(11.40 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)

Další věc, která by mě zajímala, je, jakým způsobem bude celá záležitost financována, to znamená, pokud dojde k výstavbě děčínského stupně, to znamená, jakým způsobem bude ta výstavba financována? Samozřejmě, samotný děčínský stupeň je věc, která pravděpodobně bude financována ze státního rozpočtu. Uvažuje se tam o vodní elektrárně. Údajně má ta vodní elektrárna být v soukromých rukou a soukromník má právě provozovat tu vodní elektrárnu. Nevím, nakolik to je pravda, samozřejmě, já ty informace mám pouze z těch různých jednání a z různých debat, takže nevím, nakolik je ta informace relevantní, či ne, ale pokud ta vodní elektrárna bude v soukromých rukou, tak by mě právě zajímal vztah mezi státním děčínským stupněm a tou vodní elektrárnou, která tam bude. Logicky by se nabízelo, aby byla taky státní.

A pak samozřejmě je tu další věc, zda tato vodní cesta jako každá jiná dopravní cesta bude zpoplatněna, či nebude zpoplatněna? To je další věc, která je, si myslím, docela zajímavá, protože státní investice bude poměrně velká, a jak víme, ostatní dopravní cesty, kde investuje stát, jsou zpoplatněné - jak dálnice, tak první třídy, samozřejmě pro nákladní automobily, tak samozřejmě železnice. Nabízí se i debata právě nad tímto i u děčínského stupně, respektive u této dopravní cesty, která takto vznikne.

Na závěr bych jenom shrnul to, že v každém případě vítám splavnění Labe, protože splavnění Labe je správný krok, splavnění Labe přinese regionu výrazný posun a samozřejmě i dopravě, která se bude na Labi dopravovat. Jsou tam ty otázky, které jsem zmínil v mém projevu, a ty nejsou nikterak nové. Já jsem jenom shrnul ty věci, které tady dlouhodobě zaznívají, na které si právě při splavnění Labe musíme dávat pozor, aby nedošlo k nějakému nedopatření, které by mohlo mít negativní vliv jak na region, tak třeba i na celou budoucí dopravní cestu. Děkuju za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek. Jako první je přihlášen pan poslanec Tomáš Kohoutek, připraví se pan poslanec Hájek a poté pan poslanec Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý den. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych chtěl touto cestou upřímně poděkovat většině poslanců vládní pětikoalice, že konečně po více než dvou letech tento bod zařadili na program této schůze. Já osobně jsem z Děčína a chci říct, že Děčíňáci na konečnou formu nějakého řešení tohoto problému skutečně čekají téměř třicet let. Třicet let Labe od střekovských zdymadel ke státní hranici je líná řeka, kde většinu roku prostě rejdaři nemůžou jezdit. Například v Děčíně máme jednu průmyslovou firmu, která vyrábí obrovské plynové zásobníky, které jsou po Děčíně rozesety půl roku a čeká se na to, až bude konečně trochu vody, aby to mohli splavnit. Já si myslím, že v době i klimatických změn jediná cesta, jak vodu zadržovat i u nás, protože už to tady říkali kolegové, bohužel z naší republiky všechna voda odteče do okolních zemí, je například i forma těchto jezů, které můžou samozřejmě regulovat tok řek, aby stejně, jako je to krásné od střekovských zdymadel směrem k Praze, tak aby ta řeka byla krásná a byla využitelná i od střekovských zdymadel dolů. Takže moc děkuju za to, že konečně jsme tento bod dneska zařadili.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Další s faktickou je přihlášen pan poslanec Jiří Hájek, připraví se pan poslanec Kolovratník.

Než dám slovo panu poslanci, přečtu omluvu. Omlouvá se Rudolf Salvetr od 14 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hájek: Dobré poledne. Vážená paní předsedající, kolegové, kolegyně, já bych taky chtěl poděkovat, že jsme se dostali dneska k projednávání tady toho bodu.

Na úvod bych chtěl říci, že je zásadní si uvědomit a oddělit dvě věci, a to je ratifikace, kterou máme dneska na stole, a vlastní řešení realizace případného splavnění řeky Labe. Je v tom podstatný rozdíl. Máme tady smlouvu, která nám, jak jsme slyšeli, tady leží čtyři roky, a druhá věc je to, udělat všechny možné kroky tak, aby obě strany, které určitě o tom budou jednat, ať už je to rezort a ochránci přírody, aby došly ke společnému konsenzu. Já se rok věnuji této problematice a myslím, že jsem navnímal spoustu detailů, ale nechci v rámci mojí ještě minuty vás s nimi zatěžovat.

Nicméně padla tady jedna věc: jak budou řešeny kompenzace? Podle mých informací kompenzace budou tvořit 25 % z ceny díla. Je to nejvyšší míra kompenzací, které jsme v těchto sporných stavbách měli, takže 1,5 miliardy na kompenzace životního prostředí se mi zdá přiměřená částka.

Samozřejmě padlo tady i možnost nebo nějaký dotaz na to, zdali vodní elektrárna bude provozována soukromým objektem. Je to možnost v rámci PPP v případě, že by stát (Předsedající: Čas.) chtěl ušetřit 1,5 až 2 miliardy, které (Předsedající: Čas.) ta vodní elektrárna bude stát. Děkuji. A jenom...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Čas, pane poslanče, vám uběhl, můžete se přihlásit opakovaně.

Nyní vystoupí pan poslanec Kolovratník a poté pan poslanec Lochman. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: S časem to nikdy není lehké. Rychle povím reakci na Michala Kučeru, a protože podporujeme, jsme ve shodě, že chceme tuto smlouvu odsouhlasit, nebudu z pohledu opozice zbytečně rýpat, ale vnímal jsem u něj občas nejistotu, jak se vlastně k té věci postavit. Ale jsme ve shodě také u té regionální, nebo chcete-li, relaxační, rekreační dopravy. I to je velký fenomén současné doby. A pro případné odpůrce nebo ty, kteří mají obavu, prosím, pod lodní dopravou si nepředstavujte nějaké těžké, staré, neekologické motory. V tomto dopravním módu dnes funguje řada nových moderních technologií - baterie, elektřina, vodíkové pohony a podobně. Jsou to otázky jako city logistika, možná třeba i přeprava nejen těch sypkých, velkých materiálů nebo velkoobjemových, ale třeba stavebních hmot a podobně, přesně navazuji na pana ministra Kupku. Zmiňoval železniční koridor. I když se plánuje rozšíření kapacity, výstavba smíšené vysokorychlostní a nákladní trati a tunelu na Německo - no, stále to stačit nebude. Právě proto by ta řeka měla sloužit.

Abychom i jako Sněmovna byli konzistentní, připomenu minulé volební období, kdy jsme zde schvalovali tehdy tu první z velkých novel liniového zákona č. 416/2009 a vkládali jsme do něj jako Sněmovna, samozřejmě v trochu jiné sestavě, seznam strategických staveb státu, tedy seznam staveb, kde je možné uplatnit ustanovení o vyvlastňování pozemků. Právě ta vodní cesta zde je definována a je v tom zákoně 416. I tímto krokem, pokud to bude schváleno, dáváme jistou kontinuitu.

A opakuji to, co už jsem říkal, platí to nebo nemíří to pouze do Pardubic. To je vše a děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je na řadě s faktickou poznámkou pan poslanec Ondřej Lochman, připraví se pan poslanec Stanislav Berkovec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, paní předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, za mě velmi krátké vystoupení. Já jsem podporovatelem nebo spíš mírným podporovatelem plavebního stupně, nicméně chci tu říci to, co říkali už někteří. Musíme oddělit - máme tady ratifikaci mezinárodní smlouvy, která už prošla Senátem, teprve poté ratifikace mezinárodní smlouvy, kde se budeme bavit o tom, jakým způsobem má k tomu splavnění přesně dojít. Samozřejmě je tady návrh plavebního stupně, a když se na něj podíváme - nemám rád, když hlasuji o něčem, co neznám příliš do detailu, takže jsem se na tom místě byl podívat. Zajímaly mě právě ty věci, které jsou spojené s ochranou životního prostředí. Podívali jsme se přímo na to místo a také jsem si studoval ty materiály, kde více než 20 % jde na kompenzace, které se věnují životnímu prostředí, na prostupnost pro ryby, na to, aby mohly procházet řekou, samozřejmě i na drobnokvět, přemístění bahenních náplav a tak dále. Takže to jsou věci, které jsou zvažovány, a myslí se na ně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP