(17.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Ano, otevřená otázka - a tady vy máte větší zkušenosti než já - je o tom vzdělanostním stupni, to znamená maturita nebo výuční list. Je to samozřejmě otázka vždycky trochu sporná a vždycky bude budit diskuse a vždycky budou dvě skupiny. Já si umím představit, že ten počet míst, na která by nemusela být maturita, by se rozšířil. Samozřejmě to nemohou být všechny úlohy v rámci policejní práce, ale některé činnosti by to být mohly. A vždycky jsou také na pováženou ty psychologické a fyzické testy, kam až ustupovat, koho potom u té policie chceme, nebo nechceme mít, co už nějaké neadekvátní riziko, snížení nějakých nároků. V téhle chvíli všichni víme, a o tom jsme se také bavili, že i fyzická kondice mladých lidí se prostě bohužel posunula velmi negativním směrem, ale náročnost policejní práce zůstává, takže je opravdu s tímhle docela těžké pracovat.

Co se týká ještě jedné věci, tak mám požadavek na rozpočtové posílení v letošním roce. Vláda už jednoznačně na svém prvním jednání o rozpočtu a nějakých změnách na tenhle rok jasně řekla, že vnitřní bezpečnost je její prioritou, takže plně doufám, že v celkovém objemu financí do vnitřní bezpečnosti - já to považuju za nezbytné, to uvidíme ještě v letošním roce.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec nemá zájem o to, položit doplňující otázku. Nyní přichází na řadu jako dvacátý třetí pan poslanec Lubomír Wenzl, který bude interpelovat pana ministra Vlastimila Válka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, již několik měsíců ve veřejném prostoru se čím dál tím častěji hovoří o změně síti českých nemocnic, někdy se hovoří o jejich centralizaci, jindy dokonce o jejich rušení. Údajně největší váhu pro rozhodnutí ministerstva by měla mít data, která budou poskytnuta Ústavem zdravotnických informací a statistiky. Proti tomuto záměru se postavila Asociace českých a moravských nemocnic, kdy se jedná o sdružení poskytovatelů lůžkové zdravotní péče zřízených veřejným, ale i soukromým sektorem. Asociaci chybí hlubší diskuse nad daty. Jako příklad uvádí a pokládá otázku, zda bude výsledek lepší u 15 lékařů operatérů v centru v případě provedení 450 specifických operací, než výsledek u 5 lékařů operatérů v regionální nemocnici v případě provedení 200 operací. Asociace přišla s návrhem, kdy pro ni ústřední jsou čtyři body diskusí: regionální péče jako základ zdravotnictví, změna ve vzdělávání lékařů, sjednocení úhrad za poskytnutou zdravotní péči a spoluodpovědnost pacienta-občana za své zdraví. Vzhledem k tomu, aby nebylo rozhodnuto v této problematice takzvaně od stolu na ministerstvu, se vás, vážený pane ministře, chci zeptat a dozvědět odpovědi na následující otázky:

První: V jaké fázi se nachází tento plán restrukturalizace nemocnic? Druhá: Je pravda, že hlavní váhu při rozhodování v této problematice by měla mít data poskytnutá ÚZISem? Za třetí: Probíhá komunikace z vaší strany a ministerstva se zástupci Asociace českých a moravských nemocnic? Za čtvrté: Pokud ano, zda jsou brány v potaz připomínky asociace? A za páté: Nedojde v případě rozhodnutí o centralizaci nebo restrukturalizaci ke snížení dostupnosti zdravotní péče pro naše občany? Děkuji za odpovědi.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: No, já děkuji, paní předsedající, akorát popravdě úplně nechápu ten dotaz. Vy jste byl, pane poslanče, prostřednictvím paní předsedající, řadu let ředitelem nemocnice, jste zkušený, tak si myslím, že když nikdo jiný, tak aspoň vy byste měl vědět, že i kdybych se na hlavu postavil a odrážel se od toho ušima, nemám naprosto žádnou kompetenci jakoukoliv nemocnici zrušit nebo restrukturalizovat. Jak bych to mohl udělat? Pokud to víte, já si strašně rád nechám poradit, ale podle mě to nejde. Zrestrukturalizovat nebo zrušit nemocnici může pouze zřizovatel, nikdo jiný. Ministerstvo zdravotnictví nemůže zrušit nemocnice, nemůže restrukturalizovat, nemůže s tím udělat nic, vůbec nic.

Představte si, že bych zajel, co já vím, do nemocnice Agelu nebo do nějaké jiné soukromé nemocnice a teď jinak řekl: Tak, přátelé, ruším vaši nemocnici. Museli by zavolat psychiatra a okamžitě mě odvézt na psychiatrii, že se mi něco vážného stalo, protože budou vědět, že to nejde. To prostě je zcela mimo možnosti Ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví proto absolutně nemá žádný plán na restrukturalizaci nemocnic, protože ten plán by nějak nemohl použít. Ze zákona Ministerstvo zdravotnictví - my nemáme státní zdravotnictví, jak bylo za komunistů, kdy by mohl ministr zdravotnictví jakoukoliv nemocnici zrušit nebo restrukturalizovat, my nemáme státní zdravotnictví - to znamená, jediné nemocnice, které mohu rušit, i to velmi komplikovaně. Vzpomeňme si například, kdy se měla rušit Úrazová nemocnice v Brně a jak to dopadlo. Kde jsou ti, co ji chtěli rušit, a kde je Úrazová nemocnice v Brně? Úrazová nemocnice v Brně je pořád v Brně, dělá to, co dělala. Nic se nedařilo zrušit, protože to nejde, to by se muselo zrušit speciálním zákonem, ta konkrétní přímo řízená nemocnice, nesmysl. Já mohu jedinou věc, že v přímo řízených nemocnicích mohu vypisovat konkurzy na ředitele, a to je tak asi všechno, co se nemocnic týče, co může dělat ministr zdravotnictví. Mohu měnit pravidla pomocí úhradové vyhlášky, do toho mohu vstupovat, to oba víme, a oba víme, že jsem to udělal, protože v prvním roce, pokud si dobře vzpomínám, když jste byl v Kyjově ředitelem, tuším 2019, tak ta nemocnice skončila 50 milionů minus. Postupně se začala zlepšovat úhradová vyhláška a v roce 2022 už ta nemocnice byla v plusu, v letošním roce bude ještě víc plusu. Je to samozřejmě zásluhou toho, jak jste postupně tu nemocnici zlepšoval, ale myslím si, že uznáte, že je to také i zásluhou to, že jsem začal srovnávat úhrady a platby za ten stejný výkon v regionálních a fakultních nemocnicích. Přesně to, co jste tady říkal, tedy začal jsem srovnávat takzvanou základní sazbu, a mým cílem je, abychom do voleb, tedy v té poslední úhradové vyhlášce, co se bude dělat v příštím roce, dosáhli toho, aby všechny komplikované, náročné a drahé výkony - v Německu je to 25 % výkonů, já když se dostanu na 22 %, budu velmi rád - byly hrazeny nákladově, tedy tolik, kolik stojí, tolik je v nákladech. A tady si myslím, protože vy jste odborník a rozumíte tomu a byl jste v detailu ekonomicky vzdělán, takže víte, že je to správná cesta, dobrá cesta.

Chci, aby ty nemocnice, které se rozhodnou dělat jednodenní medicínu, za ni opravdu dostaly standardně zaplaceno. Samozřejmě to nemůže být tolik, jako když ten pacient je složitější - žlučník v jednodenní medicíně bezesporu nestojí tolik, kolik žlučník, který je potřeba dělat například v případě karcinomu žlučníku nebo u polymorbidního pacienta. A to je druhý krok, který už se děje druhým rokem.

A pak je třetí věc, kterou považuji za klíčovou, a tady předpokládám, že se zase shodneme, a to je srovnání základní sazby. Já vím, že pro laika je to něco, no, tak se..., ale vy sám víte stejně dobře, jako to vím já, vědí to všichni ředitelé těchto nemocnic, koneckonců to uznal i šéf asociace pan ředitel Carvaš, že je to naprosto průlomová věc. Nikdo z ministrů a ministryň nikdy neměl odvahu srovnat základní sazby. Já to dělám tři roky, je to velmi bolestivé, je to náročné, doplácejí na to především moje přímo řízené nemocnice, a to vy taky víte. Víte, že červený hadr pro okresní nemocnice byla vysoká základní sazba v Motole a v některých dalších, a toto my postupně srovnáváme. A já mohu slíbit, že ta základní sazba bude v podstatě do konce volebního období srovnaná, takže pravidla budou platit pro všechny stejně, budou spravedlivá.

Ale mohu vás ujistit, a teď smrtelně vážně, že neplánují žádnou restrukturalizaci nemocnic. Plánujeme reformu geriatrické péče s dotačním titulem, podporu urgentních příjmů s dotačním titulem, podporu pohotovosti s dotačním titulem, ale neplánuji restrukturalizaci. Ne proto, že by to nebylo správné, ale proto, že Ministerstvo zdravotnictví pro to nemá naprosto žádné oprávnění v zákoně. (Předsedající: Čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, za dodržení času. Má pan poslanec zájem o doplňující otázku? Nemá zájem, čili děkuji panu ministrovi i panu poslanci.

(K panu poslanci Hendrychovi:) Omlouvám se, pane poslanče, ale podle jednacího řádu poslední interpelace může být podána nejpozději v 17.55.

Dnešní jednací den tedy končím. Konstatuji, že jsme dnešní jednací den ukončili projednávání ústních interpelací a zítra bude pokračovat jednání 103. schůze v 9.00 hodin. Přeji vám hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 17.59 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP