(15.10 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Taktéž mě zajímá, protože v té důvodové zprávě to moc obsaženo není, kolika tedy Čechů žijících v zahraničí se to týká. Ono se hovoří o čísle 600 000 lidí, takže mě zajímá, zdali budeme skutečně tisknout 600 000 volebních lístků ve dvou obálkách a tak dále. Jak to máte namyšleno právě pro ty české občany v zahraničí a kolik to vlastně v důsledku bude stát? Protože vlastně i tato vláda říká, že by se mělo šetřit na různých frontách. Prozatím vidíme, že se šetří pouze na lidech. Ale tady toto bude také velikánský náklad na tisk těchto obálek, lístků a de facto veškerého toho zázemí pro pravděpodobně těch 600 000 lidí. Ptám se, zdali máme prostě v důsledku ta čísla nějakým způsobem vypočítána? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Vondráček, připraví se paní poslankyně Mádlová.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem nestihl tu svoji reakci dokončit v tom předchozím vystoupení, když jsme se bavili o tom, jestli se bojíme, nebo máme obavy, nebo jak to paní poslankyně Potůčková říkala, z těch voličů v zahraničí. My z toho nemáme obavy. Víme, kolik jich tam je, víme, jak oni volí, a bereme to jako fakt. Takže faktů se nemusíme bát. Podstata je ta naprostá účelovost, která z toho čiší, že vy to chcete za každou cenu prosadit už na tyto volby 2025. Chceme-li se vystříhat takovýchto podezření, není nic jednoduššího, než tady uzavřít nějaký kompromis a domluvit se, že ten zákon bude platit stejně jako celý zákon o správě voleb, který je až od 1. 1. 2026.
Mimo jiné efekt té korespondenční volby může být i takový, že se sníží ta disproporce, protože v tuto chvíli volí především občané z velkých aglomerací, tam, kde je ta volební místnost, ta hlavní města. Ti, co to nemají, tak jsou daleko a ti samozřejmě jsou sociálně ještě nějak složeni. My obecně i v České republice máme menší podporu ve velkých městech a máme větší podporu v těch menších. Je pravděpodobnost, když bude ta korespondenční volba plošná, že získáme také nějaké hlasy z venkova a z těch menších měst, takže ta disproporce nebude taková. To ale není podstata, proč takto vystupujeme. Nám vadí opravdu ta korespondenční volba jako celek. Samozřejmě, a říkal jsem to v tom svém projevu, ty názory se mění a ne vždycky to centrum má pravdu. Někdy mají pravdu na tom venkově. Já bych vám mohl připomenout volby z roku 1946. (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Já vám to připomenu asi jindy.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Vystoupí paní poslankyně Mádlová. Prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych chtěla reagovat také na paní kolegyni Potůčkovou. Myslím si, že je hrozně důležité, aby v zájmu celé Poslanecké sněmovny bylo vyloučit jakékoliv zpochybnění voleb. Prostě udělat všechno pro to, aby volby pro občany v České republice byly důvěryhodné, aby věřili tomu volebnímu systému a aby se zpochybňovaly v co nejmenší míře. Proto tady předkládáme různé výhrady, různé problémy, které se staly ať už ve světě, anebo i v rámci evropských států. Mělo by být přece naším cílem vychytat ty velké nedostatky, problémy, to zpochybňování, které korespondenční volba v zahraničních státech přinesla.
V čem se určitě neshodneme, to tady padlo několikrát, je ta tajnost voleb. Vy tvrdíte, že pro vás tajnost znamená tajnost před státem. Už jsem se tady na to ptala, ale bohužel zatím jsem od předkladatelů neslyšela odpověď, v čem spočívá vlastně ta tajnost před státem. Protože ta ústavní zásada je i přímost. To znamená, že volič hlasuje přímo, to právo volit je nepřenositelné. Přitom ale v rámci korespondenční volby tu obálku vkládá do hlasovací urny nebo schránky zvláštní volební okrsková komise. To znamená, já se ptám - je to třetí osoba, nebo to pořád můžeme považovat za zásadu přímosti? Určitě jste se přece na tom museli radit s někým z právníků a předpokládám, když tady je protipól ústavních právníků, že pro někoho je to na hraně, pro někoho je to za hranou ústavnosti. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli máte nějaké písemné stanovisko třeba od vašich ústavních právníků na toto téma? Děkuji. (Předsedající: Čas, paní poslankyně.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Hanzlíková, připraví se pan poslanec Vondráček. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych také ráda zareagovala na paní poslankyni Potůčkovou, především k jejímu vyjádření k poslaneckému návrhu, v podstatě k formě, kterou zvolila koalice na předložení tohoto návrhu. Ona tady říkala, že to není běžné, ale je to legitimní. Ale to my přece jako opozice víme. Víme, jaké formy jsou tady povolené. Ale není to běžné. Navíc vy jste si do programového prohlášení dali závazek, že budete využívat ty standardní legislativní cesty. Ale co je více zarážející, je, u jakého typu návrhu nebo změny zákona to používáte. Tohle je zákon, který v podstatě mění způsob voleb, a volby jsou přece jedním ze základních kamenů demokracie. Je to něco tak důležitého, že tady použít poslanecký návrh mně opravdu přijde velmi zvláštní.
Potom tady zaznělo, že v podstatě korespondenční volba ten způsob voleb nemění, že to je pouze změna formy. Ale ano, přidáváme tam formu, která je úplně jiná. Přidáváme ji jenom pro určitou skupinu lidí, nebude se to týkat českých občanů. Takže to opravdu velmi mění ten systém. V minulých dnech, kdy jsme to tady diskutovali, tak jste to přece museli vidět, kolik se tady objevilo nejasností, nějakých chyb. Už to tady bylo řečeno, že i paní předsedkyně Sněmovny vlastně o tom psala na sociálních sítích, že tam skutečně ty chyby byly. Zase se vracím k tomu, pokud by to šlo tou standardní legislativní cestou, tak by to procházelo přes všechna připomínková místa. To jsou vysoce renomovaní odborníci, jsou to odborné asociace, profesní komory a podobně. Tento systém přece funguje tak, že se ty chyby jakoby vychytají. Tohle je opravdu velmi... (Předsedající: Čas, paní poslankyně.) Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Vondráček, připraví se pan poslanec Strýček. Stále jsme ve faktických poznámkách.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Navážu tam, kde mně dvě minuty nestačily. Už jsem to jednou říkal, že ty názory se mohou v průběhu let měnit. Připomínka, která už tu zazněla tuším od Patrika Nachera, byla, že my jsme to měli v tom programu ANO 2018, ale přitom už jsme věděli, že v roce 2017 nás nevolili v zahraničí, takže v tom nebyl žádný kalkul. S tím kalkulem opravdu přicházíte vy.
Chci vás upozornit, že názory se vyvíjejí a ne vždycky ta centra mají pravdu. V tom roce 1946 komunistickou stranu v Praze volilo 36 %, v některých okresech v Čechách až 70 %. Oproti tomu u nás ve Zlíně komunisté nevyhráli, byli až druzí za lidovci. Na Slovensku výrazně prohráli s demokratickou stranou. Oni totiž ti lidé na venkově někdy mají ten zdravý selský rozum a méně podléhají ideologii.
My se samozřejmě budeme snažit dál dovolávat toho zdravého rozumu. V rámci toho dovolávání se zdravého rozumu bych chtěl také upozornit na švýcarskou studii, kterou jsem nijak necitoval ve svém úvodním slově, protože jsem nechtěl zdržovat. Ta studie dokonce mluví o tom, že korespondenční volba vede ke snížení volební účasti, hlavně v malých komunitách, protože pro lidi jsou ty volby svátek a oni tam chtěli chodit osobně a tam si odvolit, tam se potkat, před tou volební místností, a zavedením korespondenční volby u nich klesla motivace.
Na závěr. My tady nevíme, pro kolik lidí ten zákon děláme, nevíme, jaký bude mít dopad. Všechno je podřízeno jedné věci, aby to bylo v roce 2025 a aby se nahnaly další hlasy této vládní koalici. Ale výsledek je naprosto nepředvídatelný. (Předsedající: Čas, pane poslanče.) ***