(17.20 hodin)
(pokračuje Igor Hendrych)
Problém je v tom, že stejně jako v jiných bezpečnostních sborech, kde ta situace je relativně podobná - také chybí policisté, chybí vojáci - je velice náročný vstupní přijímací proces, fyzické testy, psychologické testy a zdravotní způsobilost, kterou bohužel prochází pouze 18 % těch, kteří se do přijímacího řízení, do toho procesu přihlásí. Z těch 18 % nakonec mnoho z nich ještě do tří let skončí, protože služba ve Vězeňské službě není vůbec jednoduchá.
Bohužel, mohu říct několik fragmentů, proč jednoduchá není. Jenom za loňský rok je evidováno 58 napadení vězněnou osobou. Zaměstnanec byl napaden v 58 případech, ať už příslušník, nebo občanský zaměstnanec, což je statistika nevídaná ve srovnání s lety předchozími, respektive před nějakými deseti lety to byla v podstatě nemyslitelná věc, aby k tolika napadání docházelo. Navíc velice často dochází k tomu, že do výkonu trestu přicházejí lidé, kteří jsou závislí na návykových látkách, a práce s nimi je velmi složitá. A tak nechybí pouze příslušníci, ale chybí i občanští zaměstnanci, zhusta na pozicích vychovatelů či jiných odborných, zaměstnanci výkonu trestu či výkonu vazby.
Je třeba tuhletu problematiku řešit, protože ti, kteří v té službě jsou nebo v té práci jsou, v podstatě musí sloužit, respektive pracovat za ty stávající zaměstnance, což vytváří v podstatě bludný kruh. Bludný krok v tom, že tito lidé jsou přetížení, mají pak spoustu přesčasových hodin, což v podstatě implikuje potom jejich další nějaké znechucení a implikuje to další odchody z této instituce, což tedy rozhodně není dobře. Měli bychom si uvědomit, že Vězeňská služba je důležitou součástí vnitřní bezpečnosti České republiky, trošku se na to zapomíná, a tenhleten problém se začíná opravdu rozvíjet do situace, která asi není žádoucí.
Dotkl bych se - mám ještě chvilku času - ještě jedné velmi související problematiky. I přesto, že aktuálně chybí Vězeňské službě zhruba 850 zaměstnanců, dle interních informací, které z instituce mám, bohužel v současné době začátkem března roku 2024 nejsou zabezpečeny prostředky na jejich platy až do konce roku - na ty stávající zaměstnance, přestože 850 lidí chybí - a není pokryt prosinec. Takže by mě zajímalo, co se s tím bude dělat, jakým způsobem to bude Ministerstvo spravedlnosti řešit, protože samozřejmě si nemůže dovolit, aby neplatilo zaměstnance, kteří jsou v občanském nebo služebním poměru vůči České republice. Mimochodem, tato situace je údajně podobná, když už se bavíme o rezortu spravedlnosti i u soudů, případně státních zastupitelství. Takže si myslím, že pokud tento bod zařadíme, máme co probírat dneska.
Já si dovolím tedy ještě jednou zopakovat pro pana předsedajícího název toho bodu: Personální situace ve Vězeňské službě České republiky a dovolil bych si navrhnout jeho zařazení na druhý bod dnešního jednání. Děkuju vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče, váš návrh jsem asi poznamenal.
Jako další vystoupí v pořadí pan poslanec Robert Stržínek, připraví se pan poslanec Jan Richter, pak Vladimír Zlínský a další. Prosím, máte slovo.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane předsedající. S ohledem na to, že minulý čtvrtek na interpelacích pan ministr vnitra Vít Rakušan nebyl přítomen, a podle informací, které mám, nebude přítomen ani tento čtvrtek na interpelacích, nezbývá mi nic jiného než se pokusit zařadit nový bod na jednání dnešní schůze, a ten bod se jmenuje Kritická situace v Hasičském záchranném sboru a u Policie České republiky.
Jakožto starosta více jak dvacetitisícového města se pravidelně na bezpečnostních radách obce s rozšířenou působností setkávám se zástupci Hasičského záchranného sboru a také Policie České republiky. Řešíme problémy jak našeho města, tak i celého regionu. To, co slýchám od zástupců těchto institucí v posledních měsících, je alarmující.
Začněme u Policie České republiky. Jen ve Valašském Meziříčí chybí v tuto chvíli 9 policistů, v Rožnově pod Radhoštěm 12, na celém okrese Vsetín potom více jak 30. Situace je vážná, ne-li kritická. Zkušení policisté odcházejí a nábor nových vázne. Kdo má nárok na výsluhu, na nic nečeká a od policie utíká, a nyní se co divit. Navýšení platů nula, a to i při loňské inflaci, která více jak 10 %, výrazně zkrácené provozní prostředky, dosluhující technika, rostoucí byrokracie, a navíc jako třešnička na dortu zrušení stravenek jakožto jednoho z mála benefitů, který policisté měli.
Tato vláda se soustředí pouze na vnější bezpečnost a zcela zapomíná na bezpečnost vnitřní. Smutným faktem je, že tuto kritickou situaci u Policie České republiky řeší mnohá města tak, že rozšiřují počty svých strážníků městské policie. Suplujeme tak roli státu a snažíme se vyřešit situaci, kdy stát jako takový jednoznačně selhává. Ve Valašském Meziříčí - jen pro informaci - v tuto chvíli máme již více strážníků městské policie, než je policistů na obvodu. Rozpočet našeho města na městskou policii pro letošní rok činí 30 milionů korun, peníze, které bychom mohli použít úplně jinak. Sanujeme tak z městského rozpočtu službu, kterou by měl jednoznačně poskytovat stát, a to teď zcela opomíjím to, že pravomoci strážníků městské policie jsou násobně menší než pravomoci státních policistů.
U hasičů není situace o nic lepší. Navýšení platu nula, stravenky nula, a navíc chybí prostředky na běžný provoz, tedy na elektřinu, topení, naftu a ochranné pomůcky. Finance chybí také na nákup tolik potřebné moderní techniky, třeba na kontejnery na hašení elektromobilů. Na provozním rozpočtu hasičům chybí stovky milionů korun. Nikdo z nás nechce, aby toto šetření mělo vliv na akceschopnost Hasičského záchranného sboru. Pokud mají hasiči poskytovat kvalitní službu, něco to prostě bude stát, to si musí současná vláda a zejména ministr vnitra uvědomit. Nespokojenost panuje i mezi dobrovolnými hasiči. Narůstající byrokracie a povinnosti související s komplikovaným vedením účetnictví a dalších agend vedou k tomu, že o tuto práci, kterou vykonávají zdarma a ve svém volném čase, přestává být zájem, a přitom je tak potřebná. To vše je důsledek tragické personální politiky spadající pod rezort ministra vnitra Víta Rakušana.
Vážené kolegyně a kolegové, situace u policie i Hasičského záchranného sboru je kritická a já žádám ministra vnitra, aby učinil neprodleně opatření, která tuto situaci zlepší, tedy aby zajistil z rozpočtu dodatečné finanční prostředky na nárůst platů policistů a hasičů a také navýšil provozní rozpočet u těchto složek. Ze zmíněných důvodů žádám o zařazení tohoto bodu, a to jako druhý bod dnešní schůze. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče, váš bod jsem si poznamenal.
Jako další vystoupí pan poslanec Jan Richter (Předsedající jméno vyslovil jako Richtr.), připraví se pan poslanec Vladimír Zlínský, pak pan poslanec Marek Novák a další. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Richter: Děkuji za slovo. Pane Bartošek, prosím vás, Richter, Richter, říkám to pořád.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Tak já to zkusím opravit, pane poslanče - Richter.
Poslanec Jan Richter: Ano. Děkuji moc. Já si na tom potrpím, a zejména i moje rodina. My jsme Richterovi, ne Richtrovi.
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vyšetřovací komise ke střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, která se udála 21. prosince 2023, je nezbytným krokem pro detailní analýzu tragédie, identifikaci příčin a zabezpečení preventivních opatření pro budoucnost. Úlohou takové komise je obvykle shromáždit a vyhodnotit všechny dostupné informace o události včetně svědectví, materiálních důkazů a bezpečnostních protokolů. Jejím cílem je nejen objasnit okolnosti tragédie, ale také posoudit, zda byly dodrženy všechny bezpečnostní standardy a protokoly a zda existují slabiny v systému, které je třeba řešit. Na základě zjištění by měla komise doporučit konkrétní opatření pro zvýšení bezpečnosti na univerzitách a potenciálně i na dalších vzdělávacích institucích. Součástí závěrečné zprávy by měla být doporučení pro implementaci zlepšení včetně případných změn legislativy, zlepšení stávajících bezpečnostních protokolů, vzdělávacích programů zaměřených na prevenci násilí a psychosociální podpory jak pro studenty, tak pro zaměstnance. Vytvoření a práce vyšetřovací komise tak představuje zásadní krok k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví na vzdělávacích institucích a k prevenci podobných tragédií v budoucnosti. ***