(9.50 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A jdeme k dalšímu bodu, to je interpelace na paní ministryni pro vědu, výzkum, inovace Helenu Langšádlovou. Paní ministryně odpověděla na interpelaci poslance Julia Špičáka ve věci škrtů ve vědě, interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 561 a já k němu zahajuji rozpravu. Nikdo se nehlásí, tím rozpravu končím.

Vzhledem k tomu, že zde není nikdo z přítomných, můžeme pokračovat k dalšímu bodu. Jedná se o interpelaci na předsedu vlády. Předseda vlády Petr Fiala odpověděl na interpelaci poslance Julie Špičáka ve věci nedodržování programového prohlášení vlády ohledně financování vědy. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 562. Opět zahajuji rozpravu. Vidím, že zde není přítomen ani pan poslanec, v tom případě propadá i tato interpelace.

A máme zde další interpelaci, a to na pana ministra dopravy Martina Kupku, který odpověděl na interpelaci poslance Martina Kolovratníka ve věci selhání Ministerstva dopravy v tendru na D35. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk číslo 584 a já zahajuji rozpravu.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. Moje dnešní druhá interpelace míří také do druhého roku a tady v tom vysvětlení budu mnohem stručnější. Je to příběh, který jsme zaznamenali v médiích, který se týká tendru na poradce na PPP, na projekt PPP na dálnici D35. Pro nezasvěcené rychlé vysvětlení: není to samotný tendr na to PPP, je to tendr na poradce, na odbornou společnost, stát - (na) Ministerstvu dopravy projde přípravou toho velkého náročného tendru. Připomínám, že zatím jediný úspěšný projekt PPP, který běží v České republice, se povedl předchozí vládě v době, kdy ministrem dopravy byl v tuto chvíli předsedající Sněmovny, pan kolega Karel Havlíček - je to ona D4.

Jako opozice jsme s vládou, s koalicí ve shodě na tom, že právě poslední dva úseky D35 jsou tím ideálním nebo jedním z ideálních kandidátů na to, aby se také stavěly formou PPP, ale v loňském roce došlo k problému, který je podle mého názoru poměrně zásadní. Ministerstvu se ten tendr nepovedl, celá ta věc se posouvá. Pana ministra interpeluji z toho důvodu, že kdyby stát v jednom z těch dvou úseků nešel formou PPP, tak v zásadě už teď může stavět, nebo když ne teď, čekali jsme v loňském roce, řekněme v závěru letošního roku nebo od této chvíle za rok, protože ten úsek už je povolený, běží mu geologický, archeologický průzkum a je připravena, je vysoutěžena i smlouva pro projektovou dokumentaci, podklad do tendru, jenom ta smlouva není aktivována - velmi zjednodušeně, tady hrozí zpoždění.

Stručně, pane ministře, budu se vás ptát, nebo ptám se vás na dvě věci. Ta hlavní a zásadní, která mě tíží, jak ta věc vypadá v tuto chvíli, jak tedy, v jaké fázi Ministerstvo dopravy je a jaké jsou vámi odhadované časové úseky nebo ty klíčové body na časové ose - jinými slovy, kdy by ta pětatřicítka, ty dva úseky se mohly začít stavět? A druhá doplňující otázka, a to v tom písemném materiálu od vás není: já jsem se ptal, jaké osobní a personální důsledky z toho selhání vyvodíte. Nechci teď zasahovat do personalistiky, do odměn a tak dále, ale v té odpovědi jste psal, bylo to v půlce list-... října, pardon: "S ohledem na výše uvedené okolnosti připravuji organizační změnu spojenou s vytvořením oddělení, které bude samostatně řídit agendu partnerství veřejného a soukromého sektoru." Takže nemířím do historie, nechávám ji být a není důvod se zdržovat, ale prosím, pane ministře, jestli to oddělení už je vytvořeno nebo kdy bude vytvořeno. A zkrátka chci vás požádat o nějaké ujištění, jak tedy je Ministerstvo dopravy v tuto chvíli personálně vybaveno nejenom směrem k pětatřicítce, to byla ta první část mé otázky, ale obecně k problematice PPP, protože těch projektů máte v plánu mnohem větší množství. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana ministra o reakci.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, především shrnu, v jaké fázi se teď ocitá výběrové řízení na transakčního poradce. Jsme ve finální fázi vyhodnocení nového výběrového řízení. Do konce března by mohlo být jasno. Sdělovat jakékoliv další podrobnosti s ohledem na probíhající zadávací řízení by vhodné nebylo. Pevně doufám, že toto zadávací řízení doběhne bez potíží a že ani uchazeči následně nepovedou bitvy, které by prodloužily ve výsledku realizaci vyhledání toho koncesionáře. Všechny další kroky jsou nachystány tak, aby opravdu bylo možné kompletně uzavírat finanční plnění neboli uzavírat smlouvu s koncesionářem na přelomu roků 2025 a 2026 a okamžitě začít stavět. Tohle by splnilo ty dosavadní termíny, se kterými počítáme, na kterých se pracuje, aby celý úsek byl opravdu před koncem roku 2029 dokončen.

To, že jsme se rozhodli pro PPP projekt pro ty dva úseky, mělo několik důležitých argumentů. Především bylo jasné, že ten druhý úsek ještě nemá stavební povolení a není zdaleka v takové fázi jako úsek Opatovec - Staré Město, a aby jakýkoliv PPP projekt měl smysl, v případě dálnic se doporučuje právě ucelený úsek alespoň nějakých 30 kilometrů, což tento konkrétní záměr splňuje.

Co je podstatné, zvažovali jsme samozřejmě, co všechno stojí na kritické cestě. Já se nechci vracet k té historii, jenom podotýkám, že tendr, i ten původní, připravoval stejný tým, který se podílel na úspěšném projektu PPP pro dálnici D4, a jsou to lidé nesporně kvalifikovaní a schopní. Odpovídali na množství otázek, které se vztahovaly v průběhu toho předchozího tendru na kvalifikační předpoklady a splnění kvalifikace, zejména ve vztahu právě ke zkušenostem z podobných PPP projektů u nás či kdekoliv ve světě. Tohle je jedna z podstatných věcí i pro ty kroky, které následovaly. Opravdu jako jeden z podstatných impulzů pro další období, kdy bude muset Česká republika, ať už bude u vlády kdokoliv, reálně přichystat a úspěšně provést, tak vedlo k tomu, že od 1. ledna letošního roku působí na Ministerstvu dopravy samostatné oddělení pro přípravu PPP projektů a i současnou fázi tendru na vyhledání transakčního poradce má na starosti. Probíhají také pravidelná jednání toho týmu, řídícího výboru, který sleduje lhůty pro všechny připravované PPP projekty, i na železnici.

Co se týče tedy samotné přípravy D35, je pravda, že v případě úseku Opatovec - Staré Město by bylo možné zahájit práce dřív. Věděli jsme to už na samém začátku, kdy jsme se rozhodovali pro PPP projekt, a vyhodnocovali jsme, jaké jsou benefity a jaké jsou protiargumenty zahájení té stavby v předstihu. Důležitá poznámka: je to zhruba 20kilometrový úsek, který už neprochází přímo středem intravilánu některé z velkých obcí či měst. Není to případ Litomyšle a není to případ Vysokého Mýta, v tomto případě ta trasa prochází opravdu povětšinou mimo intravilány, dotýká se bezprostředně Moravské Třebové s tím, že pokud bychom dostavěli ten prvotní úsek a vedli od něj přivaděč k současné 1/35, stejně by ten úsek měřil oněch 20 kilometrů plus minus, na cestě by byl tunel, cesta po něm by do toho místa kontaktu s 1/35 trvala přibližně 10 minut, zatímco po té současné 1/35 13 minut. Ten rozdíl jsou 3 minuty a jsme přesvědčeni, že pokud se nám opravdu podaří zrealizovat tu stavbu jako celek, tak to bude mít významný efekt i pro budoucno, pro to, aby stát mohl prostředky ze svých vlastních zdrojů, národních rozpočtových, investovat do staveb, které se pro PPP financování nehodí, ale stát je nutně potřebuje - celá řada obchvatů měst a obcí, přeložek silnic první třídy a tak dále a tak dále. V tomto směru vnímám jako společný zájem, pokud to jen půjde, sledovat variantu PPP. A ano, pokud by došlo k další komplikaci v tom výběrovém řízení - a tady chci říct, že neumíme, a nikdo na světě, předejít například sporům dodavatelů, prožíváme si to na příhraničním úseku dálnice D11, prožíváme si to, prožívali jsme si to na dalších klíčových stavbách v České republice, tomu není schopen nikdo zabránit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP