(11.40 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)
Při schvalování novely zákona nezapomeňme na úkoly, které byly uložené usnesením hospodářského výboru při projednávání novely energetického zákona zvaného lex OZE II, a to především s důrazem na řešení dodávek energií v přechodném období, a také je potřeba klást důraz na teplárenskou soustavu, která je nedílnou součástí energetického mixu.
Pochopitelně, implementace tohoto zákona nebude vytvářet tlak pouze na Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale současně na Ministerstvo životního prostředí, a velký tlak na Ministerstvo financí. Pochopitelně se očekává využití prostředků z Modernizačního fondu, který je především dnes zásobován výkony z prodeje emisních povolenek. Ale já si dovolím upozornit, a nebudu to do pozornosti rozebírat, že v globálu při scénáři, který se nám dneska vyskytuje, přínos emisních povolenek bude neustále klesat, a jak vždycky upozorňuju, ve chvíli, kdy se z emisních povolenek na úrovni Evropské unie stal finanční derivát, jsme se vydali cestou do malého pekla.
Aby fungoval tento systém, pochopitelně všichni vědí, co to je fotovoltaika, všichni vědí, co jsou to větrníky, nicméně jsou to nestabilní zdroje energie, které dnes víceméně sanuje uhlí, a v budoucnosti v maximální míře bude sanovat jaderná energie. To je velmi správné, ale mezitím máme nějaké období, kde bych já jako správný hospodář říkal: Postavme kapacitu obnovitelných zdrojů, postavme k nim náležitou regulaci, jako jsou paroplynové elektrárny, a pak odstavme staré uhelné elektrárny. Ale toto bude předmětem diskuse i na hospodářském výboru.
Budeme podporovat prodloužení lhůty a doporučujeme propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost všem.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Tomáš Müller, připraví se pan poslanec Michal Kučera. Máte slovo.
Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jako jednu z výhod této novely energetického zákona spatřuji v tom, že v podstatě všichni účastníci trhu s energiemi se budou moci zapojit do obchodování s flexibilitou, tedy ti, kteří budou mít schopnost snížit nebo zvýšit svoji spotřebu nebo výrobu, když to bude trh potřebovat, a budou splňovat podmínky daného trhu. Tato možnost byla doposud umožněna pouze velkým výrobcům a nyní bude umožněna i drobným producentům a výrobcům elektrické energie. Tito budou mít možnost slučovat se a agregovat svoji nabídku a bude je zastupovat na trhu agregátor. Tento bude danou elektřinou a jejich flexibilitou obchodovat a za toto jim budou přináležet finanční kompenzace. Akumulace tady byla již popsána poměrně podrobně.
Věřím, že všechny tyto tři pojmy - akumulace, agregace, flexibilita - povedou k tomu, že zde bude vyšší stabilita distribuční sítě, a také budou eliminovat důsledky nepravidelné a nestabilní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Michal Kučera, připraví se pan poslanec David Šimek. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Debata tady samozřejmě už probíhala nad zákonem, který považuju za velmi prospěšný. I přes to, že tady měl nějakou dobu zpoždění, jednoznačně je právě teď ten správný čas, kdy můžeme mluvit nejenom o samotné transpozici evropské směrnice, ale samozřejmě i o problematice, kterou současná česká energetika potřebuje. Modernizace energetiky jako taková, o které se dnes bavíme, samozřejmě - respektive i tento zákon umožní nejen domácnostem a samozřejmě firmám lépe řídit svou výrobu a spotřebu, to je jednoznačné. Ty tři termíny, kterými se on zabývá, tady taky zazněly.
Já bych se možná trochu více pozastavil právě u těch úložišť a uskladňování elektrické energie, které považuju za naprosto zásadní právě nejenom proto, aby byla účinně řízena celá energetika nebo energetická soustava jako taková, ale považuju to za jednoznačný přínos právě z pohledu inovace, nového byznysu, přidané hodnoty právě pro český byznys, pro českou vědu, pro český výzkum, pro investiční příležitosti v této oblasti. Uskladňování energie je naprosto zásadní moderní obor, který i díky této novele zákona se bude tady dále úspěšně rozvíjet. Samozřejmě tady zmíním i možnosti, a ta debata určitě o tom také bude, vlastní výroby právě těchto bateriových úložišť v souvislosti s možnou těžbou lithia u nás v Ústeckém kraji. To propojení nabízí opravdu obrovský přínos pro českou ekonomiku, českou společnost, Českou republiku jako takovou.
Bateriová úložiště samozřejmě umožňují uskladnit přebytečnou elektřinu, která poteče z obnovitelných zdrojů, a zejména z obnovitelných zdrojů. Tady upozorním na velké projekty, které právě vznikají v těch regionech v transformaci, jak se nazývají ty tři kraje - Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský. Zejména u nás v Ústeckém kraji jak investoři, jak ČEZ, tak samozřejmě další společnosti, které tam vlastní doly, které jdou do útlumu, mají obrovské projekty na fotovoltaické elektrárny, samozřejmě i na větrné elektrárny a v kombinaci právě s bateriovými úložišti dávají velký smysl.
Bateriová úložiště jako taková dramaticky nebo obrovsky narostla v oblasti rodinných domů a myslím si, že téměř každý rodinný dům, který má dneska fotovoltaiku, má také nějaký akumulátor, nějaké bateriové úložiště. Tam to procento je poměrně vysoké. Samozřejmě, u velkých projektů to je v České republice podstatně nižší, tam to je v řádech jednotek procent, kdy u velkých projektů je to současně s fotovoltaikou, respektive s větrnými elektrárnami, jsou napojeny na úložiště, to je jenom v jednotkách procent, takže tam je obrovský prostor právě na zlepšení. Věřím, že právě tento zákon, tato novela umožní větší rozvoj bateriových úložišť, která, jak už jsem dneska několikrát řekl, budou vyráběna právě v České republice, a nejenom vyráběna, samozřejmě i vyvinuta jako taková.
Je tam obrovský potenciál úspor. Ty úspory, viděl jsem celou řadu čísel, ale pohybují se někde v desítkách miliard korun. Tohleto považuju za skutečné úspory. Tady bych chtěl i poděkovat panu ministrovi průmyslu a obchodu, že v téhleté věci udělal kus práce, a tohleto považuju za skutečné úspory, kdy budeme díky moderní energetické soustavě, výrobě energií šetřit v řádech desítek miliard korun. Tohleto je myslím velmi pozitivní.
Taky současně vítám to, že tady bude i nějaká prodloužená lhůta na projednávání ve výborech, protože debata samozřejmě je vždy o energetice, a když se otevře energetický zákon, je taková komplexní. Tady bude samozřejmě i debata nad takzvaným přechodovým obdobím, protože v okamžiku, než naběhnou právě nové jaderné bloky, než naběhnou nové řeknu plynové elektrárny a samozřejmě obnovitelné zdroje jako takové, spojené s bateriovými úložišti, bude nějaké přechodné období, kdy budou končit tepelné elektrárny, těžba uhlí, my ho budeme muset nějak překonat. Pravděpodobně debata na hospodářském výboru bude i na toto téma, takže si myslím, že prodloužení lhůty, které tady navrhoval pan předseda hospodářského výboru, považuji za správné. Nicméně neočekávám, že by tam měl být nějaký dramatický problém.
A chtěl bych jenom říct, že za TOP 09 jednoznačně podporujeme tento zákon. Považuju ho za správný, za moderní a za zákon, který ve finále přinese obrovskou úsporu do české společnosti. A samozřejmě výzvy, které přináší, jsem jmenoval, zejména v inovaci, výrobě a samozřejmě provozování bateriových úložišť. Děkuji za pozornost. ***