(11.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Se zavedením pravidel pro splavnění Labe mezi Českem a Německem přišla totiž právě vláda hnutí ANO v čele s tehdejším ministrem dopravy Karlem Havlíčkem, který na Ministerstvu dopravy obnovil po létech zrušený odbor vodní dopravy, dal mandát k vyjednávání a zahájil jednání o výměně přístavního území České republiky v Hamburku. Vzhledem k tomu, že Německo má na rozdíl od Česka řadu významnějších říčních tepen, a byli jsme to logicky právě my, kdo přesvědčoval našeho německého souseda, že má smysl udržovat přepravní kapacity Labe také pro přepravu zboží, nikoliv naopak. Právě v Německu šlo o to, překonat pohled našich sousedů na řeku Labe jako na dopravně zbytečnou záležitost, protože celou tu dobu se k tomu takhle naši sousedé stavěli a my jsme byli ti, kdo je přesvědčovali. A oni teď sledují, jak tady dva roky leží smlouva, po které jsme tolik toužili.
Zpátky ale k pravidlům pro splavnění Labe, které by bez nastavení pravidel skutečně nebylo možné vzhledem k tomu, že splavnění Labe je jednoznačně oboustranně prospěšné. Povedlo se nám dohodnout na parametrech údržby plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo tak, aby byla plavba možná po 340 dní v roce od Pardubic až do Hamburku, a to vše do roku 2030. Nejednalo se ale o jednoduchý proces. Uzavření dohody předcházelo mnoho let jednání a také marných pokusů. V této souvislosti bych rád ocenil skvělou práci tehdejšího náměstka ministra dopravy Jana Sechtera, který přípravu této smlouvy úspěšně dotáhl do zdárného konce. Klíčovým okamžikem v celém procesu byl květen 2021, kdy česká vláda schválila Ministerstvu dopravy podpis smlouvy. V červenci roku 2021 ji podepsal tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček a jeho německý protějšek.
A teď přichází to klíčové. Zatímco Senát dal výraznou většinou souhlas s ratifikací dohody s Německem o rozvoji Labské vodní cesty po projednání v několika senátních výborech, již v březnu roku 2022 Poslanecká sněmovna ostudně otálela až do března 2024, kdy proběhlo první čtení. Nejedná se přitom o žádné technicky kontroverzní téma, které by bylo doprovázené dlouhou diskusí, protože ona vlastně ta diskuse tady ani moc umožněna nebyla, a všechny debaty se odehrávaly od roku 2002, kdy německá vláda přestala Labe udržovat jako plavební cestu.
Závěrem musím podotknout, že vládní koalice tak úmyslně a možná taky na základě tlaku některých ekologických organizací blokovala její projednání více než dva roky, než vůbec došlo na zařazení na program schůze. Přitom se ukázalo, že samotné projednání bylo otázkou několika desítek minut. Naše klíčová vnitrozemská dopravní cesta tak dostává - a doufám, že dostane - finálně novou smlouvu, parametry, společnou komisi pro péči o plavební podmínky a také náš obchod perspektivu pro dopravu, která spojí vnitrozemí Evropy s Hamburkem a pomůže našemu zahraničními obchodu.
Vážení kolegové, vážené kolegyně, moc vás prosím o podporu a souhlas s touto smlouvou. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a jako další mám přihlášenou paní poslankyni Kláru Kocmanovou.
Nicméně nejprve ještě načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Tomio Okamura do 12 hodin z pracovních důvodů, Vít Vomáčka bere zpět svou omluvu z celého jednacího dne - tady je ještě zasláno, že pan poslanec Vomáčka se omlouvá od 9 do 11 hodin z rodinných důvodů, ale když to bylo vzalo zpět, tak to tak už není, potom paní poslankyně Renáta Zajíčková se omlouvá od 11.30 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Ivan Bartoš se omlouvá od 16.30 hodin z pracovních důvodů. To by byly omluvy.
A nyní prosím, paní poslankyně Klára Kocmanová.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dobrý den, kolegové a kolegyně. Vzhledem k tomu, že jsem zde již v prvním čtení vystupovala se stanoviskem klubu Pirátů, tak asi nepřekvapím, když zopakuji, že podle nás tato mezinárodní smlouva není pro Českou republiku výhodná, a proto ji nemůžeme podpořit.
Nikterak nezpochybňuji potřebnost mezinárodní dohody jako takové, naopak, určitě je dobré oboustranné dohody s našimi sousedy uzavírat. Přesto ani po vystoupeních v minulé rozpravě nepovažuji za zodpovězené, proč bychom se německé vládě měli zavazovat větší hloubkou, než mají oni, a to 230 centimetrů na většině cesty na naší straně. Ano, v některých částech to není problém splnit, ale v některých ano a v mezinárodní smlouvě to podle nás nemá co dělat. Možným důsledkem schválení smlouvy v této podobě jsou tedy stavební práce nutné pro zvýšení plavební hloubky na dalších úsecích Labe, které by znamenaly řadu významných zásahů do cenné přírody a obrovský zásah do veřejných financí, a proto Pirátská strana bude hlasovat proti této smlouvě. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a vystoupení vyvolalo faktickou. Poprosím pana poslance Karla Krejzu. Prosím.
Poslanec Karel Krejza: Dobrý den. Já budu reagovat na oba mé předřečníky. Za prvé, důležitá věc je, že ta smlouva je sice důležitá, ale důležitá je proto, že je potřeba vystavět jez v Děčíně, aby splavnost byla zajištěna, ale ten jez měl stavební dokumentaci připravenou již před osmi lety a smlouvu k tomu nepotřebuje. Tou byly doby, kdy tady vládlo hnutí ANO, a zde přítomný bývalý pan ministr, kolega Brabec určitě si vzpomene na boje se životním prostředím s ministerstvem o zesplavnění Labe a o jez, a přestože si myslím, že to podpořit chtěl, tak se to nepovedlo. A také bych chtěl říct, že lokalitu Děčína znám a nemyslím si, že v tom existuje nějaká vzácná příroda, něco, co je třeba významně chránit. Nějaký ten mnoholístek či jak se ta rostlina jmenuje, to je žabinec, který vezmete na lopatu, na lžíci bagru, hodíte o 300 metrů vedle a on tam roste, a ještě škodí, protože se proti tomu dříve bojovalo modrou skalicí. (Potlesk středem sálu.) A pokud jde o nějaké dřeviny nebo křoviny, tak nevím, já jsem měl možnost tam několikrát být na tom místě. To jsou prostě náletová křoviska, která si na zahradě sami vysekáváme, protože to prostě není nic, co je třeba chránit. Zadržování vody v krajině, to také potřebujeme, a toto je opravdu s minimálním zásahem, s minimálním, je to v korytě řeky, nezvedá se to metr a půl až dva, je to mimo přírodu, chráněné krajinné oblasti. Nemyslím si, že je to problém. Takže jde o ten jez, to je celý problém, ne o tu smlouvu jako takovou. Moc práce nás čeká ještě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě chce s faktickou zareagovat pan poslanec Václav Král. Prosím.
Poslanec Václav Král: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové. Já nechci být osobní, a vůbec ne pejorativní. Tady pod zástěrkou ekologie se blokovala tahle superdůležitá stavba. Chtěl bych poděkovat Ministerstvu dopravy za to, že to dotáhli do této situace. Chtěl bych skutečně také požádat o tu podporu. ***