Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(22.50 hodin)
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Já bych chtěl tady jenom podpořit své kolegy předřečníky, a to zprávou České tiskové kanceláře, o jejichž zdrojích asi nikdo nebude pochybovat, je to zpráva z 18. 10. 2022. Ten titulek zní: Pokud půjdete do důchodu dřív, dostanete víc peněz, radí ministerstvo. A v úvodních větách se píše: Lidé, kteří se chystají příští rok do důchodu a požádají o něj už letos předčasně, mohou získat vyšší částku. Kvůli inflaci, mimořádným valorizacím a propadu reálných výdělků bude totiž teď vypočítaná dřívější penze výhodnější než důchod, který se stanoví příští rok. Lišit se může o několik stokorun až pár tisícikorun. Vyplývá to z propočtů Ministerstva práce. Zástupci resortu proto lidem doporučují o předčasnou penzi požádat ještě letos, ale na odpočinek jít až v zamýšleném termínu. Pobíraná suma pak bude nejen větší, ale nebude se ani krátit. Jasně řečeno.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Žádné faktické již nevidím, tak bych poprosil dalšího řádně přihlášeného do rozpravy. A to je pan poslanec Zdeněk Kettner. Jenom podotýkám, máme deset minut. Případně přerušíme.
Poslanec Zdeněk Kettner: Ano. Děkuji za slovo. Spousta věcí tady padá opakovaně, ale jak se říká, matka moudrosti. To znamená zvyšování věku nad 65 let, to je prostě něco, co je nepřijatelné v různých oblastech lidských povolání. Snižování nově přiznaných důchodů od roku 2026 prostě je to něco jako v tom školství, kdy reforma není ve své podstatě reforma, ale je to soubor nějakých parametrických změn, které nemění ale tu podstatu.
My máme několik návrhů, jak kompenzovat deficit průběžného důchodového systému. Stabilizace ekonomického prostředí. Pracovat s lidmi ze šedé pracovní zóny, protože podle odhadů se jedná o únik přibližně až 300 miliard ročně. Dále tady máme reformu exekucí. Tam nám uniká přibližně nějakých 12 miliard. Dále více zvýhodnit lidi, kteří po dosažení důchodového věku zůstanou dobrovolně na pracovním trhu. Protože je to opravdu velice individuální. To znamená i v rámci jednotlivých profesí. Někteří mají takové genetické dispozice, že jsou schopni v tom daném prostředí fungovat plnohodnotně do 70, někteří prostě v 60 už nejsou schopni pokračovat.
Pak máme návrh, což musím kvitovat, tento návrh byl přijat pětikoalicí a byl zařazen. Jako motivaci navrhujeme nulovou daň z příjmu nebo nulové poplatky za sociální pojištění právě pro ty lidi, kteří se rozhodnou dále pracovat, což kvitujeme, že toto bylo vzato v potaz. Lidé, kteří pobírají předčasný důchod, jsou v současné době zaměstnatelní pouze na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti. Tak my navrhujeme, aby takoví lidé mohli pracovat například na poloviční úvazek na klasickou zaměstnaneckou smlouvu. Stát by tak získal příjem za jejich odvody. Dále navrhujeme například, aby si tito lidé mohli legálně přivydělat až do 75 % procent minimální mzdy. Tady upozorňuju, těch 75 % nebereme jako nějaké dogma, je to prostě nějaký nástřel, o kterém se dá diskutovat, dá se nějakým způsobem parametricky upravit.
Dalším opatřením, které však nepomůže okamžitě a je záležitostí minimálně na dvě desetiletí, ale je to zároveň zcela zásadní a zodpovědný stát, ten by to měl zavést, a to je podpora porodnosti a rodinné politiky. Jedním z velkých problémů současných mladých rodin a nejdůležitějším důvodem, proč odkládají založení rodiny, je nedostupné bydlení. Takže proč tento problém neřešit například manželskými půjčkami s možností pozastavení splácení v době, kdy má rodina ještě malé děti, nebo odpuštěním části splácení v případě, že má rodina děti a řádně se o ně stará? Podmínkou získání takto vyjednané půjčky bylo, že alespoň jeden z rodičů je plátcem daně z příjmu buď jako zaměstnanec, nebo jako podnikatel.
Nechceme tedy podporovat nepřizpůsobivé, ale skutečně ekonomicky aktivní slušné rodiny, které do toho státního rozpočtu skutečně přispívají. Dále pak navrhujeme například obnovení podpory družstevního bydlení a výstavby obecních bytů. Stát může takové projekty podpořit například výhodnými úvěry nebo poskytnutím stavebních pozemků. Dále navrhujeme zvýšení slev na dani za každé dítě a cílem tohoto opatření je samozřejmě zvýšení disponibilního příjmu pro rodinu s dětmi. A to jsou naše návrhy, které by z dlouhodobého hlediska měly jednoznačně hmatatelný vliv na zlepšení porodnosti.
Upřímně, současné kroky vlády, nejsme si úplně jisti, že v tom dlouhodobém horizontu, že se pracuje právě na tom zlepšení porodnosti. Protože když se koukneme, zrušení školkovného, omezení daňové slevy na manžela a manželku, které rodinám s malými dětmi vezme ročně přibližně kolem 40 000. Co určitě souhlasím se spoustou mých předřečníků, že je potřeba, aby, pokud mluvíme o skutečné důchodové reformě, tak ta skutečná důchodová reforma musí být projednána a skutečně přijata maximální možnou částí politického spektra, protože jinak tady vznikne nestabilita. Občané by měli vědět, jak na tom budu do budoucnosti, a pokud hrozí, že s každou jinou vládou se ten penzijní systém změní, tak to skutečně bude problém.
Obecně, my tady mluvíme o zvyšování věku do důchodu, což jsem říkal, že je skutečně pouze ta parametrická změna, ale my musíme brát v potaz, že délka dožití ve zdraví je ve skutečnosti velice nízká, a jak u mužů, tak u žen je to pod hranicí 65 let. Když si vezmeme náročnost bydlení a veškeré náklady, tak u nás je specifickým problémem, že spousta obyvatel má více než jeden úvazek. To znamená, že pracuje na více úvazcích a už na hranici nějakých 60 let díky tomu ti lidé nemají šanci na nějakou regeneraci, na nějaký odpočinek. To znamená, už po dosažení těch 60 let ti lidé jsou vyčerpaní, objevují se zdravotní problémy a ty zdravotní problémy skutečně negativně potom ovlivňují jejich pracovní výkon. Jak jsem říkal, a je velice těžké potom stanovit prostě nějak tabulkově, normativně, které profese jsou takzvaně manuálně náročné, některé, které jsou spíše intelektuálně zaměřené, čili pracuje se takzvaně hlavou, takže ti by samozřejmě mohl pracovat déle. Já si dost dobře nedokážu představit, například, když to vezmu z mého oboru, sedmdesátiletého učitele. To už si potom myslím, že takový asistent pedagoga skutečně už nebude pro ty děti, ale bude to asistent pro toho pedagoga, aby ho na tom vozíčku odvezl do té třídy, aby mu připomněl, že má vlastně jakoby učit. Protože je dost dobře možné, že si ani nevzpomene, kde je a co se s ním vlastně, co se s ním vlastně děje.
My bychom se měli zaměřit trošičku jiným způsobem, ono už se to tady i na půdě Poslanecké sněmovny probírá, a to je celoživotní vzdělávání. Ten trh se mění tak rychlým tempem a tak rychlým způsobem, že taková ta představa, co bylo dřív z doby našich rodičů, že nastoupili do nějakého zaměstnání a tam prostě strávili celý svůj profesní život, tak to už se stává utopií. To znamená, na toto bychom se spíš měli zaměřit tak, aby to byla skutečná reforma.
To znamená, ještě jednou zopakuji, pokud budeme měnit pouze parametry, nejedná se o žádnou reformu. Pokud mluvíme o reformě, my musíme do hloubky vymyslet takový systém, aby byl ekonomicky udržitelný, aby byl přijatelný pro obyvatelstvo České republiky, pro všechny skutečně poctivě pracující lidi. A pouze takto promyšlený systém do hloubky může mít šanci na to, aby vydržel. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za přesné dodržení času. Máme 23 hodin. Na základě dohody klubů přerušuji dnešní schůzi a budeme pokračovat zítra v 9 hodin. Přeji všem hezký večer. Dobrou noc.
(Jednání skončilo ve 23.00 hodin.) ***