(10.30 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Další, co bych chtěla zareagovat. Pan ministr tady říkal, že jeho úřady přesně doplní informace o poštovních službách, o těch číslech a dalších informacích. Ale to je přesně to, o čem tady stále mluvíme, a stále se vracíme k tomu, že nesouhlasíme s tím, že takto důležitý zákon je tady předkládán poslaneckým návrhem. Protože pokud by to tak nebylo a byl předložen standardní legislativní cestou, tak tyto podklady by tam být musely. Ona o tom tady už mnohokrát mluvila paní kolegyně, poslankyně Berenika Peštová, protože ona to velmi dobře ví. A já to také vím, protože jsem byla náměstkyní a vím, jakým způsobem funguje jednání na Legislativní radě vlády. Nebylo by možné předložit bez těchto informací.
Já tady jenom chci říct, když jsem pracovala ve školství, tak vedle informovaného souhlasu jsem používala termín informované rozhodnutí. My tady rozhodujeme o tak důležité věci a my nemáme informace, které by nám k tomu rozhodnutí pomohly. To je za mě opravdu ostudné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Lenka Knechtová s faktickou poznámkou a dále potom paní poslankyně Berenika Peštová, zatím jako poslední. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, já bych ráda také položila dotaz panu ministru Lipavskému, ministru zahraničních věcí. Protože jsem úplně nepochopila, jak to myslel vlastně s tím teprve mapováním situace s ohledem na veřejné finance. Protože nám je předkládána nějaká suma, kolik nás vlastně zavedení tohoto zákona bude stát, a v této souvislosti mě právě zajímá, jakým způsobem na to budeme rozpočtově reagovat a jak jsou ta čísla uváděná v důvodové zprávě vlastně objektivní. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Berenika Peštová, poté pan poslanec Hubert Lang. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji, paní předsedající. Opět na pana ministra zahraničních věcí. Koukám, nedělá si poznámky, měl by si dělat poznámky, protože těch dotazů tady padlo hodně a já budu pokračovat. Ta čísla, co jste tady řekl, mi nějak nesedí. Já jsem bedlivě poslouchala včera poslance Haase, prostřednictvím paní předsedající, a ten zde samozřejmě řekl čísla, která korespondují se statistickým úřadem, a bavili jsme se tady o nějakých desetitisících, a ne, když jsem to tak nějak v rychlosti počítala, jak jste tady házel sto tisíc tam, dvě stě tisíc tam, padesát tisíc tam, tak já už jsem to potom ani nestačila sčítat. V každém případě jste se bavil o úplně jiných číslech.
Takže můj dotaz zní tak: Jsou to lidi, kteří opravdu mají české občanství, anebo jsou to ti lidé, kteří ho získají právě tou vaší další skvělou novelou, která šla jako poslanecká iniciativa? Opět ne řádným legislativním procesem jako každý jiný zákon, neměli jste ho v legislativním plánu prací a zase ho měníte. Také ho měníte. To znamená, že počítáte s něčím, co salámovou metodou odsouhlasíte poté, co si protlačíte násilím tento zákon? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Zatím poslední s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Hubert Lang. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Já bych také k panu ministrovi Lipavskému. Navedla mě na tuto otázku ctihodná kolegyně paní Knechtová prostřednictvím vás, paní předsedající. Já jsem tady nedávno avizoval, měl jsem dvakrát deset minut, já jsem si četl podrobně i tu důvodovou zprávu a mám tady řadu otazníků, podtrháváno žlutě, červeně, modře a podobně.
Já se chci zeptat, pane ministře zahraničí, vy tady píšete v důvodové zprávě: Dopad na státní rozpočet. Navrhovaná právní úprava přináší dopady na státní rozpočet. Ty se promítnou téměř výhradně v kapitole Ministerstva zahraničních věcí České republiky, které zahrnuje financování činnosti zastupitelských úřadů. Zastupitelským úřadům vzniknou nové povinnosti v souvislosti se zavedením korespondenční volby a korespondenčního hlasování a s tím spojené náklady. Bude se jednat především o výdaje spojené s distribucí dokumentace o korespondenčním hlasování voličů včetně poštovného a související personální a administrativní výdaje." To má svoji logiku. "Českých občanů v zahraničí žije několik stovek tisíc." Opět, zase takový ten údaj, několik stovek tisíc. Takže my se tady pohybujeme, lítáme od desítek po stovky tisíc. A píšete tady dále: "Zájem těchto voličů o korespondenční hlasování sice nelze předjímat," takže vlastně nevíme, kolik lidí využije té možnosti, pakliže si ji protlačíte, "přesto lze očekávat, že celkové náklady Ministerstva zahraničních věcí na zajištění a provedení korespondenčního hlasování v rámci jedněch voleb by mohly odhadem činit 5 milionů korun."
Já bych se chtěl zeptat, už se blížíme, byla-li by účinnost od 1. 1. 2025, neříkejte mi, že nemáte nějaké zpřesňující odhady, kolik stojí poštovní služby v té které zemi, jestli jste si v tom dělali nějaký přehled a jestli opravdu těch 5 milionů korun, kdyby se opravdu jednalo o dvě tři destinace v tom západním civilizačním okruhu, kde jsou ty naše diaspory velké a stálo by tam za to pomoci těmto lidem i stávající legislativou, kdybychom tam prostě vybudovali zvláštní volební komisi, poslali tam konzulární úředníky i z MZV z Prahy dejme tomu na ty dva dny, aby to bylo zajištěno, tak se domnívám, že by to nestálo 5 milionů korun. Nebo bude to stát 5 milionů korun, bude to stát 10 milionů korun? Jaké jsou ty náklady proměnné ještě v čase? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. A nyní je s přednostním právem přihlášen pan ministr Šalomoun, poté pan ministr Lipavský. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, když jsem byl vyzván, abych se vyjádřil k těm věcem týkajícím se Legislativní rady vlády a připomínkového řízení a akcentování takových těch tvrzených nedostatků, že to neviděla připomínková místa a neviděly to struktury Legislativní rady vlády, že by to jinak dopadlo jinak, a pak jste se ptali, proč tam mám tolik těch materiálů. Tak vlastně zákon o správě voleb tady v posledních pěti letech figuroval v nejrůznějších obměnách. Ty obměny mám před sebou. A je potřeba si říct, že s tím začalo Ministerstvo vnitra za Babišovy vlády a v roce 2019 ministr vnitra Hamáček vlastně připravil zákon o správě voleb, kdy tím ideovým důvodem, proč zákon o správě voleb, bylo to, že máme vlastně šestery volby, pět volebních zákonů a vždycky na začátku těch volebních zákonů jsou takové ty obecné věci, jak se ustanovují volební komise, jak se počítají hlasy, kolik je těch volebních dnů a podobně. To je potřeba seskupit vlastně do jednoho návrhu. No a ten jeden návrh, ten obecný, to byl ten zákon o správě voleb. A ten zákon o správě voleb přinášel několik novinek. Mimo jiné těmito novinkami bylo hlasování pouze v pátek, pak korespondenční hlasování v zahraničí, o čemž hlasujeme teď, pak tam bylo hlasování v předstihu, to se týkalo České republiky, a pak tam byla vlastně změna, že se nebudou doručovat volební lístky předem a budou jenom ve volebních místnostech.
Tenhle materiál byl vypuštěn do připomínkového řízení 18. 10. 2019 a vlastně připomínkové řízení trvalo měsíc. 27. 1. 2020 byl ten návrh zákona předložen vládě, a to s rozpory Ministerstva spravedlnosti, Pardubickým krajem, Svazem měst a obcí, Jihočeským krajem, Libereckým krajem, Plzeňským krajem a zmocněnkyní pro lidská práva, kterou v tehdejší době byla paní profesorka Válková. Ty rozpory spočívaly v tom, že Ministerstvo spravedlnosti, tehdejší ministryně Marie Benešová, nesouhlasilo s návrhem, aby se volby konaly vždy jen jeden den, ale předkladatel považuje jednodenní hlasování za jeden ze základních prvků předkládaného materiálu a na navržené úpravě trvá. Zmocněnkyně vlády pro lidská práva profesorka Válková požadovala, aby v rámci podpory osob znevýhodněných při právu volit bylo umožněno voliči, který se potřebuje ze zdravotních nebo jiných vážných důvodů seznámit s obsahem hlasovacích lístků přede dnem voleb, požádat o jejich zaslání. Předkladatel tomu taky nevyhověl, protože říkal, že to je kruciální podstata té úpravy. No a ostatní připomínková místa jako některé kraje a Svaz měst a obcí, ta nerozporovala korespondenční volby, rozporovala ten institut hlasování v předstihu. ***