(20.00 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Je tady výjimka pro komunikaci mezi členy politické strany, je nahrazena výjimkou pro jednání orgánů politické strany, tedy zřejmě užší výjimka. Je tady výjimka pro utajované informace jinak řešená. Je jinak formulována definice lobbisty, je i drobná změna u definice lobbovaného. Zas možná změna, které si všimnete, že ten registr je svěřen Ministerstvu spravedlnosti namísto Úřadu pro zastupování státu ve věcech... pardon, Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Ale to by možná taky šlo, jak říká tady pan ministr, to bychom si možná také zasloužili vysvětlení, proč tedy nakonec ministerstvo. Prodlužuje se ta doba pro podání zprávy z tří měsíců na šest měsíců, jestli se nemýlím. A ještě pár drobných parametrických změn. To jsou všechno věci, které jsme mohli vyřešit v rámci druhého čtení toho tisku 1.

Nacházíme se tedy v květnu 2024. Já předpokládám, že tisk bude svěřen ústavně-právnímu výboru, že to projednáme. Přimlouval bych se také za kolegu v té lhůtě prodloužené, ať máme čas na nějakou věcnou debatu. A z naší strany tento tisk s velkou pravděpodobností bude podpořen. Ještě jednou si tady trochu popláču. Škoda, že jsme ztratili dvaapůl roku.

To je všechno, co k tomu mám říct. Ta jednotlivá ustanovení nebudu probírat v prvním čtení, předpokládám, že se o tom budeme bavit věcně na ústavně-právním výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. V průběhu vystoupení se přihlásili dva řečníci s přednostním právem. Takže se táži, zda pan předseda Michálek chce vystoupit s přednostním právem, nebo bez něho? Poté je přihlášen pan ministr Šalomoun. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já samozřejmě chápu dotazy od naší opozice na to, proč to trvalo v uvozovkách dva roky, ale ono přece jenom, když si dáme ruku na srdce, tak za prvé toho volného času, co bychom tady ve Sněmovně měli na projednávání zákonů, zas tolik nebylo a prošli jsme tady mnoho protikorupčních zákonů, které nám chyběly, jako třeba zákon o státních zástupcích, zákon o střetu zájmů a tak dále. A pokud se podíváme na to, že během dvou předchozích vlád, kterých jste byli součástí, kdy bylo osm let na to prosadit ten zákon a za těch osm let se to nestihlo, tak já věřím, že teď už máme nakročeno tak, že to dokončíme. Věřím, že to dokončíme i tak, aby na tom byla shoda s opozicí. A já si vážím toho, jakým způsobem k tomu vystupujete a že ten návrh zákona podporujete, a uznávám, že z velké části to vychází i z toho návrhu, který velmi složitě vznikal v průběhu minulého volebního období na půdorysu ústavně-právního výboru.

My jako Piráti podporujeme tento návrh zákona, dlouho jsme o něj usilovali a domníváme se, že už není možné odkládat schválení regulace lobbingu, a to i z toho důvodu, že máme požadavek, aby to bylo v Národním plánu obnovy, a domnívám se, že by od nás bylo poněkud neférové, abychom ten zákon schválili tak, že nebude platit během naší vlády, ale že se uplatní z hlediska účinnosti až pro ty následující vlády. Naopak si myslím, že by to mělo být nastaveno tak, že bude platit již za této vlády.

Souhlasím s tím, že ta výjimka pro společnost ČEZ, jak je obsažena teď v návrhu zákona, je problematická, respektive podobné společnosti, že není zcela odůvodněná, že ta pravidla by měla platit pro všechny stejně. Proto jsem k tomu podal i pozměňovací návrh, který bude potom předmětem projednání i ve výborech.

Já bych závěrem poprosil, pokud máme skutečně shodu na tom, že chceme v tomto volebním období a ideálně co nejdříve schválit tento důležitý zákon, pojďme neprodlužovat lhůtu, pojďme využít standardní lhůtu. Vycházím i z toho, že ten návrh zákona skutečně odpovídá víceméně tomu, co již bylo dohodnuto v předchozím volebním období mezi stejnými stranami, které jsou teď v Poslanecké sněmovně, takže se domnívám, že není žádný věcný důvod, proč bychom měli to jednání dále prodlužovat, a postačí ta 60denní lhůta. Ono když to napočítáme, tak stejně bychom se maximálně dostali ke druhému čtení, které by proběhlo v červenci, a třetí čtení by potom proběhlo v září. Takže si myslím, že to tak akorát vychází, a nevidím důvod, proč to dále odkládat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A ještě se objevila přihláška k faktické poznámce, a sice pan poslanec Radek Vondráček chce reagovat k průběhu rozpravy. Prosím pěkně.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Já budu zase stručný. Za prvé, proč to nebylo v těch předchozích obdobích. Vždyť tady byl aktivní odpor tehdejší opozice a nyní koalice. Tak já si myslím, že si to nemusíme navzájem stále předhazovat. Ten zákon už tady dávno mohl být. Takovým řekněme hlavním představitelem odpůrců byla ODS v minulém volebním období.

Co se týče zákonů, které nám chyběly, pane Michálku, no, zákon o střetu zájmů nám nechyběl, že jste říkal, že to nám tady chybělo, tak nám ani ne. (Pobavení v sále.) A já bych se přimlouval hlavně, ať to přijmeme! Já jsem byl vždycky zastánce, a měl jsem na to pracovní skupinu, ať je ten zákon na začátku minimalistický, ať se vytvoří nějaká dobrá praxe, ať se to vyzkouší, protože u nás s lobbingem nemáme žádné zkušenosti, a že se k tomu třeba za tři roky vrátíme. Chceme být vstřícní. O nic nepřijdeme, když se to prodlouží o těch 20 dnů, a vy nám stejně ani s tím nechcete vyjít vstříc. Nám jde přece hlavně o to, ať se to přijme.

Poslední připomínka, kterou pak budeme mít - já navazuji na to vaše vystoupení. Tam se přidal ten prezident. Já jsem opakovaně upozorňoval, že prezident z výkonu funkce je... není odpovědný a to ustanovení bude nevynutitelné. Že je to takové reziduum ještě proti (?) tažení, které tady bylo proti Miloši Zemanovi. A možná bych poprosil, abychom se k tomu vrátili s klidnou hlavou a tady to ustanovení vynechali. Já nepopírám, že prezident má důležitou roli v legislativním procesu, protože má suspenzivní veto a on tím v podstatě může za určitých okolností opravdu změnit situaci, že ten zákon bude přijat, nebo nebude přijat, když nebude stojednička. Ale nemá na druhou stranu zákonodárnou iniciativu, a jestliže jsme se soustředili na legislativní lobbing, tak potom tady tu část považuji za nadbytečnou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom upozorním, že poslanci se oslovují prostřednictvím předsedajících. A nyní s přednostním právem pan ministr Šalomoun. Prosím.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pár poznámek. Mimo jiné i, proč to trvalo tak dlouho. Ono jako legislativně to doladit, rodilo se to poměrně ve velkých bolestech, i Legislativní rada vlády to měla na dvou zasedáních. Vláda potom má ještě další poradní orgán, Radu vlády pro koordinaci boje s korupcí, ta se tomu také dvakrát věnovala. Takže x těch věcí, které se tam dostaly, tak tady vláda opravdu dala na doporučení jednak Legislativní rady vlády, jednak i té Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí. A obě dvě ta témata, jak tady, páni poslanci, zmiňujete, jednak ty samosprávné komory, tak i ten prezident se tam dostal na základě doporučení těchto poradních orgánů vlády.

Jenom stručně vysvětlím, proč jsou tam ty samosprávné komory. Pokud se podíváte opravdu do detailů toho zákona, je tam spousta prostupů, a mimo jiné pokud se jedná o ty věci v legislativním procesu, které jsou transparentní, jako připomínkové řízení, eventuálně nějaké kulaté stoly a podobně, tak to se za lobbing nepovažuje, tam se nemusíte registrovat. Ale pokud by samosprávné komory naplnily ten lobbing prostě jinak, že soustavně cílevědomě obcházejí nějaké ty lobbované, tak pak to má probíhat tím způsobem, že podléhají té regulaci.

A co se týká toho prezidenta, on tam nebyl navrhován z důvodu toho, že by on měl být potom nějakým tím kárně odpovědným, to samozřejmě není možné, ale je tam navržen právě kvůli tomu, aby kárně odpovědní případně byli ti lobbisté, kdyby naplnili tu regulaci lobbingu v tom smyslu, že nějakým způsobem lobbují u prezidenta. Ale říkám, dostalo se to tam na základě toho, že vláda vlastně souhlasila a dala na doporučení těchto svých dvou poradních orgánů.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A dostáváme se k přihlášce pana poslance Staňka. Ještě načtu dvě omluvy, omlouvá se paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová od 19.35 hodin z rodinných důvodů a pan ministr Martin Baxa do 19.10 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, paní předsedající, za slovo. Já budu tedy opravdu stručný, protože pan ministr vlastně tady vyzval k tomu, abychom se vyjádřili k potřebě zákona, ne k té věcné problematice, k tomu věcnému základu, to se samozřejmě bude asi dít na ústavně-právním výboru, jehož jsem členem, takže se na tu debatu budu těšit. Ale já jsem chtěl vlastně k tomu říct v kostce, proč je dobré, že vůbec o tom lobbingu a vůbec o zákonu o lobbingu povedeme tady debatu, a proč je dobré, že se ho tady snažíme nějakým způsobem uchopit a - použiju slovo regulace - regulovat, což samozřejmě není úplně to, co by se k tomuto slušelo, ale na druhou stranu si myslím, že to je velmi významné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP