(14.20 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Nám samozřejmě záleží na tom, aby všechny stavební úřady měly co možná nejlepší a rovné podmínky, a proto jsme na nákup modernějšího IT vybavení zajistili přes 208 milionů z Národního plánu obnovy a 43 milionů ze státního rozpočtu. Pan poslanec tady prohlásil, a já si ho dovolím citovat: "Nikdo neřekl těm obcím, jakým způsobem to bude hrazeno, jestli ty obce dostanou zaplacené peníze potom zpátky, nebo ne." Tak já se omlouvám, že budu upřímný. To je buď nepravda, což znamená, že pan poslanec o tom nic neví, jak to je ve skutečnosti, anebo se jedná o úmyslnou lež. V lednu obdržely obce dopis, ve kterém jsme vysvětlili, že mají možnost přihlásit se do té výzvy a že podpora pokryje 100 % jejich nákladů. Přesně jsme popsali, jak ten nákup bude probíhat, dostaly také plné moci pro vzor smlouvy na centrální nákup. Ministerstvo místního rozvoje zajišťuje veškerou administraci žádostí, aby s tím obce neměly žádnou práci, a na webu Centra pro regionální rozvoj jsou pro ně veškeré informace, i k těm dvěma možnostem financování, a obce si můžou vybrat. Buď zaplatí vybavení hned při převzetí s tím, že následně se jim náklady pokryjí z dotace skrze Národní plán obnovy, anebo obce vyčkají na tu dotaci a pak to vybavení zaplatí. Jinak na konci března samosprávy skutečně dostaly pokyn od Ministerstva financí k podepsání kupní smlouvy s dodavatelem, následně obdržely opět i vysvětlující dopis z MMR. Panu poslanci se nelíbí, že obce musí bezodkladně podepsat kupní smlouvu, a obává se, že na jejich straně se nestihne ten schvalovací proces. Pane poslanče, prostřednictvím paní předsedající, my nákup těch monitorů a vybavení vyřizujeme na žádost samotných obcí, takže celých těch 640 stavebních úřadů, tedy 99 % oprávněných úřadů, loni na podzim v dotazníku uvedlo, že nové IT vybavení chtějí, takže ten nákup pro ně není žádným překvapením, není to žádný blesk z čistého nebe, a díky centrálnímu nákupu jim odpadá práce s administrativou a vybavení je také po množstevní slevě asi o polovinu levnější, než kdyby si to obce zpracovávaly a kupovaly samy.

Tvrzení, že - cituji, opět si dovolím citovat: "1. července těžko budou obce a města mít techniku na to, aby spustily digitalizaci stavebního řízení" - to je nesmysl. Stavební úřady přece doteď nepovolovaly stavby na psacích strojích, už teď mají počítače, na kterých nové informační systémy bez problému poběží. Znovu opakuji, jsou to aplikace, které jsou v klasickém prohlížeči, podobně jako obsluhujete internetové bankovnictví nebo e-mail.

Pan poslanec mluvil o dvanácti týdnech na dodání techniky. To je ale maximální možná lhůta, nové vybavení na stavebních úřadech bude dříve. Jde o zhruba 4 500 počítačů a 9 000 monitorů o velikosti 32 palců pro snadnější práci se stavební dokumentací. Jinak takové objemy techniky se nekupují úplně v krámku na rohu, to je doufám jasné. Dříve jsme je objednat nemohli, protože nebylo jasné, kolik zůstane zachováno stavebních úřadů a kolik z nich bude mít o techniku zájem. Dalším důležitým faktorem je to, že novější stroje tady mají lepší výkon k ceně než počítače třeba z minulého roku, takže objednat rok dopředu nějaký nejistý počet v podstatě už nelhe zastaralých notebooků fakt nedává smysl.

Podle pana poslance, to zde také zaznělo, zabere instalace techniky pár dní, někde i týdnů. Já tedy nevím, kdy si kdo naposledy, třeba pan poslanec, prostřednictvím paní předsedající, kupoval nový notebook a instaloval si ho, ale asi mi každý potvrdí, že práce na týdny instalace nového notebooku rozhodně není.

Takže jenom abych tohleto celé shrnul, otázka výpočetní techniky, několikrát to tady zaznělo v tom dotazu: na podzim 2023 jsme obcím rozeslali dotazník, jestli chtějí výpočetní techniku. Ty reakce byly takové trošku volnější, nicméně po několika urgencích a provolávání se nám sešly všechny až na přelomu roku. V lednu následovalo vyhlášení dotační výzvy MMR a samosprávám jsme odeslali dopis, že mají možnost se přihlásit. Obsahoval přesné instrukce včetně plných mocí a do poloviny března samosprávy posílaly plné moci k přihlášení do té výzvy. Mezitím Ministerstvo financí soutěžilo dodavatele a na konci března oznámilo obcím, že mohou uzavřít kupní smlouvu. Od samého začátku samosprávy věděly, jak půjdou jednotlivé kroky za sebou a jaký je harmonogram. My jsme vybavení pořizovali na jejich žádost a veškeré náklady jim budou uhrazeny z Národního plánu obnovy a pak z menší části státního rozpočtu. Ty obce, které poslaly plnou moc včas, obdrží techniku během června, u ostatních to může být později, ale opakuji, že ty informační systémy pro úředníky v rámci digitalizace stavebního řízení poběží bez problémů i na počítačích, které ty stavební úřady mají teď.

Mimo jiné zde také zaznělo, a já si dovolím citovat: "1. července může přijít na stavební úřad projektant se stavebním projektem normálně v papírové podobě. Nikdo nedokázal zodpovědět úředníkům při té road show, jakým způsobem úředníci nasypou projektovou dokumentaci do toho systému." Já bych se rád pana poslance zeptal, jestli na těch školeních osobně byl, když o nich tak zasvěceně hovoří. Já jsem byl, a ne na jednom. Jasně se tam řeklo, že stavebník dokumentaci v souladu se stavebním zákonem vkládá do Portálu stavebníka v elektronické podobě, a to včetně té, která je obsahově podle starých vyhlášek. Podle pana poslance také stavební úřady čelí náporu projektantů a stavebníků, kteří nosí na stavební úřady své projekty a chtějí to stavební řízení rozjet ještě před 1. červencem, i když tam třeba ty dokumenty přinášejí nekompletní. Stavební úřady jsou zaplaveny a úředníci naštváni. Já vás ujišťuji, že Ministerstvo pro místní rozvoj udělalo a dělá vše, aby přechod na nový systém byl co možná nejhladší jak pro úředníky, tak pro stavebníky. Mimo jiné proto máme tříleté přechodné období až do konce června 2027, kdy bude možné podávat projekty podle dosavadních vyhlášek. Rozhodně tedy není třeba je překreslovat nebo nosit na úřad nekompletní. Také jsme do konce tohoto roku zdvojnásobili lhůty, ve kterých stavební úřady musí rozhodovat, což je také v tom zákoně, který jsme i díky hlasům opozice schválili už v květnu loňského roku.

Pak tady zaznívala ta otázka, já jsem to zmínil na začátku, ohledně digitalizace stavebního řízení. My postupně přebíráme jednotlivé verze agendového systému a kolem poloviny května k němu budou mít přístup i zaměstnanci přímo na stavebních úřadech. Společně s tím budou mít k dispozici instruktážní videa, různé e-learningové materiály, a dokonce zřizujeme i linku technické podpory. Tam nebude třeba nic instalovat, přihlásit se budou moci odkudkoli, pokud mají připojení k internetu, neboť - opět opakuji - vše jede přes klasické internetové prohlížeče. Oproti systémům, které jsou dnes na stavebních úřadech teď, to bude poměrně veliký krok kupředu. Dokumentace nebude nikde obíhat, bude na jednom společném úložišti, systém bude centralizovaný a do budoucna směřuje k co největší automatizaci úkonů. Všichni úředníci budou pracovat se stejnou verzí, budou mít okamžitý přehled o průběhu řízení, čímž mimo jiné dojde k maximálnímu zrychlení a zjednodušení práce, byť ten samotný zákon, jak jsme ho společně schválili, redukuje počet úkonů o 40 %. V systému bude možné nejen spravovat spisy stavebních řízení, ale také přijímat, vytvářet a odesílat dokumenty nebo přistupovat k různým registrům, katastru nemovitostí, k dalším datovým zdrojům státu, a dáváme si záležet na tom, aby byla práce s Portálem stavebníka i tím systémem pro úředníky maximálně přehledná a intuitivní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP