(20.10 hodin)
(pokračuje Pavel Staněk)
Lobbing, lobbista, lobbování a tak dále, tady už to říkal i pan ministr Blažek, je poměrně v Čechách takové až téměř ošklivé slůvko. Je to pejorativní v tom významu, který vůbec mít nemá. V podstatě kdo je lobbista, tak je zločinec, zlobr a já nevím, jak dál, a to je podle mě špatně. Já si myslím, že tady ta debata právě tím, jak se otevřela dnešní debata, dnešní první čtení, vlastně přijde na přetřes, protože já osobně si myslím, že je kvalitní lobbing, který známe určitě z jiných zemí, anebo třeba i u Evropského parlamentu je velmi přínosný proto, aby zákonodárci, zejména zákonodárci, si udělali poměrně široký názor na konkrétní věc. Protože jak jinak se to mají dozvědět než od těch organizací, spolků, asociací a teď nevím jakých institucí? A také od určitých konkrétních zkušených matadorů, kteří řeší konkrétní agendy a jsou z nějakého průmyslu, tak jak jinak se to mají zákonodárci dozvědět? Čili já vnímám naprosto správně, že otevřeme tady tu debatu, že ten pejorativní nádech lobbingu, lobbistů vlastně odšpuntujeme a svým způsobem uděláme nějaká pravidla hry, která budou jasná, zřetelná, srozumitelná a budou platit pro všechny, což je klíčové. Budou platit pro všechny.
Tím se vlastně i dostávám k tomu, proč to má i význam pro Poslaneckou sněmovnu, pro poslance. Protože pak to jejich rozhodování, tak jak budou rozhodovat tady v lavicích, pro co budou hlasovat, proti čemu budou hlasovat nebo kde se jejich názor projeví třeba i v debatě na výborech, se mnohem lépe legitimizuje, protože zastáváte nějaký názor, který zastává nějaká určitá skupina ve společnosti, a tím se váš názor, vaše sdělení zcela výrazně posiluje a můžete říct, že taky vnímáte to, co si myslí určitá část veřejnosti, že to není jenom mainstream.
Já jsem slíbil panu ministrovi, že budu stručný, což jsem a snažím se. Ale nicméně - nebudu se vyjadřovat k té podstatě, k tomu konkrétnímu návrhu, protože si myslím, že to právě bude v té debatě v druhém a třetím čtení. Nicméně považoval jsem za důležité vlastně poděkovat Ministerstvu spravedlnosti, že předložilo, nikoliv formou poslaneckého návrhu, ale vládním návrhem tento návrh do Sněmovny. A jak jsme tady už slyšeli, tak si myslím, že téměř je jeho osud jasný, protože kolegové z opozice vyjádřili, že bude mít zřejmě i jejich podporu, neboť s ním velmi souzní. Takže já děkuju za slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já taktéž děkuji. A naposledy se táži, zda ještě někdo chce vystoupit v této fázi, a sice v obecné rozpravě? Není tomu tak, tak obecnou rozpravu končím. Pro pořádek se ptám, zda je zájem o pronesení závěrečných slov? Nikoliv.
My se tedy nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru, kdy organizační výboru navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Tudíž přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 12 se účastnilo 142 hlasujících, pro 113, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Takže se opět ptám, zda někdo má návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Tudíž se dostáváme k návrhu na prodloužení lhůty. Ten přednesl pan poslanec Feranec a zněl na prodloužení o 20 dnů na 80 dnů. Vnímám žádost o odhlášení. Všechny odhlašuji. Prosím, opět se přihlaste svými identifikačními kartami... Ještě jednou opakuji, prosím, opět se přihlaste svými kartami.
Budeme hlasovat o návrhu na prodloužení lhůty, který přednesl pan poslanec Feranec, a sice o 20 dnů na 80 dnů.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh na prodloužení lhůty? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu na prodloužení lhůty?
Hlasování číslo 13 se účastnilo 126 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 27. Konstatuji, že návrh na prodloužení lhůty nebyl schválen.
Tímto jsme se vypořádali s bodem číslo 4 a s prvním čtením tohoto tisku. Já děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi.
Přikročíme k bodu následujícímu. Je jím bod číslo
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování
/sněmovní tisk 650/ - prvé čtení
Z pověření vlády opět tento návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Já odkazuji na úvodní řeč v tom předchozím zákonu. A s panem zpravodajem jsme se dohodli, že to hlavní přednese on, protože já pořád někde vystupuji, ať je taky vidět občas někdo jiný. Je to správné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Tudíž se nyní ujme slova pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Milan Feranec. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Já jenom krátce doplním. Týká se to změny šesti souvisejících zákonů. Tak jenom, které to jsou. Je to zákon 2/1969, to je ten o zřízení ministerstev a jiných orgánů státní správy. To je proto, že vlastně Ministerstvo spravedlnosti povede ten registr. Potom se to týká zákona o zpravodajských službách České republiky. S tím, že správní orgány musí poskytnout zpravodajským službám informace z registru. Další zákon je o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Už jsem to říkal, pokud výbor přijme nějaký pozměňovací návrh, tak v důvodové zprávě má být uvedený. A eventuálně že tam byly nějaké lobbistické kontakty, tak uvést. To samé se týká jednacího řádu Senátu. A poslední dva zákony. Je to o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Zase oprávnění FAÚ vyžadovat informace z registru. A poslední zákon, je to o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Zase je to o obsahu důvodové zprávy k zákonu informace o lobbování (?). To znamená, zase tam budou uvedené lobbistické kontakty. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Táži se, zda je zájem o vystoupení? Nikoli. Takže obecnou rozpravu končím. Opět pro pořádek, nepředpokládám zájem o závěrečná slova. Tudíž se nyní budeme opět zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru, kdy organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání opět ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje snad někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. A sice kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 14 se účastnilo 132 poslankyň a poslanců, pro 124, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Opět se ptám, zda někdo má návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Takže děkuji všem, děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím prvé čtení tohoto tisku, jakož i projednávání tohoto bodu. ***