(10.00 hodin)
(pokračuje Michal Zuna)
Stávající stav je totiž takový, že jak stávající § 77 říká, že povodňovými orgány jsou obce a v případě hlavního města Prahy jsou to i městské části, tak pokud se jedná o povodeň na hlavním toku, to znamená na Vltavě, jedná se o tok, který protéká celkem deseti městskými částmi, tak odpovědnost a řízení ze zákona tedy padá na městské části. Nicméně z praxe se jasně ukázalo a vždy k tomu i docházelo, že v případě povodně na Vltavě řízení vždy přebírá Magistrát hlavního města Prahy a bylo by zcela správné, aby v této věci i magistrát měl odpovědnost za řízení, za plánování, za komunikaci, a nebylo to tedy přenášeno na městské části.
To je gros tohoto pozměňovacího návrhu s tím, že tedy ten pozměňovací návrh neruší povodňové orgány městských částí, protože je mi - nebo nám - zcela zřejmé, že naopak při lokálních povodních, které jsou velmi rychlé, kde je potřeba znalosti místních poměrů, ať už se jedná o potoky Botič, Rokytka nebo další, tak tam je potřeba povodňové orgány na městských částech zachovat.
Takže to je to nejpodstatnější k tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Jakub Janda, připraví se paní poslankyně Klára Kocmanová. Prosím.
Poslanec Jakub Janda: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já zde jdu odůvodnit pozměňovací návrh, který vám bude možná připadat jako přílepek, ale chci jen napravit legislativní chybu, ke které došlo. Tento pozměňovací návrh se týká vodáků, 670 000 vodáků, a týká se toho, že když se staví nové vodní dílo, většinou ten, kdo to vodní dílo vlastní nebo staví, přehradí celou řeku a vodákům pak není umožněn průjezd ani průchod po břehu. Tento pozměňovací návrh tady toto napravuje. Tento pozměňovací návrh už jsme přijali v minulém období, ale bohužel, vlivem legislativní chyby to nebylo do zákona propsáno. Já jsem tady to projednal s panem ministrem, pan ministr řekl, že ano, ať tu legislativní chybu napravíme.
A já vám jenom řeknu, jak k tomu došlo. Navržené znění zákona již v zákoně o vodách bylo platné a od 1. února 2021 do 31. prosince 2023. Důvodem předkládání tohoto pozměňovacího návrhu tedy je napravit legislativní chybu, ke které došlo během schvalování novely zákona o vodách č. 544/2020 Sb. Tento návrh novely zákona byl poslancům rozeslán 11. září 2020, zatímco konečné znění zákona o vodách, které rovněž obsahovalo výše uvedené znění pozměňovacího návrhu, bylo Sněmovnou ve třetím čtením schváleno až 18. září 2020, respektive po vratce Senátu 1. 12. 2020, a došlo tak k legislativní chybě u zákona č. 284/2021 Sb., který s novým zněním ustanovení § 15 odst. 8 zákona nepočítal a doslova přepsal původní ustanovení, platné ještě před změnou tohoto ustanovení. Nyní je původní ustanovení § 15 odst. 8 promítnut do ustanovení § 55a odst. 2 a § 55a odst. 2 písm. c) zákona o vodách. Proto se navrhuje jeho kompletní původní znění před legislativní chybou vložit do těchto nových ustanovení.
Pokud byste chtěli podrobnější vysvětlení tady toho pozměňovacího návrhu, je součástí důvodové zprávy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Klára Kocmanová a připraví se pan poslanec David Šimek. Prosím.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych ráda načetla a odůvodnila pozměňovací návrh, který v systému najdete pod číslem 4013 a který předkládám společně s kolegou poslancem Karlem Smetanou.
Jde čistě o legislativně technické změny, které vznikly na základě dlouhodobého požadavku vlády. Konkrétně se jedná o doplnění zákonné úpravy náležitostí žádostí a jiných správních úkonů vodoprávních úřadů. Doposud byly tyto náležitosti obsaženy ve vyhlášce č. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatřeních vodoprávních úřadů a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu, ve znění pozdějších předpisů. Ta se odkazuje na obecnou úpravu obsaženou ve správním řádu a stavebním zákoně a stanoví, jaké další náležitosti mají žádosti, rozhodnutí a další úkony vodoprávních úřadů obsahovat. Fakticky je tak touto vyhláškou upravováno to, co nutně musí být alespoň v obecné rovině ukotveno v zákoně.
Například stavební zákon rámcově upravuje náležitosti žádostí, rozhodnutí a dalších úkonů stavebních úřadů. Je proto potřeba, aby také specifické náležitosti žádostí a úkonů vodoprávních úřadů, které mají doplňovat úpravu obsaženou ve správním řádu a stavebním zákoně, byly obsaženy přímo ve vodním zákoně, nikoliv pouze ve vyhlášce. Souběžně s navrženou změnou vodního zákona se počítá s výrazným zkrácením vyhlášky, která by nově měla obsahovat pouze formuláře žádostí ve svých přílohách. Zrušena budou také některá duplicitní ustanovení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. S přednostním právem se... (K pultíku přichází ministr Šalomoun.) Omlouvám se, pane ministře, mám tady jednu faktickou poznámku, teď mi naskočila, takže nejprve faktická poznámka paní poslankyně Bereniky Peštové. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Chtěla jsem se - vidím, že jste tedy připravený (Reakce na ministra Šalomouna.) - chtěla jsem se zeptat pana ministra legislativy, protože samozřejmě se to týká prováděcích předpisů: každý prováděcí předpis v zákoně má nějaké zmocnění a to zmocnění jasně říká, co potom v tom prováděcím předpise vlastně bude. Takže bych ráda věděla, jestli náhodou to není zbytečné, jestli náhodou nedáváme do zákona něco, co má řešit prováděcí předpis, protože jeho zmocnění to obsahuje, abychom se zbytečně, jak vy říkáte, nezaplevelovali, nezaplevelovali právní řád, takže o to mi šlo. Vidím, že jste přihlášený, takže určitě to objasníte. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní přednostní právo - pan ministr. Prosím.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Děkuju za slovo. Vážené poslankyně a poslanci, tady jde o to, že máte správní řád, zákon, který jasně říká, jaká je procedura, co má obsahovat žádost, co má obsahovat rozhodnutí a tak dále. Pak k tomu máte vodní zákon, který tam má zmocňovací ustanovení, nicméně to zmocňovací ustanovení je vlastně špatně, je to trošku faul. Jinými slovy, pokud chcete modifikovat to, co je uvedeno ve správním řádu, ta modifikace a parametry modifikace musí být rovněž uvedeny v zákoně.
Reagujeme tady na tu klasickou i ústavní zásadu výkladovou, že lex specialis derogat flegi priori legi generali. Takže v momentě, když chcete přetlačit zákon a modifikovat ho, tak to musíte udělat zákonem a nejde to udělat podzákonným předpisem. Tenhle efekt je tady docela dlouho a pokaždé, když se na Legislativní radu vlády buďto dostane vyhláška na základě tohohle zmocňováku, nebo přímo vodní zákon, vlastně to vyvolává tyhlety otázky a tenhleten diskomfort, který tam je. Dokonce to už vygradovalo tak daleko, že minulá předsedkyně Legislativní rady vlády Marie Benešová na to upozornila vládu, a tehdejší vláda Andreje Babiše už v roce 2019 vydala koordinační usnesení, kterým uložila Ministerstvu životního prostředí a zemědělství to napravit, tenhleten efekt. To se vlastně od roku 2019 vlastně nestalo. A teď se vlastně tímhletím - tady se využilo, že ten vodní zákon tady je, a vlastně jednak vládní legislativa ve spolupráci s legislativou životního prostředí a zemědělství připravila ten návrh, aby k těmhletěm disproporcím už nedocházelo. Tím si žádám o podporu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Budeme tedy pokračovat dál v obecné rozpravě. Jako další vystoupí pan poslanec David Šimek, připraví se pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče.
Poslanec David Šimek: Děkuju, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím předložit pět pozměňovacích návrhů, které zde postupně představím. První pozměňovací návrh vedený pod číslem 4023 předkládáme společně s kolegy Janou Krutákovou, Klárou Kocmanovou, Janem Burešem a Milošem Novým. Týká se vyvratitelné domněnky převažujícího veřejného zájmu. Pozměňovací návrh reaguje na novou směrnici Evropského parlamentu a Rady, která mění směrnici o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, známou jako RED III. Do ní byl nově vložen článek 16e, podle kterého mají členské státy zajistit v procesech plánování výstavby a provozu u jmenovaných záměrů v oblasti obnovitelných zdrojů energie uplatňování vyvratitelné domněnky, podle které jsou vyjmenované projekty v převažujícím veřejném zájmu a slouží veřejnému zdraví a bezpečnosti. ***