(11.00 hodin)
(pokračuje Jiří Strýček)
Další riziko uvedené v té zprávě bylo, že tehdejší koaliční rada... kterou uvedla koaliční rada, že velké riziko je vlastně přeprava listovní zásilky, jejíž doručování není pod kontrolou státních orgánů ani voliče a je zcela závislé na soukromoprávních objektech, což lze považovat za ústavní problém spočívající v takzvaném outsourcingu volebního práva. O to více tedy, už jsem to uváděl i včera, mě zaráží, že v důvodové zprávě k tomuto návrhu, ke sněmovnímu tisku 596, je jasně napsáno v bodě čtyři, že korespondenční hlasování je v souladu s Ústavou České republiky, což tedy je podle mě dosti (Předsedající: Čas.) jakoby názorový kotrmelec. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Paní poslankyně Ožanová s faktickou poznámkou. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Navázala bych na ctěnou kolegyni profesorku Válkovou, vaším prostřednictvím. Víte, nebylo to předloženo, byl covid. Považovali jsme za důležitější řešit jiné věci. Domnívám se, že by bylo přínosné, kdyby se tak stalo i teď. Domnívám se, že Česká republika má důležitější věci na starost, než se tady zabývat dlouhodobě korespondenční volbou.
A víte, co mě ještě napadlo, když poslouchám všechny příspěvky i pány ministry? To nejsou lidé, kteří nemají právo volit. Mají právo volit. Oni mají dokonce právo volit obvykle ve více státech. Mají volební právo v zemi, kde žijí, a mají volební právo u nás. Takže já nevím, jak až moc je to omezené. Mají dvě volební práva pro dvě země. To je málo? Já se domnívám, že to je docela dost. Tento argument tu zatím nezazněl. Je mi líto, že ho vůbec říkám.
Ale opravdu uvědomme si, ta trestnost na území cizího státu, to je fakt problém. Opravdu ty manipulace tam mohou být. Jestli se domníváte, že nemohou, je mi líto, ale to jste opravdu nezažili jednání s lidmi, kteří nechtějí dodržovat právní předpisy naší země.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Pan poslanec Strýček s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Jiří Strýček: Omlouvám se, ale v té minulé faktické jsem nestačil tu myšlenku dokončit, protože tady padaly ty názory, proč tedy to minulá vláda nepředložila, nebo proč to nepřišlo na plénum, tady ten velký zákon o výkonu a správě voleb, který v podstatě prošel tím legislativním kolečkem. No právě to, co já jsem tady načetl v té minulé faktické poznámce, mohl být jeden z důvodů. Protože tam neexistoval jednoznačný názor v podstatě v té koaliční radě na základě zprávy tohoto ministerstva, kterou jsem tady načetl. A to mohl být jeden z důvodů, proč to vlastně nebylo na plénu předloženo. Protože tam nebylo jednoznačné stanovisko. To jednoznačné stanovisko se objevilo najednou až teď v té zprávě ministerstva k sněmovnímu tisku 596. A jak už jsem řekl, je to opravdu názorový kotrmelec, že najednou prostě je to v souladu s ústavou. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Paní poslankyně Válková se přihlásila s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Když si tady naléváme toho čistého vína, nebo respektive říkáme i ty věci, které běžně se takhle na mikrofon nekomunikují, tak jsem si vzpomněla i na to, jak jsme se každý z nás, samozřejmě členové vlády, zmocněnec víceméně také, když se projednává takováhle otázka, tak se stává součástí, tak jak jsem tam referovala o požadavcích právě našich krajanů, kteří jsou v Řecku na různých ostrovech a musejí se přeplavovat do Atén. Ono to není tak daleko tedy. A protože zmocněnec vždycky má hájit práva těchto minorit, v tomto případě to byla ta národnostní menšina naše česká, která byla v Řecku, tak já jsem tam říkala, že by bylo dobré zvážit tu korespondenční volbu, a uváděla jsem i některé argumenty. A teď, jak to tady četl pan poslanec Strýček, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, tak jsem si vybavila, že tam právě zazněly tyhlety, což jsem tedy, přiznám se, už pozapomněla, argumenty z Ministerstva vnitra. Opakovaně vždycky říkám, že tam je nejlepší legislativa ze všech ministerských legislativ. A tenkrát to byl také důvod, proč nejenom tedy ten covid, ale i toto zpochybnění ústavnosti nebo možnosti zpochybnění, že je ústavně konformní ten náš návrh, co odsunulo to další projednávání. Takže tady bych si dovolila s panem ministrem nesouhlasit, že to nikdo nezpochybnil. To zpochybnění šlo tenkrát z Ministerstva vnitra. A jsem moc ráda, že pan poslanec Strýček mně osvěžil paměť. Takhle to skutečně bylo. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. To byly všechny faktické poznámky a nyní s přednostním právem pan ministr Lipavský. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský: Děkuju. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já asi nemám ambici reagovat na dotazy nebo připomínky, které padají opakovaně, nicméně některé z těch informací, které prošly v té debatě, určitě stojí za drobný komentář.
K příkladu ohledně funkčnosti poštovních služeb, k tomu případu v Izraeli, tak ta korespondenční volba jako cílovou destinaci bude mít zastupitelský úřad v daném regionu nebo v dané zemi, to znamená, ta obálka nepůjde teoreticky například z Haify do Prahy, ale půjde z Haify do Tel Avivu, kde je sídlo zastupitelského úřadu. A potom tedy nemá smysl příliš řešit, jak funguje, nebo nefunguje Česká pošta, protože prostě v tomto procesu nebude nějak zahrnuta.
Já myslím, že nelze Ministerstvu zahraničních věcí jaksi nijak vytýkat, že nemá připravený přesný text, případně analýzy, vyhlášky k zákonu, který jde korespondenční volbou. A samozřejmě v případě, že takovýto návrh v parlamentu je, tak se úřad tomu věnovat bude. A je to poslanecký návrh. Já si myslím, že každý poslanec má svá práva daná ústavou, daná zákony České republiky. A koneckonců i debata o procedurálních věcech se zde hodně točí o zákonech. To znamená, myslím si, že nemá smysl jakýmkoliv způsobem zpochybňovat i míru legitimity takovéhoto návrhu. Je to prostě jedna z možných cest. A myslím si, že je naprosto správně, že k tomu naše koalice přistoupila, a naše politická strana Piráti, my to plně podporujeme. Takže toto si nemyslím, že je úplně dobrý způsob kritiky předloženého návrhu.
Zazněly také dotazy k tomu, jak bude celá věc fungovat rozpočtově. Máme velmi hrubý odhad toho, že by se mohlo jednat o částku zhruba 15 milionů korun. To jsou tedy částky, které by využily zastupitelské úřady na distribuci všech lístků, tak jak tady tu mechaniku velmi detailně procházíme. Oproti tomu zde občas zaznívá návrh, že bychom měli zřídit dočasné volební místnosti, vystupoval s tím především pan poslanec Vondráček, tedy prostřednictvím určitých konzulárních jednatelství. Tam jsme provedli jakýsi také hrubý odhad, kdy můžeme pracovat s tím, že provoz takovéhoto jednoho konzulárního jednatelství by v těch levnějších destinacích vyšel třeba na čtvrt milionu korun. A potom, když si vezmete, že jich musíte zřídit na celém světě třeba, já nevím, 180, padla zde taková čísla, tak se dostáváme do naprosto závratných částek.
Myslím si, že korespondenční volba je cesta ozkoušená. Koneckonců příklady z jiných zemí zde padaly poměrně detailně. A zároveň to prostě dává smysl i z hlediska organizačního. ***