(11.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nevidím nikoho dalšího do podrobné rozpravy, který by se hlásil, čímž tedy končím podrobnou rozpravu a končím současně druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji všem za spolupráci.

 

A jsme u bodu

 

126.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 375/2022 Sb.,
o zdravotnických prostředcích a diagnostických zdravotnických prostředcích
in vitro, a zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých
souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 461/ - třetí čtení

Místa už zaujali u stolku pan vicepremiér Válek a zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Karla Maříková.

Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 416/3. Ten vám byl doručen 12. 12. roku 2023 a usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jakožto sněmovní tisk 461/4.

Takže se táži, jestli má pan ministr za navrhovatele zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Možná extrémně nestandardně využiji této chvíle. (Ukazuje mobilní telefon.) Mně se ten mobil ocitl v tašce, tak pokud jsem vám někomu sebral mobil, tak... (Smích v sále.) Ono je toho dneska moc. Já vůbec nemám tušení, jak jsem ho získal, ale muselo to být v poslední hodně. Já se strašně omlouvám a fakt to nebylo úmyslně. Kdyby náhodou někdo, tak prosím pěkně, přihlaste se. Pak mám ještě několik míst, kde jsem byl.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak mi z něj zkuste zavolat, já zjistím tím pádem to číslo, nahlásím to číslo...

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: To nejde, to je zablokované.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: On je zablokovaný, aha.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Ale já postupně projdu ta místa, kde jsem byl, ale jenom tady jsem byl, tak...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak tedy ještě jednou. Chybí někomu mobilní telefon? (Poznámky z pléna.)

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Podívám se do tašky.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, nemáte druhý? Nemáte dva?

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Ten jsem právě zase někde nechal. (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pak už jsem vyčerpal všechno, co jsem mohl.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já jsem měl v pátek narozeniny. Já jsem si to vyhodnotil, že stárnu rychleji, než jsem si původně myslel, ale to je jedno.

Vážené dámy, vážení pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotnických prostředcích a diagnostických zdravotnických prostředcích in vitro a zákon o léčivech. Tento návrh zákona je v drtivé míře implementační, kdy do právního řádu České republiky inkorporujeme unijní nařízení o posílené úloze Evropské agentury pro léčivé přípravky při připravenosti na krize a krizovém řízení v oblasti léčiv a zdravotnických prostředků.

V návaznosti na poznatky z praxe byly v obou zákonech dále provedeny ještě úpravy zpřesňující povahy, a to zostření sankčního režimu, tedy zvýšení pokut za nevedení nebo správné vedení evidence léčivých přípravků, tedy léků obecně. V návrhu byly v rámci projednávání ve druhém čtení načteny pozměňovací návrhy. Souhlasím s pozměňovacím návrhem paní předsedkyně Němečkové Crkvenjaš, který má vlastně technický rozměr.

S dalšími dvěma pozměňovacími návrhy nemohu souhlasit. Jedná se o pozměňovací návrh, který uvažuje o výdejních boxech na léčivé přípravky. Tady se Ministerstvo zdravotnictví a já domníváme, že návrh v principu obsahuje sice zajímavá řešení některých situací, je ale ve své konkrétní podobě bohužel nebezpečný, protože výdej léků se týká i některých léků, které jsou rizikové. Například proti opakovanému vydání léčiva tam není žádná ochrana, léčiva dětem - tam není ochrana, ani proti řekněme většímu množství vydaného léku, a my se domníváme, že pokud nedojde k nějaké komplexnější změně, není dobré, aby léky vydával kdokoliv jiný než osoba, která k tomu má příslušné vzdělání, pokud se nejedná o stejné léky, které se například vydávají bez předpisu za hotové, na pumpě třeba. Ale zejména postrádá ten návrh, a to se ukázalo i při debatě a garančním výboru, jakékoliv zmocnění k vydávání prováděcí vyhlášky, tím pádem bychom nemohli vydat k tomuto pozměňovacímu návrhu prováděcí vyhlášku, a tím pádem bychom nemohli ani nějakým způsobem pomocí této vyhlášky reagovat. Bohužel, v tuto chvíli proto návrh podpořit nemohu, neboť je nedopracovaný, a proto i potenciálně rizikový, zejména pro naše děti.

Druhý pozměňovací návrh je návrh, který tady byl diskutován v minulé Sněmovně. Tehdy mělo k tomu návrhu Ministerstvo zdravotnictví také negativní stanovisko, tehdy pan ministr Vojtěch, a jednalo se o návrh zákona o distribučním kanálu, takzvaný lex Pawlas, který předkládal pan poslanec Pawlas, tehdejší poslanec za komunistickou stranu. Tato úprava je dle našeho názoru nevhodná, byť se snaží řešit situaci, kterou vnímáme jako velmi, velmi důležitou, a to sice to, aby se lék dostal do každé lékárny. My tuto situaci - a teď bych této příležitosti chtěl využít k tomu, abych vyzval každou lékárnu, aby od 1. 6. maximálně využila legislativu, kterou máme, a vysvětlím, jak. My v současné době máme v legislativě - a poslední ten krok začne fungovat od 1. 6., protože budeme mít informace o přesném množství léků, pokud tedy projde ten zákon bez pozměňovacích návrhů a ty pozměňovací návrhy nevykostí ze zákona tu možnost, což je riziko tohoto pozměňovacího návrhu - tedy od 1. 6. budeme přesně vědět, kolik léků dorazilo do republiky, kde ty léky jsou, kolik je jich v jednotlivých lékárnách, a budou dvě možnosti. Možnost A: léků dorazí takové množství, jaké si lékárny objednají. Řekněme, že lékárny objednají 100 000 balení penicilinu, do republiky dorazí 100 000 balení penicilinu, rozdistribuují se mezi ty lékárny podle jejich požadavků. Lékárny si objednají 200 000 balení penicilinu a do republiky dorazí 100 000, nebo lékárny si objednají řekněme... ano, a v té chvíli, když distributor u všech lékáren neponíží dodávku stejným procentem a upřednostní některou skupinu lékáren z různých důvodů, tak v té chvíli nastupují sankce, ten lék se stává chráněným, použiju tento termín, byť takhle v zákoně ten název není, a v té chvíli má, pokud projde tento zákon, pod pokutou 20 milionů korun distributor povinnost zredukovat ty dodávky do všech lékáren.

A proto bych chtěl vyzvat všechny lékárny, především malé lékárny - já jsem o to požádal cestou Lékárnické komory, která podporuje toto znění zákona, vydiskutovali jsme to s Lékárnickou komorou i se SÚKLem - tedy chtěl bych vyzvat všechny lékárny v České republice, pokud po 1. 6. budou mít objednávku léků a ta objednávka nebude realizována, aby buďto přímo kontaktovaly SÚKL, anebo ještě lépe cestou Lékárnické komory kontaktovaly SÚKL, a vás prosím, abyste tu informaci mezi lékárnami, pokud ten zákon projde bez pozměňovacích návrhů, pak to jsem schopen takhle realizovat a zaručit, aby se obracely buď cestou Lékárnické komory, nebo cestou přímo na SÚKL, a my budeme opravdu velmi tvrdě vyžadovat platnost toho zákona, SÚKL to bude velmi tvrdě vyžadovat, pokud počet objednávek převyšuje počet léků v distribuci, aby byly ty objednávky plošně kráceny všem bez ohledu na to, kdo je vlastník, bez ohledu na to, jaké jsou tam vztahy, protože takto je ten zákon napsán, byť by se to týkalo jedné jediné lékárny. Já jsem chtěl, aby to jasně zaznělo na mikrofon. Dneska jsme to znovu diskutovali se zástupci SÚKLu, z ministerstva a takto ten zákon je jednoznačně nastaven a napsán. Cílem zákona je především dostat ty léky k pacientům, respektive dostat ty léky do lékáren, které si je objednají. Samozřejmě, pokud ta lékárna neplatí, má dluhy a neplatí faktury, tak je to jiná, ale takových je minimum, nebo možná žádné. To znamená, do každé lékárny ten lék dostat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP