(17.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Pan ministr je omluven. Bude vám tedy v souladu s jednacím řádem odpovězeno do 30 dnů.
Nyní s interpelací na pana ministra Rakušana paní poslankyně Ožanová, prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně, zbylí kolegové a kolegyně. Také mám interpelaci na pana ministra Rakušana. Včera tady byl, dnes není. Trochu čísel. V roce 2022 při projednávání poslaneckého návrhu zákona o státní službě bylo tady na mikrofon slibováno koaličními kolegy, že bude předložena vládní novela zákona o státní službě v roce 2023. Koncem roku 2023 - konkrétně 28. ledna pan ministr řekl, že novela je v běhu a připomínkové řízení je bouřlivé a dlouhé. Já jsem si chtěla tuto situaci ověřit, podívala jsem se do legislativního plánu prací na rok 2023, kde skutečně novela zákona o státní službě je, ale předložení vládě mělo být v září 2023 a nabytí účinnosti prosinec 2024. K číslům: zítra je 1. března 2024. Nevím o tom, že by v systému již byl návrh zákona naveden, tedy legislativní plán prací asi není nijak závazný pro nikoho, ani pro ministerstvo, ani pro ministra.
Já bych to shrnula jednoduše. Stačila poslanecká novela, aby se vyměnili lidé na vedoucích pozicích, a komplexní novela, která by řešila fungování úřadu, až tak důležitá není zjevně. Napřed bylo nutné vyměnit lidi. Mě zajímá, kdy bude novela zákona o státní službě předložena, když jste to již slibovali v roce 2002, že to bude v roce 2023, a stále nic. (Předsedající: Čas.) Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. I vám, paní poslankyně bude odpovězeno do 30 dnů, protože pan ministr je omluven.
Další interpelaci má paní poslankyně Knechtová na pana ministra Beka. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, vaše vláda se holedbá, že prioritou je školství a kvalitní vzdělávání pro další generace, přesněji, dostat se na průměr OECD, tedy 4,5 % HDP. Je tomu ale opravdu tak, když jsou očekávány škrty v kapitole školství ve výši 30 miliard a kdy je problém sehnat 800 milionů pro naše děti navíc? Jak hodláte jako ministr školství řešit zoufalou situaci ve financování školství, a je to opravdu priorita, nebo bojujeme o přežití? Je přece nepřijatelné, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přihlíželo destabilizaci financování škol. Jak budete rozpočet kapitoly dodatečně posilovat a jak zapojovat veškeré disponibilní zdroje? Děkuji za odpověď.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní prostor pro odpověď pana ministra, prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za ty otázky, které míří skutečně k důležitému problému fungování našeho školství.
Za předminulé vlády byl vymyšlen a za minulé vlády zaveden systém financování regionálního školství, který trpí dvěma velkými neduhy. Ukazuje se to po několika letech fungování a musím říct, že řada odborníků i politiků při zavádění toho systému varovala před jeho důsledky. Koneckonců, byla to i studie RIA, která byla zpracována v době, kdy byl měněn školský zákon a vytvářel se rámec pro to financování, které dnes platí.
První neduh spočívá v tom, že ten model financování posílá finance ne tam, kde jsou děti, ale kde jsou učitelé. Tenhle systém financování vedl k velmi rychlému a ničím vlastně nezdůvodněnému nárůstu počtu úvazků ve školství v posledních pěti letech. V současném roce vede k tomu, že přestože počet dětí v základních školách klesá, počet úvazků učitelů na základních školách roste. To je důsledek změny financování, která byla zavedena v roce 2019 s účinností od roku 2020.
Druhý, podle mého soudu vážný neduh a politická chyba spočívá v tom, že při té změně financování byla prakticky na nulu omezena role krajů v řízení vzdělávacího systému a vlastně centralisticky téměř vše převzala centrální úroveň státu, která pomocí normativů má financovat úvazky i nepedagogů ve školách, které jsou přitom zřizovány obcemi či kraji. Náklady na provozní činnosti těch škol se velmi liší podle toho, zda například zřizovatel investuje do technologií ve školní jídelně, pak samozřejmě úvazková náročnost klesá, anebo neinvestuje, a pak samozřejmě náročnost z hlediska úvazků významně roste. Považuji ten centralistický model za chybný a myslím si, že máme hledat cestu, jak model financování upravit. Plně uznávám, že i předchozí model financování měl své neduhy, a po těch čtyřech nebo pěti letech je prostě čas se pokusit o úpravu. Myslím si, že se to v posledních měsících a týdnech podařilo dohodou kolem nastavení PHmaxu a v krátké době se bude doufám Poslanecká sněmovna zabývat i novelou školského zákona, která umožní nejenom plošně nastavovat PHmax, ale také ho pozitivně zvyšovat pro školy, které v terénu plní nějaké specifické úkoly.
Debata o nepedagogické práci z mého pohledu ukazuje, že je potřeba hledat cestu k tomu, jak část financování nepedagogických pozic v budoucnu převést znovu na zřizovatele, a to ale na základě férové dohody o rozpočtovém určení daní. Mojí jasnou podmínkou pro takovouhle debatu je to, že budou v rozpočtech obcí a krajů alokovány dodatečné prostředky, které doteď byly ve státním rozpočtu. To je ale otázkou budoucnosti.
Letošní rok, na který se ptáte, je rok, kdy rozpočty škol rostou. Musím říct, že často dochází k určitému nedorozumění. Stát ve státním rozpočtu, Ministerstvo školství v rozpise, stanovují normativně položky rozpočtu, ale ty pak tvoří jeden rozpočet školy. Prostě neexistuje žádný rozpočet na nepedagogy a žádný rozpočet na učitele. Existuje prostě rozpočet školy, se kterým má ředitel školy zacházet tak, aby zajistil fungování školy. Rozpočty škol v letošním roce rostou. Celkem je to o 5 miliard korun, které budou v regionálním školství navíc proti minulému roku, a naprostá většina škol bude mít meziročně vyšší rozpočet, než měla v roce minulém. Jsou samozřejmě školy, kde meziročně rozpočet bude klesat. Pak je ta příčina zpravidla ve výrazném poklesu počtu dětí, protože z některých základních škol prostě odešly silné ročníky. (Předsedající: Čas, pane ministře.) Zároveň dochází k přelivu dětí na střední školy, což se postupně v tom systému projevuje (Předsedající, Pane ministře, čas, omlouvám se!), takže předpokládám, že zajistíme financování přes krajské rezervy, a o tom bude mimo jiné dnešní jednání vlády. ***