(15.10 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)
Záleží také na distribuční sazbě, aktuálním tarifu a regionu. Kilowatthodina ale stojí od 4,11 koruny až do 5,37 koruny, to znamená dvojnásobek než cena, která se pohybuje na burze. V důsledku vládou vyvolaného zvýšení cen energií pro jejich spotřebitele klesne v případě domácností jejich koupěschopná poptávka a v případě firem jejich příjmy, a tudíž i daňové odvody. Takže logicky ve finále klesne i celkový výběr daní.
Podle výpočtu Svazu průmyslu a dopravy povede tento vládní krok ke zdražení elektřiny tuzemským firmám v energeticky náročných provozech až na trojnásobek. Kroky této vlády, včetně jejích rozpočtových kroků, tak mimo jiné přímo ohrožují konkurenceschopnost českého průmyslu a znemožňují všem našim energeticky náročnějším odvětvím možnost rovnocenně konkurovat firmám ze třetích zemí i firmám evropským. Zmíněný přenos poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energií a dalších energetických regulačních poplatků na firmy a domácnosti rovněž zvýší daňové zatížení občanů a firem. Takzvaná složka (složená?) daňová kvóta stoupne o dalších několik desetin procenta, protože tyto povinné poplatky jsou také povahou daní.
A nyní informace pro současnou vládu: Huť Liberty požádala o ochranu před věřiteli. Tedy dostává se do problémů. Už zbývá jen zlikvidovat zvýšení regulované složky, což jsme se dneska přesvědčili - elektrárny, Třinecké železárny, no a pokud nebude prodloužena výjimka na dovoz oceli u Ruska, tak končí i Vítkovice Steel, a to nemluvím o jejich subdodavatelech. Mluvíme o 7 000 zaměstnanců, kteří můžou zůstat bez práce. A já se ptám, jakým způsobem kontroluje ERÚ oprávněnost a velikost nákladů včetně investic distributorů a ČEPS, které se promítají do regulace cen? Kolik osobních kontrol vykonali pracovníci ERÚ u distributorů a ČEPS a kolik miliard korun požadavků na zahrnutí nákladů včetně investic distributorů a ČEPS do regulace cen bylo v letech 2000 a 2022 u ERÚ uplatněno? Kolik procent z těchto nákladů ERÚ v jednotlivých letech 2020 až 2022 neschválil, protože nebyly použity ve prospěch českých spotřebitelů? Kolik přesně pracovníků ERÚ provádělo kontrolu nákladů u distributorů a ČEPS z hlediska jejich výše a oprávněnosti z důvodu využití těchto nákladů českými spotřebiteli v minulých letech 2020 až 2022?
V minulých letech postavila společnost ČEPS na hranicích s Německem příčné transformátory na ochranu přenosové soustavy ČEPS před nebezpečnými přetoky přebytečné německé elektřiny do České republiky. Uhradila to německá strana? Nebo tuto Němci vynucenou investici zaplatili v regulované ceně čeští spotřebitelé? Nyní se staví nová přenosová soustava vedení ČEPS na hranici s Německem, která bude umožňovat přetoky přebytečné německé elektřiny do České republiky. Kdo bude tyto investice hradit? Německá strana, či opět v regulované ceně čeští spotřebitelé?
Můžete předložit studii technických a ekonomických dopadů komunitní energetiky na distribuční sítě? Kolik předpokládá studie o komunitní energetice, že bude činit procentuálně z celkové vyrobené elektřiny v České republice elektřina vyrobená v rámci komunitní energetiky vždy v jedné napěťové hladině v rámci jedné rozvodny? Bude mít komunitní energetika v rámci jedné rozvodny jednoho distributora dle studie vůbec nějaké požadavky na systémové služby zajišťované ČEPSem? Na základě čeho se chystá miliardová investice datového centra, které bude prakticky pouze suplovat činnost OTE a ČEPSu? Jakým způsobem ochrání ERÚ spotřebitele před tím, aby investiční a provozní náklady na speciální distribuční sítě a nabíjecí stanice budované pro potřeby elektromobility nemuseli platit spotřebitelé v regulovaných cenách? Chystá se unbundling na oddělení distribuce a elektromobility?
Jakým způsobem ochrání ERÚ spotřebitele před tím, aby výstavba 50 až 150megawattových fotovoltaických elektráren a velkých větrných elektráren, která si vynutí mnohdy stejně velké náklady na připojení přes 20kilowattové na 110kilowattové až na 400kilowattové vedení rozvodny, transformovny, jako vlastní elektrárna, aby se tyto vynucené investice nepromítly do regulovaných cen spotřebitelů, ale uhradili si je investoři? Jakým způsobem ochrání ERÚ spotřebitele před tím, aby se výrazné navýšení potřeb drahých systémových služeb ČEPSu díky masové výstavbě nových velkých fotovoltaických a větrných elektráren nepromítlo do regulovaných cen spotřebitelů, ale hradili si ji vlastníci těchto fotovoltaických a větrných elektráren? Vzhledem k regulatorním zásahům evropských států do cen elektřiny chystá se ERÚ s českou vládou začít užívat na stabilizaci cen české elektřiny pro český trh zákon č. 526/1990 Sb., o cenách v souladu s článkem 5 evropské směrnice 2019/944, případně odkdy? Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. A poprosím pana kolegu Richarda Brabce.
Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já se ještě krátce vrátím na začátku k vystoupení pana ministra Hladíka. Já jsem na to neměl čas to okomentovat, teď se o to budu snažit, ale nebojte, nebudu nějak rozvleklý. Já jsem z toho vystoupení měl pocit, ačkoliv vím, že každá liška chválí svůj ohon a že to je běžné o to víc v politice, tak že tahle ta liška si ho chválila fakt hodně. (Potlesk v levé části sálu.) A vypadalo to trošku - já nebudu tak autentický v tom vyjádření, ono by se to dalo říct ještě jinak, ale řeknu to zkráceně: všichni ostatní okolo jsou tedy v šatech poházených exkrementy a teď přicházím já celý v bílém. (Smích v levé části sálu.)
Takhle to sdělil pan ministr Hladík, jako by se předtím nic nedělo, nedělalo. A já znovu připomenu, byť to z jeho vystoupení vypadalo, že jak žampiony sbíral ty emisní povolenky, aby je potom mohl využít, tak skutečně na něj na tom Ministerstvu životního prostředí čekal ten naplněný batoh, doslova, kde mu připluje do toho roku 2030 500 miliard korun, možná víc, do toho Modernizačního fondu. To tam měl připravené, vyjednané už od naší vlády a také tam měl velmi kvalitní lidi, kteří jsou schopni si s těmi penězi rozumně poradit. Tedy poradit ve smyslu najít dobré projekty, které opravdu pomohou.
Ale pozor, to se bavíme jenom o jedné části těch emisních povolenek. Ta další část, to jsou ty takzvané žluté, protože to jsou ty takzvané zelené povolenky, o kterých jsem teď hovořil, a to je těch neuvěřitelných půl bilionu korun a to se podařilo vyjednat naší vládě. My máme na tom Modernizačním fondu podíl tuším kolem 16 %, víc mají jenom Poláci. Ten Modernizační fond využívá, jestli se nemýlím, 11 nebo 12 zemí a nám se povedlo vyjednat druhý největší podíl v Evropě. To byl tenkrát velký úspěch naší vlády, protože ten Modernizační fond nebyla samozřejmost. Takže těch 500 miliard, které i tato vláda má k dispozici, a může z nich rozdávat ty tisíce a desetitisíce konkrétních dotací, tak jenom bych připomněl tedy znovu skromně, ve vší skromnosti, že s tím tedy nemá pan ministr Hladík vůbec nic společného kromě toho, že teď to utrácí. Ale to bych mu nevyčítal, protože kdybych tam byl dneska já, tak bych se samozřejmě také snažil, aby ty peníze byly dobře využity.
Tady u těch peněz je ale důležité říct jednu věc. My už jsme ještě jako Babišova vláda na konci v roce 2021 připravili novelu zákona o obchodování s emisními povolenkami, kterou jsme se potom, jestli se nemýlím, čtyřikrát nebo pětkrát v průběhu roku 2022 a 2023 pokusili dostat na plénum této ctihodné Sněmovny už z pozice opozice a nabízeli jsme to zcela nezištně koalici, že to můžou využít jako určitý instrument nebo nosič pro to, aby část těch peněz, které směřují do Modernizačního fondu - protože ony tam nemusí směřovat automaticky. A připomenu, když jsme Modernizační fond vyjednávali, tak se předpokládalo, že tam bude zhruba 150 miliard, a s tím počítal i průmysl, s tím počítaly další subjekty, které se na ty peníze samozřejmě těšily, protože z jejich samozřejmě peněz se ty povolenky... nebo se ty peníze vlastně za jejich povolenky kupují, i když nejenom z českých podniků, ale v tomto případě i z evropských. Tam jsme si zobli i z toho evropského rozpočtu. Jenže pak se ukázalo, že těch peněz bude daleko víc, a proto jsme byli už tenkrát řekněme takoví, že jsme řekli dobře, podělme se se státním rozpočtem, aby ty peníze šlo využít i jinak. ***