(12.40 hodin)
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Přeji dobré odpoledne všem kolegyním a kolegům. Já před vás předstupuji s legislativou, která má řešit možnost zastupování, respektive udělení různých plných mocí v rámci takzvaného registru zastupování, proto i legislativa míří právě na novelu zákona o základních registrech. Ten projekt dostal jakýsi marketingový název - projekt REZA, tedy registr zastupování, a cílem tohoto projektu i té legislativní změny je skutečně zefektivnit a zdigitalizovat, pokud to bude možné, procesy zastupování mezi občany a právnickými osobami, v první fázi zejména při interakci s veřejnou správou.
Ten projekt jako takový není novinka, nebo ta idea. Já jsem měl možnost se bavit o tom i s kolegy z opozice, z kolegy z ANO. Ta tendence mít nějaký registr, kde v danou chvíli bude moci být uchována skutečnost o tom, že někdo jedná v zastoupení někoho jiného, tady byla již dříve, ale i vzhledem k třeba krokům covidu a prioritnějším digitálním projektům se na to v předchozím období úplně nedostalo, i třeba z objektivních důvodů. Cílem tohoto registru zastoupení je skutečně umožnit elektronické evidování zastoupení v těch nejčastějších typových příkladech, například když jednatel firmy jedná za firmu nebo opatrovník za dítě. V současné době je eGovernment v této věci postaven na tom, že jednotlivé digitální služby využívá člověk osobně, případně může u určité služby udělit určitá oprávnění. Známe to například v případě, kdy má účetní, který přistupuje do datové schránky, taková práva, ale není zde obecné řešení pro digitální svět a vlastně jedinou cestou, jak jednat před veřejnou správou za někoho jiného, která je dnes na stole, je předložení papírové - byť může být následně zdigitalizována - plné moci, která musí být ručně zpracována, následně zaevidována do každého jednotlivého systému, kde se uplatňuje, které si navíc tedy informace o plných mocí mezi sebou nesdílejí. Kromě zjevných nevýhod toho papírového řešení a nemožnosti automatizace je tu také problém, že plná moc, která je takto udělována, nemusí splňovat některou náležitost, a vy vlastně disponujete plnou mocí, přijdete na úřad a tam se dozvíte, že vlastně není postačující k tomu, abyste tu činnost mohl vykonávat. A také není úplně možné centrálně informovat o tom, že ta plná moc byla v danou chvíli odvolána. Zmocnitel může plnou moc odvolat kdykoliv, ale papír samozřejmě může existovat v čase a někdo ho může využívat v prokazování, byť už ta plná moc byla odebrána. Papírová cesta - je ten dotaz často kladen- se samozřejmě tímto rozšířením možnosti mít centrální registr plných mocí nikterak neruší, nicméně je to alternativa zejména směrem k využívání digitálních služeb a v budoucnu i třeba na jednotlivých portálech, které už známe. Velké dotazy jsou zde vždycky například v Portálu dopravce (dopravy?) u převodu vozidel, kdy často někdo vystupuje v zastoupení někoho jiného, a další.
REZA, pokud použiji ten marketingový název, ty problémy, které jsem zmínil, zejména s papírovými plnými mocemi, tedy řeší. Zavádí registr oprávnění v zastupování, které bude obsahovat nejen udělené moci, ale i ty plynoucí ze zákona - jednatelé firem, zákonní zástupci dětí a další. Kdybych měl vypíchnout asi čtyři hlavní přínosy, jedním z nich je centralizace těchto plných mocí. REZA sjednocuje informace o zastupování v centrálním registru, čímž eliminuje potřebu opakovaného dokládání oprávnění při jednání s různými úřady, které prostě tuto skutečnost budou moci vyčíst, a samozřejmě umožňuje automatizaci, umožňuje automatizované zpracování nejčastějších případů zastupování formou předpřipravených formulářů, což výrazně sníží administrativní zátěž a usnadní to přístup i k digitálním službám veřejné správy.
Plná moc bude vždy splňovat potřebné náležitosti, které je potřeba doložit. Zákonné oprávnění se samo načte z jiného zdroje, například z obchodního rejstříku a podobně. Třetím takový přínosem, který vnímám ze strany uživatele, je zvýšení právní jistoty. Všechna oprávnění jsou elektronicky evidována s ověřením identity a každou plnou moc bude moci elektronicky odvolat ten, kdo ji dal přes Portál občana, což vlastně zabraňuje zneužití třeba již těch odvolaných plných mocí v papírovém světě. A pak samozřejmě je to ještě prvek přehledu oprávnění, kdy uživatel, který vlastně přistupuje na ten portál, má přístup k informacím o tom, kdo v jakém rozsahu za něj může jednat, a mohou vlastně pohodlně, nebo budou moci pohodlně spravovat jednotlivá zastoupení či je odvolávat. To je z pozice toho uživatele praktického života.
Já bych chtěl vypíchnout ještě přínos pro veřejnou správu. Právě centralizace a automatizace ověřování zastupování významně snižuje administrativní zátěž a výrazně zvýší efektivitu a spolehlivost jednotlivých procesů. Současně tím, že je plná moc typizovaná na určitou službu, agendu či úkon, nutí to úřady udržovat pořádek a přehled ve svých vlastních službách. Úřad garantuje, že jím vložená vzorová plná moc je správná, a pokud by nebyla, tak by se sám sebe ten úřad blamoval.
Možná bych v krátkosti zmínil i technické procesní aspekty. První otázka je integrace s již existujícími systémy. Registr zastoupení REZA bude propojen s dalšími informačními systémy veřejné správy, což umožní využití a sdílení dat o tomto zastoupení, pokud je třeba univerzální nebo širší různými agendami. A měla by to být samozřejmě uživatelská přívětivost. Skutečně bude zřízen portál, kde si budou moci snadno spravovat svá oprávnění k zastupování, včetně možností jejich okamžitého odvolání.
V tom veřejném prostoru byly i dotazy na implementaci a financování. Schválení projektu nebylo spojeno s navýšením výdajů státního rozpočtu. My jsme vedli poměrně dlouhou debatu s jednotlivými stakeholdery nebo s rezorty, které budou ten centrální registr se svými třeba agendovými nadstavbami využívat. Financování bylo zajištěno převodem ze schválených rozpočtů, tedy více ministerstev. Já bych chtěl jenom říci - a já jsem se bavil i s kolegy z opozice, myslím, že i Martin Kupka toto vedl: my jsme chtěli požádat - ale z vlády ostatně tento návrh šel i směrem k vám - o schválení tohoto návrhu v devadesátce i kvůli tomu, že práce - a zmocnění na tu práci k tomu samozřejmě bylo - postupují a naší ambicí by bylo, aby REZA byl pak jako projekt spuštěn k 1. 7. tak, aby se na něj paralelně mohly navázat agendové systémy, které okamžitě budou moci tuto funkcionalitu využívat. Asi se nabízí v první linii nebo v první vlně právě Ministerstvo dopravy s Portálem dopravce (dopravy?), kde využití zastupování v digitální podobě je velmi žádané, stejně tak Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Já jsem byl ještě dotázán a bavil jsem se s panem Radimem Fialou, že ta otázka by tady mohla padnout za SPD. Tady zaznívaly různé částky nákladů tohoto řešení. Tak já bych je vypíchl, protože ta otázka by mohla padnout. Samozřejmě budu reagovat pak na další případné otázky. Když se podíváme - a my se teď snažíme dívat se na ty projekty v čase, což ne vždy bývalo zvykem, že se to jevilo, že tady je nějaká investice a pak se to vlastně platí, provozuje, udržuje a rozvíjí samo. Kdybych šel na celková čísla, v roce 2024 vlastně vznik celého řešení v té technické rovině je zhruba 200 milionů korun, v roce 2025, kdy budou dodělávány další části pro to rozšíření, je to potom 76 milionů. Pak předpoklad roku 2026, 2027, který v sobě obsahuje jak provoz včetně osobních nákladů a rozvoj toho systému, jak počítáme, že se k němu budou integrovat další, třeba agendové systémy, je pak zhruba 33 milionů korun ročně, což tedy, jak jsem řekl, zahrnuje jak provoz, tak vlastně i operativu personálu, ale zároveň i ty starty. Samozřejmě v roce 2024, pokud se nám to podaří a pokud i vy dáte zelenou, náklad té provozní části je ponížen, neboť již půl roku budeme mít v tu chvíli za sebou. ***