(15.40 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Další lež, ze které byl usvědčen pan ministr Dvořák, o české verzi nařízení, pan ministr Dvořák říká: "Strašně se mi líbí, jak kdekdo vykládá pakt, který má 350 stránek a ještě nemá českou verzi, ale všichni už vědí, co tam je a co to způsobí." Opět Novinky označily jako nepravdu neboli lež, protože pakt je ve skutečnosti tvořen deseti různými legislativními úpravami a jen nařízení o azylu a migraci má přes 300 stran. Ostatní dokumenty mají další stovky stránek.

A poslední nepravdu, zavádějící informaci, lež, kterou označily Novinky.cz, o postoji Babišovy vlády. Pan ministr Dvořák říká: "Dovolte mi nejprve citaci. Vláda bude navrhovat jiný systém - podtrhuji, jiný systém - řešení vyvolané migrace - pokračuji - které v souladu s mezinárodními konvencemi, a respektuji - opět podtrhuji - princip solidarity mezi státy Evropské unie. Toto prosím pěkně je programové prohlášení Andreje Babiše z roku 2017." A Novinky usvědčily opět pana ministra Dvořáka z nepravdy, ze zavádějících informací, protože skutečná pasáž je ve skutečnosti delší a obsahuje kromě jiného také odkaz na spolupráci zemí Vé čtyřky a výběr uprchlíků mimo hranice Evropské unie, což nám pan ministr Dvořák zapomněl zcela cíleně dodat. Takže této vládě není možné věřit ani kliku od dveří. Takže já věřím tomu, že si občané udělají obrázek sami, protože můžete vzít jed, milí občané, na to, že opět nebude schválen tento bod zařazený na program jednání, protože současná vláda se o tak závažných věcech, jako je bezpečnost České republiky, odmítá bavit.

Druhý bod, který bych, paní předsedkyně, ráda zařadila, je hrozící kolaps stavebního řízení v České republice. Já myslím, že už jsem tady vystupovala mnohokrát. Vyzývala jsem opravdu všechny starosty, starostky, primátory, primátorky, abychom vzali rozum do hrsti a udělali něco s tím očekávaným chaosem, který nastane 1. 7. 2024. A co se nedozvím v kuloárech, že samozřejmě jste si toho už vědomi, milá vládo, a že jediné, na co čekáte, jsou volby, a hned po volbách dáte návrh na prodloužení termínu spuštění nového stavebního zákona. Prostě jste si vědomi toho průšvihu a mě by jenom zajímalo, proč se chováte tak nefér, proč to neřeknete naplacato, protože už to vědí úplně všichni, od stavebníků až po úředníky, že se to nedá zvládnout.

A já si s dovolením tady jenom zrekapituluju, abyste věděli, v jakém průšvihu se v podstatě aktuálně nacházíme. Digitalizace stavebního řízení prošla mnoha zakázkami. Nebudu ani mluvit o tom, že tím, že pan ministr v podstatě nezrealizoval ty zakázky v původní verzi, přišel o peníze z Integrovaného regionálního operačního programu a tak dále, bavíme se tady samozřejmě o stovkách milionů korun. Ale na pováženou, opravdu na pováženou jsou veřejné zakázky. Nejprve byla zadána evidence elektronických dokumentací - nepravomocně zrušeno ÚOHSem. A jenom abyste viděli, jaký důvod - protože to je samozřejmě velmi úsměvné, když si vezmete, jak zrovna Piráti prostě hlásají transparentnost - tak ÚOHS to zrušil, protože nedodrželo Ministerstvo pro místní rozvoj při zadání veřejné zakázky evidence elektronických dokumentací zásadu transparentnosti, takže ÚOHS to zrušil. Aktuální stav: Ministerstvo pro místní rozvoj opět zrušilo tuto veřejnou zakázku a ÚOHS opět posuzuje to nové zrušení, takže nemáme nic.

Další veřejná zakázka, evidence stavebních postupů; zrušeno panem ministrem Bartošem. Definitivně zrušena celá tato soutěž byla 26. 1. 2023. Nemáme nic.

Další výběrové řízení s názvem Integrační platforma stavebního řízení a Portál stavebníka: nepravomocně zrušeno. Aktuální stav: ÚOHS zrušil tuto veřejnou zakázku a opět samozřejmě posuzuje i to nové zrušení.

Dostáváme se dál, Národní geoportál územního plánování. Jeden z účastníků podal námitky proti zadávací dokumentaci. Následně ÚOHS posuzuje tento návrh na zrušení veřejné zakázky Národní geoportál územního plánování. Ministerstvo proto uzavřelo smlouvu se společností SEVITECH na základě jednacího řízení bez uveřejnění a je možno očekávat, že budou předloženy návrhy na zákaz plnění těchto smluv, stejně jako tomu je v případě digitalizace stavebního řízení.

Máme tu další veřejnou zakázku: hardwarové a softwarové prostředí pro sdílení informací a dat územního plánování, jednací řízení bez uveřejnění, Národní geoportál územního plánování. Samozřejmě ÚOHS ve svém prvostupňovém rozhodnutí ze dne 5. 3. 2024 neuznal tuto veřejnou zakázku a prohlásil toto jednací řízení bez uveřejnění za nezákonné.

A jdeme dál. Pak tu máme digitalizaci stavebního řízení. Opět tato veřejná zakázka pravomocně zrušena už druhostupňovým rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Můžeme pokračovat dál. Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat, digitalizace stavebního řízení v režimu JŘBU. Prvostupňové rozhodnutí ÚOHSu je, že se zakázka zrušuje a že postupoval zadavatel, to znamená Ministerstvo pro místní rozvoj, v rozporu s citovaným zákazem, a proto bylo předchozí zadávací řízení na výše uvedenou veřejnou zadávanou zakázku v otevřeném řízení zrušeno. Podle § 264 odst. 3 citovaného zákona je plnění smlouvy zakázáno a samozřejmě je tam uplynutím lhůty čtyř měsíců.

A můžeme pokračovat dál. Ministerstvo pro místní rozvoj zadalo tedy další zakázku, a tentokrát prosím jde o veřejnou zakázku na evidenci elektronických dokumentací a evidenci stavebních předpisů. Ale pozor, ta zakázka má jméno Konsolidace licencí GINIS Standard a upgrade na GINIS Enterprise+. Tak to opravdu byste museli být velcí Columbové, abyste pod touto zakázkou hledali evidenci elektronických dokumentací a evidenci stavebních postupů, což samozřejmě bylo uchazeči napadeno. Samozřejmě uchazeči napadli, že tato veřejná zakázka nemá s digitalizaci stavebního řízení nic společného, omezuje okruh potenciálních dodavatelů a tak dále a tak dále. Ze všech výše uvedených důvodů má tedy zadavatel povinnost v podstatě toto vysvětlit. On ÚOHSu vysvětlil, že postupoval správně. No, nicméně mám zde úplně nové rozhodnutí ze dne 14. května 2024, kde vydal ÚOHS přesně na tuto zakázku předběžné opatření a ukládá se zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, a to až do pravomocného skončení tohoto správního řízení vedeného Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Takže, přátelé, máme 21. května, nemáme nic, nemáme prostě nic. A stále nám budete tvrdit, že 1. 7. 2024 spustíte digitalizaci stavebního řízení, spustíte nový stavební zákon? Tak pojďme tedy dál. Jak jsme na tom s vyhláškami, když už tedy chceme mluvit o datu 1. 7. 2024? No, asi vás moc nepřekvapím, ani zde nemáme nic. Celkově, když se podíváte teď na web Ministerstva pro místní rozvoj, tak tam máte u všeho napsáno, že se to spustí k 1. 7. 2024. Ale už jenom ta první vyhláška o stanovení dalších obecních stavebních úřadů, když si to rozkliknete, samozřejmě není, řeší se aktuálně připomínky. Vyhláška k jednotnému standardu územněplánovacích dokumentací není, je součástí mezirezortního připomínkového řízení. Vyhláška k územněanalytickým podkladům není, řeší se mezirezortní připomínkové řízení. Vyhláška o požadavcích na výstavbu není, běží notifikace v Evropské unii, a takto bych mohla pokračovat. A znovu apeluji, pojďme vzít jako česká Sněmovna rozum do hrsti, pojďme uklidnit celou stavební veřejnost od stavebníků až po úředníky, posuňme realizaci digitalizace stavebního řízení o půl roku, aby se jak stavebníci, tak úředníci mohli s příslušnými dokumenty seznámit, aby si mohli osahat novou elektronickou verzi Portálu stavebníka, protože dneska - a my jezdíme se stínovou, lepší vládou skutečně po regionech - každý starosta vám řekne, že ještě doteď nemají ani tu výpočetní techniku, natož aby byli jejich úředníci proškoleni. 1. 7.je velmi krátká doba, způsobí to zmatek, chaos a já si myslím, že toto si Česká republika nezaslouží. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP