhl zcela nový bod. Poslední dobou neustále slýchám, že rozpočet Ministerstva školství neuvěřitelným způsobem bobtná o jakési neudržitelnosti financování školství, ohledně PHmax a podobně. Samozřejmě jsou to výroky, které člověka leckterého vyděsí, ovšem je to naprosto v rozporu s tím, když se koukneme na reálná fakta.
Když se koukneme na bobtnání, takzvané bobtnání rozpočtu Ministerstva školství, tak my musíme vycházet z naprosto jiných čísel, a to je podíl výdajů na školství vzhledem k HDP, to znamená, zohledňující inflaci, zohledňující výkonnost ekonomiky. Za poslední dvě dekády, to znamená, po roce 2000, jsme velice pracně šplhali po žebříčku financování školství v rámci Evropské unie. A až v roce 2021 jsme se dostali na průměr Evropské unie. To znamená, financování školství, podíl na HDP, bylo 4,3 % - v roce 2021 a zabralo nám to nějakých dvacet let. A teď za jedno jediné volební období to vypadá, že se dostaneme pod 4 %, nyní aktuálně je to 4,1. Pokud to tak bude pokračovat, tak se dostaneme pod 4 %. To znamená, opět se dostaneme na chvost v rámci všech evropských zemí, zemí Evropské unie. Vlastně my tím říkáme, že školství pro nás důležité není. Takže tady jsme jednoznačně v rozporu - tady se něco tvrdí a fakta hovoří jinak.
Víme, že jsou problémy, nebyly finance na nepedagogické pracovníky. Logicky s tím se svezou pedagogičtí pracovníci, protože ředitelé to musí sanovat tím, že sahají na odměny učitelům, tím reálné mzdy učitelů prostě poklesnou, čili nějakých 130 %, o tom si mohou nechat tak maximálně zdát.
Myslím si, že by jednoznačně - protože co se týká školství, tak to je budoucnost. Vzdělaná mládež znamená vzdělané obyvatelstvo. Vzdělané obyvatelstvo, to znamená, vyšší přidaná hodnota. Znamená to vyšší příjmy do státní pokladny a znamená to i zvyšování celkové úrovně státu. Pokud my cíleně budeme tvrdit, že školský rozpočet je nějaká škodná, která přetěžuje státní rozpočet, ale přitom reálná čísla hovoří o tom, že my na úkor všeho ostatního, na úkor školství financujeme všechno ostatní, to financování školství prostě v reálu klesá, tak tím jasně říkáme, že o takovou budoucnost nestojíme - že nechceme mít vzdělanou mládež, že nechceme být hybateli v inovacích a tak dále.
Vezměte si, teď bylo vyhlášení, ta úžasná tisková konference Česko do vesmíru, s tím, že náš kosmonaut by měl nějakým způsobem podpořit ochotu dětí jít studovat přírodní vědy, jako je fyzika, chemie, astronomie. A já se zeptám ale na jednu věc. My už se bavíme o tom, jak to nadchne pro studium vysokých škol, kteří budou studovat tyto specifické obory. Ale my to říkáme v době, kdy už dlouhodobě máme katastrofální nedostatek kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie - a tam se tvoří základ pro vzdělání, aby tito studenti byli schopni jít studovat plnohodnotně na vysokou školu, a pak skutečně být těmi vědci, kteří budou hybateli pokroku, toho vývoje. To znamená, že na jednu stranu my tady chceme být hybateli pokroku, ale přiškrcujeme finance. To je prostě absolutní protimluv. Je celkem logické, když přiškrtíme finance, přiškrtíme vstupní kapitál, tak nemůžeme očekávat, že nám porostou zisky. Vždyť to je základní ekonomická poučka.
A z těchto důvodů bych rád zavedl nový bod, zcela nový bod, s názvem Stabilita a jistota financování školství, abychom si tady na plénu Sněmovny řekli, jak to tedy chceme - zda chceme mít vzdělanou budoucnost, nebo nechceme mít. A rád bych to zařadil jako první bod za pevně zařazené. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. A nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, já bych tady rád reagoval v rámci svého přednostního práva na vystoupení paní předsedkyně Schillerové, které bylo na téma digitalizace stavebního řízení. Já si myslím, že se určitě shodneme v tom, že digitalizace stavebního řízení je zásadní projekt pro modernizaci, protože potřebujeme zrychlit výstavbu, a opravdu, nemělo by docházet k tomu, že když někdo chce vyměnit jedno střešní okno ve svém baráku, tak čeká dva nebo tři roky, někdy dokonce i čtyři roky, než dostane patřičné povolení ze stavebního úřadu. ***