(18.40 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

A ono to ani nedává logiku, jestliže pan ministr vnitra Vít Rakušan sem přinesl zákon o správě voleb, kde, a já to velmi vítám, konečně budeme mít jednotný informační systém, budeme mít digitalizaci voleb, víte, že mnohokrát jsem ho vyzývala k tomu, jestli máme počet vydaných a počet odevzdaných voličských průkazů, a toto všechno bude nastavené, že si budu moct o voličský průkaz přijít požádat na kterýkoliv úřad, tak já nechápu, proč tedy do toho zákona o správě voleb, když jste tu digitalizaci navrhovali, tak proč jste ji nedali s účinností od 1. ledna roku 2025, nebo respektive od toho data, kdy budou volby do Poslanecké sněmovny. To bych ještě dokázala pochopit, protože si myslím, že právě ta digitalizace velmi pomůže v rámci všech těch věcí, aby popřípadě nedošlo k některým případům, kde by mohl popřípadě někdo dělat věci, které jsou samozřejmě v rozporu se zákonem v rámci voleb jako takových.

Já jsem při jednání, která probíhala v rámci koalice, přítomna nebyla, můžu pouze konstatovat, jak tady Radek Vondráček hovořil o tom, že budu předkládat pozměňovací návrh, tak bych z tohoto místa chtěla velmi ocenit vrchního ředitele na Ministerstvu vnitra pana Vokáče a zároveň pana Jírovce, který má volby na starosti jako takové na Ministerstvu vnitra. A musím říct, že jsme se sešli i s panem předsedou Národní rady pro osoby se zdravotním postižením. Velmi mu děkuji, že přišel také na tu schůzku, kde vy víte, že jsem v prvním čtení velmi kritizovala, že když tedy se přichází s tou korespondenční volbou, tak že v České republice máme 83 000 lidí, kteří jsou zrakově postižení, a že mně tedy vadí, že bychom se popřípadě měli postarat i o tyto lidi, kteří, když dneska jdou volit, tak musí volit prostřednictvím asistenta a prakticky nevědí, jaký ten hlasovací lístek se do té obálky vkládá. Potvrdil to samozřejmě pan předseda a byl velmi rád, že by tento pozměňovací návrh tady byl předložen. Spočíval by tedy v tom, že osoby se zdravotním postižením, především samozřejmě pro osoby nevidomé, že povinnou náležitostí hlasovacího lístku by byl grafický kód, takzvaný QR kód, který by bylo možno načíst mobilním zařízením, to znamená čtečkou QR kódů, které jsou samozřejmě součástí dnes i všech mobilních zařízením vybavených fotoaparátem. To znamená, že už by nemuseli přijít do té volební místnosti s asistentem a tyto hlasovací lístky by tedy od roku 2025 byly již upraveny touto náležitostí. Musím říct, že to určitě bude mít nějaký dopad do státního rozpočtu. Tak jak Ministerstvo vnitra zde avizuje, tak si myslí, že to bude v rozsahu asi 2 miliony korun na jedny volby, ale že ta výše může být proměnlivá s ohledem na počty kandidujících subjektů.

Takže já bych chtěla avizovat, že tento pozměňovací návrh jsem s mojí kolegyní Renatou Oulehlovou a s Patrikem Nacherem předložila do systému a samozřejmě že se k němu přihlásím ještě v podrobné rozpravě, a předpokládám, a znovu bych chtěla poděkovat Ministerstvu vnitra, protože ten pozměňovací návrh byl připraven tím, že prakticky ho napsalo Ministerstvo vnitra. A znovu bych chtěla zdůraznit, že určitě dobře, že tito lidé budou moci volit v souladu s tím, co tady říkám, svobodně, tajně, a budou mít opravdu konečně i pocit, že když jdou volit, tak budou volit přímo oni sami. Byl tam ještě jeden požadavek, který jsme řešili s vnitrem, že by byli velmi rádi, že když přijdou do té volební místnosti, zda by je někdo před vchodem dovedl do té volební místnosti a poté odvedl. Také mi bylo řečeno, že to nebude určitě žádný problém a že to ze strany Ministerstva vnitra bude zajištěno.

Zároveň ale, tak jak jsem já tady dnes hovořila, tak mně vadí ještě jedna věc a to jsou ty dva druhy voličů. Já jsem pořád si myslela, že v tom návrhu, a možná tady teď předkladatel pan Michálek mně možná řekne, že je to jinak, ale když tady byli zástupci Ministerstva vnitra, tak já jsem si myslela, že když budu mít dlouho plánovanou zahraniční cestu a budu v zahraničí, tak že když tady se tedy zavede korespondenční volba, a můžu jet třeba i za rodinou nebo já asi ne, ale třeba někdo jiný může do zahraničí, tak že i on bude mít popřípadě možnost tedy v tu chvíli volit korespondenčně. Bohužel tomu tak nebude. To znamená, že korespondenčně budou moct volit pouze lidi žijící v zahraničí. A pokud například můj kolega Milan Brázdil pojede třeba do Ameriky, jako příklad, tak on nebude moct volit korespondenčně, on bude muset jet na zastupitelský úřad, jinak volit nemůže. A to tedy považuju za druhý obrovský v tu chvíli faul, protože v tu chvíli tedy říkáme: máme dva druhy voličů. A to si myslím, že se tedy mělo určitě popřípadě nějakým způsobem, když tedy to tady předkládáte, tak že člověk, kteří žije v České republice a může tam jet pracovně do toho zahraničí, tak on volit nemůže. Respektive může, ale pouze na zastupitelském úřadě. A ten člověk, který žije v zahraničí, tak bude moci volit korespondenčně.

Řekla jsem tady řadu důvodů, řekla jsem tady především věci, které se týkají toho, že jsem přesvědčena o tom, že tento zákon měl jít novelou ústavního zákona, že se tady měla popřípadě... a určitě třeba by tady byla ústavní většina, která by to podpořila, nepodpořila, to je otázka. Je jasné, že tu většinu tady v tuhle chvíli koalice nemá, proto to tlačí tímto způsobem. A jsem také přesvědčena o tom, že stanovisko Legislativní rady vlády v rámci korespondenční volby a v rámci novely zákona o správě voleb je velmi důležité, protože tento zákon musí schválit obě komory Parlamentu. Samozřejmě, kdyby se Senát rozhodl, že ho nebude projednávat, tak ho neprojedná. Myslím si, že je velmi důležitý, že volby jsou důležitým demokratickým nástrojem, a proto jsem také přesvědčena o tom, že to stanovisko Legislativní rady vlády je velmi důležité.

Proto bych si v tuto chvíli dovolila navrhnout procedurální návrh, který zní, že žádám o přerušení projednávání tohoto sněmovního tisku 596 do doby stanoviska Legislativní rady vlády, nejdéle však do 30. 9. 2024. A poprosím vás, abyste o tomto procedurálním návrhu dal nebo dala bezprostředně hlasovat. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP