(18.30 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Takže v roce 2017 hnutí ANO v Karlovarském kraji získalo 43 268 hlasů a získalo tři mandáty. V roce 2021 po té novele získalo 43 081 hlasů a získalo pouze dva mandáty. Takže my jsme získali stejný počet hlasů, ale minus jeden mandát. No a teď ty paradoxy. V roce 2017 například Občanská demokratická strana, tamhle zrovna vidím kolegu, tak získala 8,83 %, ale mandát poslanec nezískal. Ale například v Jihomoravském kraji ten kandidát nezískal ani, nebo ten subjekt politický měl 4 %, přesto mandát získal. No a nemusím připomínat, že tedy potom, když toto nové se schválilo, tak Karlovarský kraj získal znovu pět mandátů, ale pak se stalo to, že hnutí STAN dalo správnímu soudu stížnost na složení Poslanecké sněmovny, kde napadli prakticky tři poslance, pana Babku Ondřeje z Jihočeského kraje, paní Karlu Maříkovou z Karlovarského kraje a pana Jaroslava Dvořáka ze Zlínského kraje, a řekli, že se ten přepočet udělal špatně a že by na ty mandáty měla mít nárok Vysočina, Jihomoravský kraj a Olomoucký kraj. Takže v roce 2021, když Ústavní soud nám říkal to stanovisko, tak říkal, že hlasy mají různou váhu, a právě poukazoval právě na ty malé kraje.

A k čemu jsme tedy došli? Došli jsme k tomu, že malé kraje mají stále méně mandátů. Když tady dneska hovořil pan Cogan, prostřednictvím paní předsedající, že se tady, že jste se dohodli na tom, že tedy rozdělení světa bude na čtyři části místo dva kraje, tak já si říkám, jestli si vůbec Poslanecká sněmovna a všichni uvědomují, čeho se tady díky tomu můžeme dočkat. Takže této Poslanecké sněmovně budou vládnout už tyto čtyři kraje. Protože já když se na to podívám optikou roku 2021, tak víte, kolik získal Středočeský kraj, Praha, Jihomoravský kraj a Moravskoslezský kraj? Tak oni mají dneska 94 mandátů. Pokud se těmto čtyřem krajů budou připočítávat lidé v rámci korespondenční volby, kterých může být až 600 000, tak tyto čtyři kraje budou mít v rámci Poslanecké sněmovny nadpoloviční většinu a budou nám tady prakticky diktovat, mohou nám diktovat, a to já prostě považuju za neskutečně nefér, protože malý kraj, menší kraj, nemůže přece být diskriminován za to, že má malý počet obyvatel a malý počet voličů.

Já bych vás chtěla všechny požádat, abyste se opravdu nad tímto velmi zamysleli, protože není možné to dávat pouze do čtyř největších krajů. A jestli jste si přišli s tímto tiskem, tak jste měli v rámci Ministerstva vnitra najít cestu, aby to rozložení bylo do všech krajů, a ne pouze do čtyř krajů. Takže to považuji za velmi neférové. A je to vidět už na tom příkladě, že tedy Ústavní soud nám tedy říká, musíte to změnit, je to neférové vůči těm malým krajům. A čeho jsme se dočkali v roce 2021? A jak je vidět, tak čeho se dočkáme v roce 2025.

Chápu, protože když se podívám na ty předkladatele, tak většina jich je právě z těch krajů velkých, ať už je to Praha, Středočeský kraj, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj. A já chápu, že tady každý poslanec chce bojovat za svůj kraj, i to chápu, ale myslím si, že všechny kraje potřebujou mít rovnoměrné a řádné zastoupení. A opravdu, pokud dnes tyto čtyři kraje už mají 94 mandátů, tak je jasné, že tím přepočtem by popřípadě mohly překročit i tu nadpoloviční většinu.

No a nyní bych se ještě ráda vyjádřila k věci, a to je, že když mnohokrát mluvím s lidmi, tak řada lidí si myslí, že korespondenční volba se zavádí proto, že ti lidé, kteří žijí v zahraničí, dodnes nemohli volit. I určitě se také setkáváte s takovými reakcemi lidí, kteří říkají: nežijí tady, neplatí tady daně, tak i takový názor lidí je, a řeknou, tak proč by měli, proč by měli volit? Mnohokrát se snažím těm lidem vysvětlit, že ti lidé vždycky měli volební právo, kteří žijí v zahraničí. Jediné, co museli, jet na zastupitelský úřad, jako my musíme jet do volební místnosti, tam si vyzvedli hlasovací lístky a šli jako my za plentu, kde svobodně a tajně rozhodli a pak tento hlasovací lístek dali do urny. Takže musím říct, že je velmi férové říkat a neustále opakovat, že lidé, kteří žijí v zahraničí, vždycky měli volební právo a vždycky mohli volit. Je jasné, že se může argumentovat tím, že počet lidí, který to využil, nevím, jestli řeknu správně to číslo, ale v minulých volbách si myslím, že to bylo zhruba 18 000 lidí, kteří žijí v zahraničí.

Také mě velmi mrzí, že když jste přišli s tímto návrhem, že jste se opravdu neinspirovali těmi jinými státy jako Estonsko, které když zaváděly korespondenční volbu, tak šly tím pilotním projektem, kde určitě je velmi dobré, a vy moc dobře víte, že vždycky pilotní projekty pomůžou k tomu, že věci, které se při pilotním projektu stanou, a stane se, určitě bude řada úskalí, tak se právě v rámci toho pilotního projektu pak mohou lépe nastavit.

Já předpokládám, že jak vám, tak nám jde přece o to, že dneska, a já jsem o tom přesvědčena, že lidé v České republice věří ve volby, věří ve volby férové, které tady jsou nastavené, ten systém tady je nastaven, 14 800 volebních okrsků, kdy tedy musím říct, že se bojím právě toho, že řada lidí na základě toho, pokud nebudou ty procesy nastavené, aby byly opravdu nastavené tak, já vždycky říkám, že to musí být všechno fair play a férové, tak je to také může v rámci voleb velmi odradit. A já si myslím, že to je právě úkolem nás zákonodárců udělat maximum pro to, abychom toto v těch lidech nevyvolali. A právě v tuto chvíli mám velkou obavu, že tak jak se tady tlačí na sílu korespondenční volba již od roku 2025, tak že je tady pouze jeden ten záměr a to je získat některé hlasy, především strany, které dneska se třeba dostávají i pod tu pětiprocentní hranici. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP