(17.50 hodin)
(pokračuje Josef Cogan)

Samozřejmě už jenom to, že co jsme udělali ve správě, že jsme to posunuli na ty dva největší kraje, kde už to nemá vlastně v podstatě takový vliv. Je potřeba si uvědomit, že velké kraje mají přes dvacet mandátů, což už znamená, že to, že se tam přisadí jeden mandát navíc, nezpůsobuje nějaké řekněme problémy rovnoměrnosti, jako by to bylo dříve, to byl pouze jeden vylosovaný kraj v celé České republice, ke kterému se přičítaly ty hlasy. Takže to je další úprava, ke které jsme došli společným jednáním.

Další z návrhů, který byl na těchto jednáních a potom byl projednán a schválen ústavně-právním výborem, je, že volební strany by měly možnost delegovat své zástupce do zvláštní okrskové volební komise při zastupitelském úřadu. Doposud tato praxe nebyla možná a kandidující subjekty mohly delegovat své zástupce pouze do okrskových volebních komisí na území České republiky. Zavedení korespondenční volby vlastně rozšíří úkoly pro zvláštní okrskové volební komise, což pochopitelně zvýší i zájem kandidujících subjektů, aby měly možnost prostřednictvím svých delegovaných zástupců se na činnosti podílet. Je to určitě významný prvek kontroly. A my se domníváme společně, že samozřejmě tento prvek toho zástupce ve zvláštní okrskové volební komisi za jednotlivé strany zas zvýší jednoznačně důvěryhodnost voleb jako celku.

Poslední úpravou, která byla i na ÚPV braná jako společná, tak je to úprava týkající se pozměňovacího návrhu trestního zákoníku. Tento návrh upravuje skutkovou podstatu trestného činu maření přípravy a průběhu voleb. Navrhuje kriminalizovat i další případy, v nichž dochází ke znemožnění nebo omezení svobodného výkonu volebního nebo hlasovacího práva. Jsou to například způsoby způsobení vážné újmy na dobré pověsti a především se výslovně také zmiňuje, že doposud vlastně v trestním zákoníku nebyly uvedeny volby do Evropského parlamentu a volby prezidenta. Tato novela toto napravuje a zařazuje do toho jak ty volby do Evropského parlamentu, tak volby prezidenta. Současná úprava nezmiňuje právě tyto volby a návrh tuto otázku zpřesňuje, což by mělo být taky celkově určitě pozitivní v tom smyslu, že tady bude i ta druhá strana restriktivní. Pokud by někdo chtěl porušovat volební právo, chtěl by narušovat demokratické volby, tak bude větší možnost i proti němu represivně zasáhnout.

Tak to je asi shrnutí dosavadního průběhu. A samozřejmě za navrhovatele budu očekávat další návrhy v našem jednání a posun na základě druhého čtení potom ke třetímu čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci, že návrh uvedl za navrhovatele. My jsme ho v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu a dále byl tisk přikázán zahraničnímu výboru. Iniciativně pak tento tisk projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení těchto výborů byla doručena jako sněmovní tisky 596/2 až 596/8.

Nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj ústavně-právního výboru, pan poslanec Radek Vondráček, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Co se týče korespondenční volby, mám samozřejmě na srdci mnohé, ale přihlásím se řádně do rozpravy, nebudu využívat postavení zpravodaje a disciplinovaně se soustředím na to, o čem jednal ústavně-právní výbor.

Ústavně-právní výbor jako výbor garanční rozhodl na své 35. schůzi 24. dubna 2024 poté, co ten tisk a jeho projednání - to projednání bylo jednou přerušeno jiným usnesením - rozhodl tak, že po vyjádření členky návrhové skupiny poslanců, paní poslankyně magistry Lucie Potůčkové, zpravodaje poslance Radka Vondráčka a po rozpravě: za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, za druhé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky - následují jednotlivé pozměňovací návrhy, které tady jednak zmínil zástupce navrhovatelů a které skutečně vycházejí z jednání pracovní skupiny, kde se sešli zástupci všech poslaneckých klubů. Výsledkem těchto jednání bylo šest pozměňovacích návrhů, jež následně byly atrahovány do usnesení ústavně-právního výboru.

Je to za prvé pozměňovací návrh, jehož předkladatelem v systému je uvedena paní poslankyně Potůčková, je to návrh skupiny poslanců a týká se omezení počtu plných mocí, kdy se jedná o omezení zplnomocněnců vyzvednout lístky ke korespondenční volbě pouze na sedm osob. Je to určité vyhovění námitkám, které jste si vyslechli v rámci prvního čtení, že by mohlo docházet ke zneužití tohoto ustanovení a k masovému používání toho, že jeden člověk by si vyzvedl volební dokumenty za větší množství osob, a mezi vyzvednutím dokumentů a vhozením lístku do poštovní schránky už potom vlastně stojí jenom jeden neověřený podpis na identifikačním lístku. Číslovka sedm je výsledkem kompromisu, kdy opozice navrhovala pět maximálně, nebo začínali jsme dokonce na třech, jak na mě kolega ukazuje - opozice. Koalice začínala na deseti. Proč zrovna číslo sedm? Vychází se z toho, že ten, kdo je zmocněn, plus sedm osob je dohromady osm, což v podstatě představuje klasickou dvougenerační rodinu, a tento počet nebude překročen.

Dále ústavně-právní výbor doporučil v rámci svého usnesení pozměňovací návrh, který se týká úpravy zákonného zmocnění. Jedná se opět o námitku opozice z prvního čtení, kdy se nám nelíbilo to vágní zákonné zmocnění. Chtěli jsme čísla od Ministerstva zahraničí. Chtěli jsme čísla od Ministerstva vnitra. A namítali jsme, že pouhá ministerská vyhláška s takovým širokým dosahem není vhodná u tak zásadní otázky, jako jsou volby ze zahraničí. Výsledkem našich jednání je pozměňovací návrh, který připravilo ministerstvo, nebo sepsalo. Opět je veden v systému pod jménem paní poslankyně Potůčkové jako 4266, nicméně byl atrahován i do usnesení ústavně-právního výboru. Jde o to, že tedy budeme mít nařízení vlády a v tom nařízení vlády budou určeny územní obvody, popřípadě části územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít korespondenční hlasování. Vláda stanoví svým nařízením s ohledem na infrastrukturu, vnitropolitickou situaci, případný válečný konflikt, přírodní katastrofu nebo jinou obdobnou situaci ty podrobnosti namísto původního zmocnění ministra zahraničí a vše by mělo vycházet z dostupnosti a podmínek poskytování poštovních služeb na příslušném území.

Třetím z těch šesti pozměňovacích návrhů, které přijal ústavně-právní výbor, je to zmiňované rozdělení světa na čtyři části. Namísto dvou krajů se bude losovat ze čtyř největších krajů, tak aby došlo ke spravedlivějšímu rozdělení hlasů. Jedná se o hlavní město Praha a kraje Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský. Každé oblasti musí být vylosován jiný volební kraj. Rozdělení světa na čtyři části je potom uvedeno v příloze. Myslím si, že není teď nezbytně nutné, abych to celé četl z usnesení ústavně-právního výboru. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP