(13.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní se nikdo do obecné rozpravy nehlásí... Pan místopředseda Bartoš se hlásí s přednostním právem.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Zareaguji nejdřív na tu část, která se týká... Jsou dvě verze legislativ. Verze legislativní, která vám stanoví nějaké datum a vy v to datum musíte mít ten systém plně funkční a všechny připojeny, což se trošku třeba tluče s komerčním světem, kdy prostě vy třeba necháte nějaké služby naběhnout postupně nebo je umožníte využít pouze nějakému segmentu vašich uživatelů, třeba nějaká nová bankovní služba je zpřístupněna pouze určitému segmentu. Anebo pak jsou systémy - a tímto způsobem my jsme postupovali v konstrukci eDokladů jako nějakého předkroku, který bude k evropské digitální peněžence - kdy tam nevzniká povinnost toho připojení. Ostatně já jsem zmínil ty dva nechci říct pionýry, ale ty v angličtině se tomu říká early beginners. My víme, že prvními konzumenty téhle centrální funkcionality databáze bude právě Ministerstvo dopravy skrze Portál dopravce (dopravy?) a bude to Ministerstvo práce a sociálních věcí, ne třeba vyloženě k Jendovi, ale ke službám, které poskytují oni. A pak samozřejmě, protože tam nevzniká ta povinnost, tak ten, kdo má přístup k centrálním registrům, tak toto tam může ověřit, ale my musíme nechat jakousi volnost připojení k těm, kteří v tuto chvíli vůbec s tímhle nepracují nebo mají nějaké vlastní řešení. Já bych se teď pouštěl možná trošku na tenký led, proto tuto odpověď bych si nechal třeba na nějakou interpelaci.
Doložení plné moci v on-line prostředí je fakt, je to nějaký stav: jednám za sebe nebo jednám za někoho jiného. Myslím si, že zákon o právu občana na digitální službu hovoří o tom, býti obsloužen v úkonech směrem ke státu digitálně. Jestli to můžeme extenzívně vykládat, že tato povinnost občana je přes delegaci k té službě, proto všichni by měli být připojeni - nejsem právník by default, myslím si, že to je spíš extenzivní výklad - ale bylo by to "nice", kdyby to takhle bylo možné zrealizovat i v připravenosti jednotlivých institucí.
A já myslím, že - kolega Králíček si nejsem jist, jestli na tom jednání byl, bylo to úplně na začátku, kdy tam seděli zástupci státních institucí, jednotlivých ministerstev, Ministerstvo zdravotnictví, které zase trochu jinak nakládá s těmi přístupy třeba ke zdravotní dokumentaci - a vlastně procházeli jsme několik koleček, co ta implementace znamená, kolik jsou náklady v těch velkých systémech, ať už to je u ministra Kupky, nebo třeba na MPSV, a pak jsme šli - já jsem u těchto jednání nebyl - podle nějaké velikosti úřadů, zda mají systém a co by to znamenalo zaintegrovat, tedy připojit se na centrální řešení.
Nechci unavovat kolegy a kolegyně, ale kdybychom to zjednodušili, REZA je jakási dobře chráněná tabulka v centrálních registrech se všemi přístupy, logováním, zálohováním, kontrolou skrze ÚOOÚ, kam si vy přes nějaké rozhraní - pokud k tomu máte právo, jste registrovaný úředník, který to třeba ověřuje - si sáhnete a na základě toho z toho vyčtete, zda tam takový záznam existuje, či nikoliv. Takže to je připojení na API, které ověří skutečnost, že osoba A nebo entita A v nějaké definované věci má přístup k osobě B. Ten systém je pak komplexnější. Tento zákon umožňuje digitální cestu pro něco, co doposud známe pouze papírově.
A po doložení toho, jakým způsobem byly napočítány ty předpokládané náklady, bych musel hrábnout do dokumentace k tomu projektu a podkladů pro vytvoření důvodové zprávy, anebo si tady vzít přítele na telefonu, což samozřejmě mohu udělat.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Králíček. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Robert Králíček: Děkuji panu ministrovi za to vyjádření. Domnívám se, že je to zatím nejlepší počin, který za dva a půl roku v digitalizaci tady za této vlády vznikl. Myslím si, že důkazem dnešního dne je, že k tomu přistupujeme konstruktivně a nechceme digitalizaci brzdit. Nicméně o nákladech, které jsou vynaloženy, si myslím svoje. Myslím, že tam ty informace chybí, nicméně to ať posoudí buď příslušné orgány nebo možná budoucnost či historici. Já a moje doporučení paní předsedkyni klubu je, abychom to nevetovali, abychom mohli občanům opravdu přinést konkrétní kvalitní digitální službu a ulehčit jim tu komunikaci se státem. Takže já prosím tímto naši paní předsedkyni, abychom to nevetovali a schválili v prvním čtení. Nicméně slibuji panu ministrovi, že minimálně dvě interpelace k tomu ještě podám.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a uvidíme, jestli vás paní předsedkyně poslechne.
A ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan místopředseda vlády Bartoš.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych chtěl poděkovat, pokud tedy tato bude vyslyšena, za ten přístup. A jenom zdůrazním, že jsem na počátku své řeči zmínil, že tento projekt byl ve svých plenkách v dávném období, dokonce i objektivní důvody, proč si myslím, že v danou chvíli nemohl být dokončen, zejména vzhledem k prioritním projektům týkajícím se covidu.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
Já vám přednesu návrh usnesení a ten zní, že "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 638 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení".
Já si dovolím zahájit hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 67, bylo přihlášeno 151 poslanců, pro hlasovalo 106, proti nikdo. Návrh usnesení byl přijat.
Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho takového nevidím, končím tedy podrobnou rozpravu.
Předpokládám, že nyní už zájem o závěrečná slova není.
Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Zase vám přednesu návrh usnesení a ten zní, že "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 638".
Ano, evidoval jsem zájem o odhlášení, tak vás nejdřív odhlásím a poprosím, abyste se svými identifikačními kartami přihlásili znovu. Počet poslanců se ustálil.
Návrh usnesení zazněl.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 68, bylo přihlášeno 129 poslanců, pro hlasovalo 115 proti nebyl nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Končím projednávání tohoto bodu.
Budeme pokračovat bodem
147.
Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2021
/sněmovní tisk 188/
Bod byl přerušen 29. 2. 2024 a byl přerušen během úvodního vystoupení zpravodaje výboru pro mediální záležitosti, pana poslance Jana Laciny. Jenom připomínám, že tento sněmovní tisk projednal výbor pro mediální záležitosti, dříve volební výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 188/1, a menšina poslanců volebního výboru předložila oponentní zprávu, která vám byla doručena jako sněmovní tisk 188/2. Poprosím, aby nyní ve svém úvodním vystoupení pokračoval zpravodaj výboru pro mediální záležitosti, pan poslanec Jan Lacina, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane poslanče, prosím, máte slovo. ***