(17.10 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
A podívejme se na další článek. Ministr Dvořák se v migračním paktu plete. Rozebrali jsme jeho výroky, říkají Novinky.cz. A musím říci, že to je velmi zajímavý článek. Chtěla bych za něj i poděkovat, protože tady konstatují, že pan ministr Dvořák je ministrem pro evropské záležitosti. O klíčovém evropském dokumentu, migračním paktu, se však vyjadřuje zavádějícím způsobem. Ministr Dvořák ze STANu hovoří o výjimce pro Česko, která ovšem v nařízení není. Povinnou solidaritu v paktu nevidí, přitom se v nařízení mluví o povinném spravedlivém podílu. Podívali jsme se tedy na jeho výroky, tak si ty výroky připomeňme, ať víme konečně, kde je ta pravda.
První výrok pana ministra Dvořáka. V migračním paktu nejsou kvóty, není tam povinná solidarita. Ti, kdo to napadají, buď neumí anglicky, nebo prostě lžou. A Novinky řekly, že pan ministr Dvořák z hnutí STAN mluví nepravdu. Jak bychom my hezky česky normálně řekli, pan ministr lže. Tak a teď se podívejme na to, co je slovo kvóta. Kdyby byla milá ctěná Sněmovna, nebo samozřejmě i naši posluchači a diváci si nyní zadali do Wikipedie, co znamená slovo kvóta, pokud se to někomu nechce hledat, tak já mu to řeknu. Slovo kvóta znamená stanovený počet nebo poměr. Tak a teď prosím, kdybychom si všichni nalistovali v migračním paktu čl. 12 - budu citovat přímo z migračního paktu. V návrhu Komise uvedeném v odst. 1 se stanoví celkový roční počet požadovaných relokací a celková roční výše finančních příspěvků do ročního rezervoáru solidarity na úrovni Unie, které budou dosahovat alespoň 30 000 relokací nebo 600 milionů eur.
Takže prosím, přestaňme si tady hrát se slovíčky. Migrační pakt jednoznačně má v sobě skryté kvóty neboli stanovený počet, který ve Wikipedii jednoznačně se určuje jako kvóta. Novinky tedy napsaly k tomuto: Kvóty, pokud se jimi rozumí povinné přijímání migrantů, v textu nejsou, ale s povinnou solidaritou migrační pakt počítá. Zmiňuje ji postoj Evropského parlamentu k nařízení o řízení azylu a migrace. V bodě 40 se doslova píše: Nový povinný mechanismus solidarity by proto měl umožnit posílení připravenosti členských států na řízení migrace, řešení situace, kdy členské státy čelí migračnímu tlaku, a usnadnění pravidelné solidární podpory mezi členskými státy. Povinnost je zmíněna i v textu samotného nařízení, konkrétně v bodě 57 odst. 3, které hovoří o zasedání fóra členských států. Konkrétně se uvádí: Během tohoto zasedání členské státy rovněž přislíbí své příspěvky do ročního rezervoáru solidarity v souladu s odst. 4 tohoto článku a povinným spravedlivým podílem vypočteným podle klíče stanoveného v čl. 66.
A dostáváme se dál. Takzvané vyjádření pana ministra Dvořáka o výjimce pro Česko. Pan Dvořák řekl: Dozvídáme se, že pan vicepremiér lhal, když tvrdil, že tam nejsou kvóty, a když je tato lež o lži vyvrácená, dozvíme se, že pan vicepremiér a pan premiér lhali, když tvrdili, že tam je výjimka - a ona tam skutečně je. V Poslanecké sněmovně dne 18. 4. 2024. A jak to vyhodnotily Novinky.cz? Nepravda. Neboli pan ministr Dvořák lhal. Ve skutečnosti žádná výjimka v nařízení o řízení azylu a migrace není. Není pravda, že by se česká (Česka) povinná solidarita automaticky netýkala kvůli tomu, že přijalo statisíce uprchlíků z Ukrajiny. Ve skutečnosti se jedná o mechanismus, na základě kterého je možné požádat o vyjmutí z povinné solidarity, ale bude vždy záležet na konkrétním posouzení žádosti. Zda výjimka bude uznána na návrh komise, bude rozhodovat Rada ministrů, tedy zástupci členských států, a to kvalifikovanou většinou - čl. 11 odst. 4. Tento fakt koneckonců potvrdilo i samotné Ministerstvo vnitra, že skutečně nejde o žádný automat.
Další usvědčení z nepravdy vyjádření pana ministra Dvořáka: Strašně se mi líbí, jak kdekdo vykládá pakt, který má 350 stránek a ještě nemá českou verzi, ale všichni už vědí, co tam je a co to způsobí. Z pořadu Terezie Tománkové na CNN Prima News 21. dubna letošního roku. Novinky.cz konstatují: Nepravda neboli lež. Pakt je ve skutečnosti tvořen deseti různými legislativními úpravami. Jen nařízení o řízení azylu a migrace má přes 300 stran, ostatní dokumenty tvoří další stovky stránek. Jejich český překlad je volně k dispozici na stránkách Evropského parlamentu a byl k dispozici už v době ministrova výroku.
No a poslední, který tady asi zmíním v kontextu článku Novinky.cz, o postoji Babišovy vlády. To opravdu stojí za to. Takže pan ministr Dvořák v Poslanecké sněmovně 18. dubna 2024 říká: Dovolte mi nejprve citaci: Vláda bude navrhovat jiný systém, podtrhuji jiný systém řešení vyvolané migrace, pokračuji, které je v souladu s mezinárodními konvencemi a respektuje, opět podtrhuji, princip solidarity mezi státy Evropské unie. Prosím pěkně, to je programové prohlášení vlády Andreje Babiše z roku 2017. A jaké je konstatován serveru Novinky.cz? Že to je nepravda, že je to zavádějící. Skutečná pasáž je ve skutečnosti delší a obsahuje kromě jiného také odkaz na spolupráci zemí Vé čtyřky a výběr uprchlíků mimo hranice Evropské unie. Konkrétní pasáž zní: Česká republika se aktivně zapojí do zásadních politických jednání v rámci Evropské unie a spolu se zeměmi V4 a jinými evropskými spojenci bude navrhovat jiný systém řešení vyvolané migrace založený na bázi zajištění bezpečnosti vnějších hranic, práva selekce a výběru uprchlíků na území před vnějšími hranicemi Evropské unie, a to jako efektivní evropské řešení, které je v souladu s mezinárodními konvencemi a respektuje princip solidarity mezi státy EU. Tak. Tolik v podstatě konstatování k tomu článku.
Já možná bych se ještě velmi ráda vyjádřila k některým věcem, které jsou také obsaženy v tom migračním paktu. První, na co bych ráda upozornila, je skutečně ta nebezpečnost celého migračního paktu v kontextu toho, co tam je napsáno. Protože v migračním paktu se hovoří o tom, že jakmile ten uprchlík vstoupí na půdu Evropské unie, tak jsou mu samozřejmě zaručena práva. Jsou mu zaručena práva. A když se podíváte na čl. 19 odst. l a odst. m, tak jenom si odcitujeme tyto dva odstavce, ať se tady nezdržujeme dlouho. Odstavec l: Právo na bezplatné poskytování právních informací ve věcech týkajících se uplatňování kritérií stanovených v kapitole dvě nebo ustanovení uvedených v kapitole tři této části ve všech fázích řízení o určení příslušného členského státu podle čl. 21. Článek (?) m: V případě odvolání nebo přezkumu právo na bezplatnou právní pomoc na základě žádosti, pokud si dotčená osoba nemůže dovolit uhradit náklady.
No a pak by mě velmi zajímalo, jak by mně pan ministr Rakušan vysvětlil čl. 63 odst. 3. Já musím říci, že my jsme se snažili mimořádnou schůzí, zařazením bodu tyto věci projednat, abychom měli relevantní postoj České republiky k migračnímu paktu. Pětikoalice nám to vždycky zamítla. Jenom abyste věděli, co to je, ten čl. 63 odst. 3. Tam jde o to, že pokud ty relokace nebo finanční podpora nedosáhnou třeba 60 % referenční hodnoty použité pro výpočet povinného spravedlivého podílu na relokaci v rámci toho rezervoáru solidarity, budou muset ty státy převzít příslušnost u žádostí o mezinárodní ochranu. A já se ptám: Co to bude tedy v kontextu toho znamenat? Protože tento článek (?) 3, to znamená čl. 63 odst. 3, se odkazuje na čl. 13 odst. 4. A čl. 13 odst. 4 říká: Pokud se Rada z podnětu členského státu nebo na výzvu Komise domnívá, že solidární příspěvky do ročního rezervoáru solidarity jsou ve vztahu ke zjištěným potřebám nedostatečné, včetně případů, kdy bylo schváleno významné snížení příspěvků v souladu s články 61, 62, Rada prostou většinou znovu svolá fórum na vysoké úrovni, aby požádalo členské státy o poskytnutí dodatečných solidárních příspěvků. ***