(19.40 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

Druhá věc, co bych chtěl říct. Opravdu naše puzení - tady dávám ruku do ohně za pana ministra Jurečku - a puzení aparátu obou dvou ministerstev, který se zase tak nezměnil, paní doktorka Škampová a další, to bylo opravdu jít po kvalitě a jít hlavně po tom, abychom se bavili ne o vyšetřování a kupení bodů, ne o vykazování výkonů, ale o kvalitě života toho člověka. Protože co má pacient z toho, když je vyšetřován, až finálně umírá, a sice se ví diagnóza, na kterou zemřel, ale ten zbytek toho života - souhlasím s tím, že to provázení bylo velmi důležitým projektem, a pokračuji v tom, že výrazně podporujeme paliativní medicínu a výrazně podporujeme tady tuto oblast - tak co ten klient z toho má, co ten pacient z toho má? My musíme daleko víc komunikovat s pacientem, co chce. My se ho musíme daleko víc - zvlášť v tom případě, kdy čerpá sociálně-zdravotní pomezí - ptát, co on vnímá jako tu kvalitu života, o kterou stojí. Ten zákon tady toto výrazně posiluje. Věřím, že vás o tom přesvědčíme. (Předsedající: Čas, pane ministře.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. (Silný hluk v sále.) Jinak poprosím levou část sálu, aby se ztišila, ten hluk je příliš vysoký. Poprosím pana poslance Juchelku k další faktické poznámce. Další dvě minutky.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Bude to poslední. Já tedy v tuto chvíli navrhuji, protože my se musíme bavit o té úhradové vyhlášce, to znamená, jak bude to sociálně-zdravotní lůžko placeno, musíme se bavit dál... (Stále silný hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vás v tuto chvíli přeruším, dám vám vteřiny navíc. Opravdu prosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili. Je těžké rozumět, co pan poslanec říká. Prosím, přeneste své diskuse případně mimo sál.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji. Protože je potřeba si říct, jak bude v rámci úhradové vyhlášky placeno to sociálně-zdravotní lůžko. To si myslím, že tady tyto praktické věci by se měly probrat samozřejmě se zdravotními pojišťovnami i s poskytovateli sociálních služeb. Taktéž z důvodu toho, že jsme tady o tom zákonu - a obhajujeme to - říkali, že prostě je tak napsaný, že to bude dávat vlastně prim soukromým poskytovatelům. Víme i z vládní koalice, z jejich řad, že budou nějaké pozměňovací návrhy, tak moc poprosím pana zpravodaje Navrátila, jestli by nám mohl také jako zpravodaj tohoto tisku říct, v čem vidí ty minusy a jakým způsobem se je bude třeba snažit vládní koalice pozměňováky napravit.

Taktéž bych plédoval za to, abychom to opravdu vrátili zpátky do prvního čtení s tím, že se sejdeme - sociální výbor, zdravotní výbor - společně s pojišťovnami. Udělejme prostě nějaký takový brainstorming, kulatý stůl, klidně i s poskytovateli sociálních služeb, s poskytovateli zdravotních služeb, a pojďme na tom klidně společně pracovat, protože se domnívám, a říkáme to tady pořád, že tento zákon nahrává více soukromým poskytovatelům a že to je prostě napsáno na míru těm velkým - řekněme to na rovinu - jako je Penta a spol., a že prostě ti malí poskytovatelé v malých pobytových službách budou upozaděni. Takže moc prosím, abychom to vrátili k přepracování a abychom se sešli na větší platformě napříč tak, jak jsem navrhoval. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Král. Pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji. No, tak nevím, kdo tady za co pléduje. Co vadí mně, je to, že prostě v rámci přípravy toho zákona nebyly vypořádány všechny připomínky, například připomínka mého Jihočeského kraje, jedna z nich. Jednou to byla poslanecká iniciativa, teď je to vládní iniciativa, tak nevím, pane kolego Juchelko, prostřednictvím pana předsedajícího, co chcete vracet do prvního čtení. Ale spíš mně vadí to, že ty připomínky, které přišly v rámci standardního mezirezortního řízení, prostě nebyly vypořádány. Jestli se k tomu pak dostaneme v rámci výborů, budeme rádi, ale je to škoda, že jsme prostě nevyužili toho standardního řízení k tomu, aby bylo vše připraveno tak, jak má.

Jinak skutečně nevím, co je - nebo umím si představit, co je zdravotní lůžko. Co je sociálně zdravotní lůžko, v tom trošku plavu, ale nechám se určitě rád dovzdělat a rád to podpořím. Zatím o tom tedy vůbec nejsem přesvědčený. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Nyní faktická poznámka pana poslance Juchelky.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Jenom v krátkosti pro pana poslance Krále, vaším prostřednictvím. My jsme to chtěli navrátit k přepracování, ne do prvního čtení. Víme, že jsme v prvním čtení.

Jenom svého ctěného kolegu pana Krále doplním, že skutečně tam bylo přes 400 stran připomínek a že návrh zákona byl předložen vládě s celkem 68 rozpory. Právě z tohoto důvodu to chceme vrátit zpátky k přepracování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Ptám se, zda se dál někdo hlásí do rozpravy? Jestli tomu tak není, končím obecnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele? (Ministr: Ano.) Ano, pan vicepremiér. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já si dovolím ještě doplnit některé věci, které jsem zmiňoval v úvodním slově, ale troufnu si ještě něco rozvést v tom slova smyslu, že tato právní úprava je potřebná nejenom z toho důvodu, že opravdu chceme řešit problematiku sociálně-zdravotního pomezí, o které se v této Sněmovně diskutuje opravdu už hodně dlouho. Myslím si, že ta spolupráce obou našich rezortů je nastavena dneska velmi dělně, smysluplně. Ty týmy se vzájemně opravdu velmi intenzivně baví, jednají a hledají správná řešení.

Zároveň ale tento zákon děláme mimo jiné i z toho důvodu, že v Národním plánu obnovy máme i v rámci milníků šest konkrétních bodů, kterými mimo jiné naplňujeme tyto body touto novelizací těchto tří zákonů. To znamená v roce 2021 - a myslím, že tam byl velmi racionální, dobrý úmysl - tyto konkrétní věci byly vloženy jako milníky Národního plánu obnovy. My se s nimi jako Česká republika musíme popasovat, pokud chceme celkovou alokaci, kterou máme v rámci Národního plánu obnovy vyčerpat. Snažíme se to opravdu udělat způsobem, který reflektuje připomínky praxe.

Musím ale jednoznačně tady odmítnout tvrzení, že je to děláno někomu na míru, nějakému velkému subjektu. Tady jsou jasně použity instituty, které známe dnes, kdy poskytovatel musí splnit podmínky pro registrace, ať už sociální, nebo zdravotní služby. Jsou tady jasné podmínky, protože tady musí být zajištěna jak zdravotní, tak sociální složka, a jsou tady nástroje, které budou jasně schopny kontrolovat, zdali kvalita péče je poskytována adekvátně.

Je tady model, který vlastně zabezpečuje i zjednodušení formy té úhrady. Je to otevřeno komukoliv. Kterýkoliv ze současných poskytovatelů si případně může rozšířit své služby, může nabízet takovouto formu péče touto administrativně i finančně zjednodušenou formou. Zároveň je tady samozřejmě možnost - a my to potřebujeme do budoucna bez ohledu na demografii, to tady souhlasím, to bylo zmiňováno - i posílit celou síť a dostupnost těchto služeb.

V neposlední řadě chci připomenout také to, že děláme konkrétní kroky k tomu, abychom především posílili podporu a kapacitu těch služeb v přirozeném prostředí klienta. Myslím si, že to je něco, na čem se obecně shodujeme, co jsme nedávno tady projednávali v návrhu zákona o sociální službách, včetně i faktické podpory finanční, která směřuje potom právě i do té péče, která je poskytována v domácím prostředí klienta. Mimo jiné i ta novela, kterou jsme tady projednávali a schválili a teď bude v Senátu, jasně říká ve svém ustanovení v úvodu, že péče v přirozeném prostředí klienta má být tou, která je preferována a preferovaně využívána.

Tolik asi stručně ještě komentář k tomuto návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za závěrečné slovo. Ptám se, jestli je ze strany zpravodaje ještě zájem vystoupit? (Zpravodaj: Ano.) Ano.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl jenom konstatovat, že v podstatě nepadl návrh na zamítnutí, ale byly podány dva návrhy, a to návrh na přepracování § 90, který podala paní poslankyně Lenka Dražilová. Taktéž padl můj návrh podle § 91 odst. 2 zákona, o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, aby byla lhůta pro projednání návrhu zákona ve výborech zkrácena o 30 dnů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP