(18.40 hodin)

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji, pane místopředsedo. Já jenom prosím, abych uvedla na pravou míru: do té dokumentace nemůže nahlížet každý, i když je zaměstnancem zdravotnického zařízení. Je to velmi přísně dáno a je jasně v zákoně vymezeno, že to můžou být pouze ti lidé čili zaměstnanci, kteří mají s tím léčebným procesem co do činění. Takže já třeba nemůžu teď přijít a v naší nemocnici se podívat na kohokoliv, protože to omezení tam prostě existuje. To jenom proto, kdyby nás sledoval někdo z pacientů, aby nenabyl dojmu, že všichni se můžou dívat na všechno, není tomu tak.

Co se týče toho diktování, samozřejmě to není nic nového, prosím pěkně. Řada administrativních pracovnic, zejména na oddělení chirurgických a podobně, přepisuje operační vložky a zprávy pochopitelně, ale to je tam jasně vymezeno. Zrovna tak je jasně vymezeno, kteří studenti a jakých oborů se mohou do zdravotnické dokumentace podívat. Není to opět každý, který by řekl, že někde studuje a přišel. Čili není to tak úplně volné, jak jsme teď slyšeli, je to regulováno, což je samozřejmě dobře, a já jsem ráda, že budeme ještě o této problematice hovořit, protože možná že to je jenom nějaká formulační záležitost nebo nepochopení určité formulace. Ale určitě tady se bojíme a v každém případě pacient je na prvním místě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ještě jedna faktická poznámka, pan ministr Válek.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já s paní profesorkou samozřejmě souhlasím, ale to bychom se dostali do velkého detailu. Samozřejmě je daleko jiná péče o data například psychiatrických pacientů, pacientů, kteří jsou léčeni na sexuologii, kdy ta omezení jsou ještě větší. Ono to nahlížení je relativní, protože pokud je to potřeba k jeho činnosti, třeba správce PACSu nebo správce informační sítě, tak ten do dokumentace nahlíží, i když se to netýká péče o pacienta. Samozřejmě se to týká právníků, kteří do ní nahlíží právě například při odpovídání na stížnosti, a netýká se to té péče. Vždycky nad tím je to, že ten každý zaměstnanec zdravotnického zařízení musí zachovávat mlčenlivost. Proto jsem říkal, že oproti stávajícímu stavu se tam vlastně nic dalšího nemění, nijak se to nerozšiřuje. To rozšíření je právě na úřady a na ty, kteří nebyli dneska definováni.

Ale znovu říkám, tady je potřeba se opravdu o tom velmi intenzivně bavit, je potřeba, abychom našli shodu napříč Poslaneckou sněmovnou, protože tak, jak jsem řekl v úvodu, ten zákon se významně týká elektronizace zdravotnictví a elektronizace zdravotnictví s sebou nese obrovská rizika úniku dat, obrovská rizika řekněme problematické ochrany dat. Víte sami, jakým způsobem se dají elektronická data napadnout a dají se zneužít. Pokud je něco na papíru, tak to schováte a nikdo vám to nesebere. A my musíme dobře vypilovat, kdo se k těm datům dostane. Týká se to prostě každého občana České republiky, proto to musí být co nejlíp nastaveno, a já za tu debatu děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře, a vracíme se do obecné rozpravy. Vystoupí paní poslankyně Šebelová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuju vám za slovo, pane místopředsedo. Navážu na pana ministra, kde nám naopak elektronizace může velmi pomoci, a to je administrace a vzdělávání, a proto přicházím odůvodnit pozměňovací návrh svůj a dalších kolegů, Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Martiny Ochodnické a Kláry Kocmanové. Cílem našeho pozměňovacího návrhu je novelizace zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Předmětem novelizace jsou nová ustanovení, která zavedou zřízení informačního systému veřejné správy s názvem systém Administrace, který umožní zejména optimalizaci administrace specializačního a nástavbového specializačního vzdělávání zdravotnických pracovníků pro všechny zapojené subjekty i účastníky vzdělávacího procesu včetně zavedení potřebné digitalizace a propojení informačních systémů ve zdravotnictví. Systém Administrace by měl rovněž zjednodušit, zefektivnit a zrychlit procesy akreditačního řízení, přiznávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče při současném optimálním snížení všeobecné administrativní náročnosti. Vedlejším cílem je digitální transformace agendy vydávání souhlasných stanovisek ke vzdělávacím studijním programům zaměřeným na přípravu k výkonu regulovaných zdravotnických povolání.

Naléhavost změny zákona, a tedy i podání tohoto pozměňovacího návrhu vyplývá ze skutečnosti, že Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví známý jako IPVZ, který je státní příspěvkovou organizací a pověřenou organizací Ministerstva zdravotnictví, je žadatelem a následným příjemcem podpory ve výši 118 230 431 korun, z toho 99 967 508 korun jako příspěvek Evropské unie v rámci projektu s názvem Administrativní systém pro specializační a nástavbové vzdělávání zdravotnických pracovníků. Vybudování systému Administrace je tak jedním z cílů Národního plánu obnovy, konkrétně pilíře Zdraví a odolnost obyvatel, Zvýšení odolnosti systému zdravotní péče, Zlepšení organizace a průchodnosti postgraduálního vzdělávání zdravotnických pracovníků.

Novelou zákona se zejména reaguje na významný problém, který se dotýká roztříštěnosti a složitosti administrace specializačního a nástavbového specializačního vzdělávání, a tím i prodlužování celého administrativního průběhu specializačního vzdělávání. Kontinuální vzdělávání zdravotnických pracovníků je klíčovým předpokladem pro zajištění vysoké kvality a bezpečnosti zdravotní péče. Rychlý vědecký a technologický pokrok nutně vyžaduje, aby zdravotničtí odborníci průběžně rozšiřovali a prohlubovali své znalosti a dovednosti bez zbytečné a opakované administrativní zátěže. Klíčové cíle a přínosy administrátora budou optimalizace administrace, integrace a přehlednost, podpora rozhodovacích procesů a zvýšení kvality vzdělávání.

Tímto pozměňovacím návrhem jsme se zabývali na podvýboru pro oblast specializačního vzdělávání, vědu a výzkum, kdy nám paní doktorka Irena Maříková, ředitelka IPVZ, přednesla podrobnou prezentaci k záměru elektronizace a podvýbor vzal tyto informace na vědomí. Následně jsme o tom informovali i na výboru pro zdravotnictví, čili vás následně ve třetím čtení budu žádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí paní poslankyně Němečková Crkvenjaš. Připraví se paní poslankyně Ochodnická. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zdenka Němečková Crkvenjaš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi představit pozměňovací návrh týkající se části třinácté, která se věnuje pacientským organizacím, konkrétně se jedná o úpravu § 113f. Pozměňovací návrh upravuje podmínky zapsání subjektu do seznamu pacientských organizací. Stávající úprava vyžaduje rozhodující vliv pacientů na řízení spolku a uvedený pozměňovací návrh zmírňuje stávající podmínku na zásadní vliv pacientů nebo jejich blízkých na činnost spolku. Umožní to získat status pacientské organizace některým spolkům, které v současné době tu činnost dělají, ale bohužel ta podmínka, kterou je řízení spolku, není splněna, takže si myslím, že si tenhle pozměňovací návrh zaslouží podporu, o kterou vás budu prosit ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Ochodnická, připraví se pan poslanec Philipp. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Martina Ochodnická: Moc děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já si dovolím předložit pozměňovací návrh poslanců Martiny Ochodnické, Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Michaely Šebelové a Kláry Kocmanové. Je to drobný pozměňovací návrh, jehož cílem je zakotvit právo pacienta získat bezplatně první kopii své zdravotnické dokumentace. Důvodem je nutnost promítnout do české právní úpravy rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který ve svém rozsudku konstatoval, že GDPR zakotvuje právo pacienta získat první kopii své zdravotnické dokumentace, aniž mu vzniknou jakékoli výdaje. Správce osobních údajů, tedy poskytovatel zdravotních služeb, může požadovat poplatek pouze tehdy, pokud pacient již bezplatně obdržel první kopii svých údajů a znovu o ni požádal. Právo na bezplatné kopie a výpisy ze zdravotnické dokumentace se přiznává podle tohoto návrhu osobám uvedeným v § 65 odst. 1 písm. a) zákona o zdravotních službách, neboť článek 15 GDPR toto právo přiznává pouze subjektu údajů. Právo na bezplatné poskytnutí se vztahuje jak na kopie, tak na výpisy ze zdravotnické dokumentace, protože v souladu s § 66 odst. 1 může poskytovatel výpis ze zdravotnické dokumentace pořídit pouze v případě, je-li to účelnější než pořízení kopie, a to po dohodě s oprávněnou osobou. Pro osoby uvedené v § 65 odst. 1 písm. b) a c) zůstává zachován stávající režim. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP