(18.10 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Ptám se paní navrhovatelky a paní zpravodajky na závěrečné slovo? Není tomu tak.
Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musejí být odůvodněny. Registroval jsem, paní zpravodajko, vaši žádost o vystoupení. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Taťána Malá: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už jsem avizovala, dovolím si navrhnout usnesení podle § 94a odst. 4, aby se návrhem tohoto zákona již garanční výbor po druhém čtení nezabýval.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Zaregistroval jsem váš návrh a dám o něm hlasovat.
Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte v podrobné rozpravě? Nevidím takovou žádost. V tom případě končím podrobnou rozpravu.
Ptám se paní ministryně, paní zpravodajky, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Poprosím, kolegové a kolegyně, o strpení, zavolám naše kolegyně a kolegy z předsálí, protože padl návrh, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval. Je to podle § 94a odst. 4.
Současně eviduji žádost o vaše odhlášení. Já vás tedy všechny odhlásím a požádám vás, abyste se opětovně přihlásili svými kartami.
Ještě dnešní den ruší svoji omluvu pan poslanec Letocha.
Počet přihlášených se ustálil.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, aby se garanční výbor návrhem zákona již nezabýval? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 33, přihlášeno je 85 poslankyň a poslanců, pro 85, proti nikdo. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji jak paní ministryni, tak paní zpravodajce.
Otevírám další bod dnešního jednání
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 512/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Prosím vás, pane ministře, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Ač vždy připraven, tentokrát lehce zaskočen, nicméně přesto připraven.
Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně, kolegové, dovolte, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách. Cílem tohoto návrhu zákona je v podstatě zavést definici telemedicínských zdravotních služeb a základní právní rámec jejich poskytování. Důvodem je právní jistota poskytovatelů zdravotních služeb, zdravotnických pracovníků a pacientů a obecně podpora telemedicíny. Druhá část se týká novelizace právní úpravy vedení zdravotnické dokumentace, zejména v elektronické podobě. Tato změna je potřebná v souvislosti s elektronizací zdravotnictví, abychom mohli posunovat elektronizaci dál, nastavit základní principy související s archivací zdravotnické dokumentace, neboť doprovodný zákon k zákonu o elektronizaci zdravotnictví vyjmul poskytovatele zdravotnických služeb z působnosti zákona o archivnictví, pokud jde o zdravotnickou dokumentaci, a konečně zpřesnit právní úpravu Národního zdravotnického informačního systému NZISu. Jedná se o zejména nápravu de facto nekorektních odkazů v rámci hlášení do NZIS a zpřesnění vykazovaných parametrů v NZIS, aby informace z NZISu byly opravdu co nejpřesnější a nejkvalitnější - tedy budu-li personifikovat, aby se Duškovy prezentace a data bez titulu posunuly zase dál k vyšší kvalitě.
V rámci prvního čtení na půdě zdravotnického nebo zdravotního výboru zaznělo několik připomínek k návrhu. Dovolte, abych se alespoň k některým stručně vyjádřil.
Byla vznesena vcelku pochopitelná připomínka k nahlížení do zdravotnické dokumentace, protože všichni si uvědomujeme, že ochrana dat pacienta je klíčová, a to návrh na vypuštění požadavků, že v případě kontroly ze strany správního úřadu může do zdravotnické dokumentace nahlížet jen zdravotník. K tomu bych rád uvedl, že vzhledem k omezenému počtu zdravotnických pracovníků, kteří pracují ve správních orgánech, je tato stávající podmínka významným omezením pro výkon kontrolní činnosti správních orgánů. V řadě případů zdravotnické vzdělání není nezbytné pro výkon kontrolní činnosti zahrnující nahlížení do zdravotnické dokumentace a tito pracovníci stejně jako zdravotničtí pracovníci jsou vázáni povinností mlčenlivosti ve vztahu k informacím, které se dozví v rámci nahlížení do zdravotnické dokumentace. Tady Úřad pro ochranu osobních údajů nemá s tímto návrhem problém. A stejně tak je tady stále myšleno na to, aby byla chráněna data pacienta.
Druhá připomínka se týkala telemedicínských zdravotnických služeb. Telemedicínské zdravotnické služby jsou dneska realitou. Existuje řada projektů, které ve větší či menší míře fungují a jsou součástí strategie nejenom nás, ale všech okolních zemí v Evropě. Mohou být poskytovány pouze poskytovatelem zdravotních služeb, kterému již bylo uděleno standardní oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Sice kdysi existovala jakási představa, že budou existovat outsourcované externí firmy, které na dálku, například z Indie, budou v noci popisovat snímky v Evropě a využijí časového posunu, ale tato řešení se ukázala finálně jako ne dobrá, s velmi složitou odpovědností, a hlavně výrazně zhoršila kvalitu poskytovaných zdravotních služeb, ale kupodivu i zdražila ve skutečnosti cenu těch služeb. Proto tato ustanovení upravující telemedicíny nemohou být v žádném případě vykládána tak, že by mohlo být vydáno samostatné oprávnění pro poskytování pouze telemedicínských zdravotních služeb. A musím říct, že v tomto duchu a v tomto směru poskytujeme v podstatě jednotně v rámci Evropské unie, tam máme na tom víceméně shodu všichni ministři.
Nejedná se o samostatnou formu nebo zdravotní služby, jedná se o způsob poskytování zdravotní služby, tedy o možnost monitorování pacientů na dálku, o možnost provádění některých úkonů na dálku, které mají zvýšit kvalitu a řekněme i dostupnost zdravotnické služby tak, aby pacient mohl být kontinuálně sledován distančně. Ale nejedná se jenom o sledování pacientů, jedná se o nácviky různých dovedností. Dneska využíváme telemedicínu v rehabilitaci, využíváme ji v kardiologii, v diabetologii a tak dále.
Co se týká obsahu telemedicíny, byla zvolena obecná formulace její definice, neboť technologie se rychle vyvíjí a podrobnými pravidly by se mohlo bránit nějakému směru vývoje v této oblasti. Hlavním korektivem každého lékaře pro poskytování telemedicínských služeb je vždy postup na náležité odborné úrovni, tedy lege artis postup. Samozřejmě k tomu mohou přispět klinické doporučené postupy, doporučení odborných společností, příslušné guideliny a obecně rozšíření kvality péče o občany, respektive o pacienty.
Děkuji za pozornost, tolik k tomuto zákonu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 512/1. Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro zdravotnictví za omluveného pana poslance Juliuse Špičáka. Poprosím, aby nás paní poslankyně Ivana Mádlová informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji. Jenom se pokusím dát berle tak, aby nespadly. (Ministr si bere berle k sobě.) Děkuju, pane ministře. ***