Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(14.00 hodin)
(pokračuje Miloš Nový)
To řešení přišlo z toho důvodu, touto formou, protože když stropovaly i ostatní státy, tak zcela logicky k tomu prostě musíte přistoupit, přistoupit také tedy. No a z hlediska inflace, to je zase má poznámka k panu poslanci Nacherovi, vaším prostřednictvím. Ono je to tak, že vlastně na inflaci se podílí dvě instituce. Národní banky a vlády. A z mých úst jste nikdy neslyšel, že by ta vina pouze na vládě, prostě ta vina byla vždycky jako rozložená, ale spíše jde o to, co v dané chvíli vlastně dominuje, jestli ta vina leží na straně Centrální banky tím, že ona nezvládá tedy regulovat peněžní zásobu, anebo jestli ta vina leží na straně vlády, která vlastně provádí politiku, která je v rozporu s politikou Centrální banky. To znamená když Centrální banka provádí restriktivní monetární politiku a do toho vláda naopak provádí expanzivní fiskální politiku, tak ta vina je na vládě. A to se přesně právě stalo vlastně v počátcích té inflační krize, do které jsme vstoupili. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. A nyní je na řadě s faktickou poznámkou paní poslankyně Knechtová a připraví se pan poslanec Bělobrádek. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Já bych ráda zareagovala ve své faktické poznámce na pana kolegu Bělobrádka, vaším prostřednictvím. Já budu tedy čerpat z rozhovoru s Mojmírem Hamplem, což je předseda Národní rozpočtové rady, myslím si, že je to nezpochybnitelná instituce v rámci řeknu našeho systému hospodaření. A ten se vyjádřil pro Lidové noviny na otázku: Je to vůbec reforma? V oblasti penzí jsem už strašně skeptický ke slovu reforma. Když se vrátím k polovině devadesátých let, kdy se o nutnosti reformy důchodového systému začalo diskutovat, představovali si ekonomové pod slovem reforma něco jiného, nějakou formu vytvoření úplně nového typu finančního zdroje, který by byl schopen se zhodnocovat a přispívat svými výnosy do průběžného systému.
Já jsem si už řadu let jistý, že žádný model velké penzijní reformy chilského typu v České republice prostě nevznikne a nebude. A na otázku proč, se přihlásím ještě k jedné faktické.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A nyní je na řadě pan poslanec Bělobrádek a připraví se pan poslanec Ryba. Prosím.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. No a já se domnívám, že takto pojaté to je špatně. Protože podle mého soudu reforma je přeměna, změna, úprava, zlepšení v jakékoliv oblasti života, která nemá vliv na funkční základ v této oblasti a není zásadní v tom smyslu, že mění ten systém, že ho úplně předělává. Pak by to nebyla reforma, ale pak by to byla revoluce. To znamená, pokud jde o přeměnu, změnu, úpravu, zlepšení, tak je to reforma. A můžeme se bavit, jestli je výrazná, méně výrazná, zásadní, anebo podobně, ale pořád to je reforma. A na tom já myslím, že je potřeba trvat, protože to reforma je. Je to změna, je to přeměna, je to zlepšení, je to úprava a nezasahuje podstatně nebo dokonce úplně neodstraňuje ten systém, nebo jeho základní prvky, nebo jeho parametry, nebo do nich nepřináší úplně něco nového, protože pak už by to byla revoluce. Takže já se domnívám, že to, co předkládá pan ministr, je revoluce, i když tomu třeba tak někdo nemusí říkat, nemusíme se na to shodnout, a tato filologická debata je jistě velmi zajímavá.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní je na řadě pan poslanec Ryba a připraví se paní poslankyně Knechtová. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Drahoslav Ryba: Tak já ještě si dovolím reagovat na pana poslance Nového, vaším prostřednictvím. Já musím říct a pusťte si to ze stenozáznamu, já jsem nikde nepoužil výraz, že se mělo něco zastropovat a podobně. Já jsem řekl, že vláda, podle mého názoru, nezvládla energetickou krizi. A jak se to mělo udělat, to už nezlobte se, není na mně. Ale jestliže jsme měli nejvyšší ceny, tak z mého pohledu to nezvládla.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní je na řadě paní poslankyně Knechtová a připraví se pan poslanec Nacher. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Lenka Knechtová: Paní předsedající, děkuji za slovo. Pan Mojmír Hampl na otázku, proč, odpověděl: Vyžadovalo by to, aby veřejný sektor dal stranou nějaké množství majetku a uměl jej zhodnocovat. Anebo uměl vzít nějaký velký objem prostředků stávajícím či budoucím daňovým poplatníkům a postavit jej mimo klasické veřejné finance. To, čemu my dnes říkáme reforma, ve skutečnosti mohou být jedině malé či velké parametrické úpravy v systému. Návrh, který předkládá vláda, znamená spíš větší úpravy s velkým potenciálem náš důchodový systém stabilizovat. Za předpokladu, že budou změny schváleny a že se do nich nebude dlouhou dobu zasahovat. Že se časem nebudou vyzobávat dva, tři komponenty jím, že tohle zvýším a naopak tohle snížím.
A odpovězme si sami, kolegové, na otázku, jak jsme tady mnohdy velmi tvůrčí. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. A nyní je na řadě pan poslanec Nacher a připraví se pan poslanec Wenzl.
Poslanec Patrik Nacher: Tak děkuji. Já na pana kolegu Bělobrádka, vaším prostřednictvím. Je to taková filozofická debata. I mimochodem běží mi čas 37... (Předsedající: Omlouvám se, jsem to špatně... tak. Pane poslanče, vy se musíte hlásit o svá práva. Prosím.) Ano, ano, děkuji, teď mám dvě minuty.
Na pana poslance Bělobrádka. Tak já to řeknu na jiném příkladu. Přijdeme s návrhem, aby se snížila ta dolní sazba DPH z dvanácti na jedenáct procent a budeme to nazývat daňovou reformou? To přece takhle není. Člověk, když si řekne daňová reforma, tak má pocit, že se prostě jinak přeskupí ty daně, vezme se tam nějaká jiná filozofie, třeba se daní spotřeba, někdo bude chtít danit příjmy jako přímé daně, to je přece reforma. A my navrhneme snížení DPH o jeden procentní bod a řekneme: Hnutí ANO přišlo s daňovou reformou. Tak vy budete první, co řeknete, to není daňová reforma, vy jste snížili sazbu o jedno procento, a to je úplně stejné tady. Vy zvyšujete parametricky prostě, nezastropováváte věk odchodu do důchodu v pětašedesáti a prostě to necháte otevřené a to je parametrická změna, to není reforma.
A co my tady furt jakoby vyčítáme a v čem vy nás neslyšíte, je to, že vy se zaměřujete skutečně stále na ty výdaje a úplně jste rezignovali na ty příjmy. Vy jste úplně rezignovali na tu hospodářskou politiku vlády, která kdyby byl ekonomický růst, tak jsme někde o 30, 40, 50, 70, nechytejte mě za slovo, miliard někde jinde. Kdybyste nerezignovali na boj s šedou ekonomikou, tak jsme zase někde jinde. Podívejte se, jak se ta situace v této věci zhoršila. To přece nemůžete popřít. Podívejte se na nedovýběry u DPH nebo spotřebních daní. To prostě takhle je úplně očividné. A to je to, co vy nám vyčítáte, že vy se vždycky zaměříte na tu jakoby nejsnazší věc, teď potrestáte seniory, před měsícem jsme se tady bavili o lidech se zdravotním postižením, to je pořád něco, ale úplně jste rezignovali na tu příjmovou stránku. Vám tam chybí ta komplexnost, a to by možná byla už ta reforma.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Nyní je na řadě pan poslanec Wenzl a připraví se paní poslankyně Peštová. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Milan Wenzl: Já děkuji, paní předsedající. Milan Wenzl. Čekal jsem pana ministra, ale on odešel. Tak nevadí. Pane ministře, podle paní Nerudové, kandidátky do Parlamentu Evropské unie, jsou to důchodci, kteří rujnují státní rozpočet. Důchodci v naší republice škodí tím, že jsou jim vyplácené vysoké a nezasloužené důchody, řekla paní Nerudová. Největším nepřítelem národa jsou ti důchodci, kteří šli do předčasného důchodu. A je to od nich nemorální, odporné a nečestné, a kvůli nim naše děti k stáru budou žít v chudobě, řekla paní Nerudová. Celé generace ponesou tíhu zadlužení naší republiky pro současnou nenažranost důchodců, pane ministře. Jak to tedy vypadá?
Tohle řekla paní Nerudová. A já se ptám. Pokud se paní Nerudová dostane do Evropské unie Parlamentu, tak má nárok jít do důchodu v 63 letech. Tak jak to vlastně je? Kdo je tedy ten nenažraný? Jak to vlastně je? Proč ona může jít v 63 letech a ostatní v 65? Děkuji za odpověď, i když tady nejste. ***