(21.50 hodin)

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych, pane ministře, pouze chtěla sdělit, že mi velmi vadí, že se berou finanční prostředky na opravy silnic II. a III. tříd krajům, že ta částka se snižuje o 2 miliardy korun. Myslím si, že kraje silniční síť II. a III. tříd mají opravdu obrovskou, je to zhruba 70 000 kilometrů, a myslím si, že ve vašem zájmu by mělo být udržet ty finanční prostředky, protože dneska když člověk jede po nějaké silnici, tak moc nerozeznává, jestli je to jednička, dvojka nebo trojka. On chce prostě do práce nebo do svého domova jet po opravené silnici.

Chci zdůraznit jednu velmi důležitou věc, že to nejsou jenom opravy silnic II. a III. tříd, ale jsou to i opravy mostů, které jsou v majetku právě krajů, a většina - mám tady i to číslo, mohu vám ho říct - je opravdu v havarijním stavu a náklady na opravy mostů jsou opravdu velmi vysoké. Musela jsem to tady říct. Vím, že jste asi bojoval i za to, aby to popřípadě byly ty finanční prostředky v tom objemu, ale jestliže v minulosti kraje dostávaly, jednou to bylo i přes 6 miliard, tak bych byla strašně ráda, kdyby se to podařilo udržet.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr a poté pan zpravodaj.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Fakticky se vracíme k hodnotě 4 miliardy korun podpory pro silnice II. a III. třídy. Nechci to více rozvádět, chci jenom zdůraznit, že daňové příjmy krajů i s ohledem na zásah do rozpočtového určení daní výrazně vzrostly, a to v případě všech krajů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan zpravodaj.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, velmi krátce. Navýšení o 2 miliardy jsem výrazně prosazoval, protože i jako středočeský zastupitel tu situaci dobře znám na krajských silnicích a Středočeský kraj má největší dopravní síť. Chtěl bych k tomu jenom říct, že se opravdu, jak říkal pan ministr, vracíme na tolik, kolik se dávalo krajům před dvěma lety, tedy i za předchozí vlády. Této vládě se v rámci tohoto rozpočtu to povedlo navýšit o 2 miliardy na jeden rok, krajům to samozřejmě pomohlo. Ale když to ekonomická situace státu neumožňuje, tak to neumožňuje a kraje v tu chvíli také mohou začít šetřit, mohou začít u sebe. Nám se třeba ve Středočeském kraji povedlo ušetřit 400 milionů jenom tím, že jsme udělali transparentní výběrové řízení na dopravce a těch 400 milionů můžeme dát teď do silnic. Takže kraje se potom samozřejmě musí rozhodovat, když mají mosty a silnice v blbém stavu a jsou rozpadlé, jestli mohou třeba rozdávat oni sami dotace, nebo je mají koncentrovat právě třeba na silnice.

Současně dodávám, že i v jednotlivých krajích opravdu to inkaso z daní je letos vyšší a kraje to investují dál do svých mostů a silnic. Souhlasím s tím, že by to potřebovalo více peněz, ale nevyřeší to 2 miliardy navíc. To je pomoc, ale třeba ve Středočeském kraji je problém, který se jmenuje 85 miliard, a to je dluh na té síti. To nevyřešíme tím, že Středočeský kraj dostane 300 milionů navíc.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Okleštěk.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, to, že narostly díky inflaci rozpočty krajům, městům a obcím, to je pravda, ale taky díky inflaci jim narostly náklady, narostly jim ceny energií, všechny příspěvkové organizace, všechno to spolkne. Takže to neznamená, že dostali do příjmů víc a ty peníze půjdou do silnic, bohužel. Rozumím tomu, že 4 miliardy je - zaplaťpánbůh za ně - 6 miliard je taky málo. (Ministr má výhrady.) Pane ministře, já jsem vám nemluvil také do toho, když jste byl u mikrofonu.

Když si vezmu, kolik peněz je dluh v těch komunikacích, v silnicích II., III. tříd, v těch mostech, tak v průměrném kraji menšího rozměru je to nějakých 20 až 25 miliard. Nikdy to nedoženeme na těch krajích. Prostě je to běh na obrovsky dlouhou trať a při těch cenách, které dneska jsou... Zaplaťpánbůh, že se změnila trochu UNIKA a můžeme už soutěžit alespoň pod ty zadávané ceny. Ale jinak co se týče těch rozpočtů krajů, prosím vás, neškubejme je, protože jim taky vyrostly výrazně náklady.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Přeji vám hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůze a pan zpravodaj chce promluvit.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Jenom když řeknete, neškubejte kraje. Vy jste dávali 4 miliardy na ty kraje, my budeme dávat 4 miliardy na kraje. Vy jste je škubali? Pojďme mluvit racionálně, bavme se o argumentech a nepoužívejte takováto slova, když to není pravda.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Faktická poznámka pana poslance Oklešťka.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Naposledy bylo 6 miliard. Zaplaťpánbůh za ně, byl jsem za ně taky rád. Ale prosím vás, dneska máme vyšší náklady na těch krajích, výrazně vyšší, a byl příslib těch 6 miliard. Už se to rozjelo na 6 miliardách, ale zase se to vrací. Takže to je celé to kouzlo. Můžeme si o tom povídat. Sedněme si spolu dneska někde ke kávě a můžeme si povídat třeba do rána, ale ty kraje škubeme!

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Ještě se někdo hlásí k faktické poznámce nebo do všeobecné rozpravy? Nikoho nevidím ani z místa. Končím tedy všeobecnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana ministra a zpravodaje? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Není.) Není zájem.

Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí. Kouknu se do sálu, Ani z místa se do podrobné rozpravy nikdo nehlásí. Končím tedy podrobnou rozpravu.

Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečné slovo. (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.)

Přejdeme tedy k hlasování o návrhu usnesení, které vám už bylo předneseno.

Zaznamenal jsem žádost o odhlášení. Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se identifikačními kartami přihlásili znovu. Počet poslanců se pomalu ustálil.

 

Budeme hlasovat o usnesení, které načetl v rozpravě pan zpravodaj. Myslím, že je všem jasné, o čem hlasujeme.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 245, bylo přihlášeno 154 poslanců, pro hlasovalo 90, proti 58. Návrh usnesení byl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 120. Končím jeho projednávání.

 

Budeme pokračovat bodem číslo

 

121.
Návrh rozpočtu Státního fondu životního prostředí ČR na rok 2024
a střednědobého výhledu SFŽP ČR na roky 2025-2026
/sněmovní tisk 574/

Jedná se o sněmovní tisk 574. Tento materiál uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, krásný dobrý večer. Je vám předkládán Návrh rozpočtu Státního fondu životního prostředí na rok 2024 a střednědobý výhled na roky 2025 až 2026. Částka příjmů a výdajů rozpočtu je 49,9 miliardy, přičemž Státního fond životního prostředí bude administrovat finanční prostředky z jednotlivých dotačních...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, já vás přeruším a poprosím kolegyně a kolegy, aby se utišili, případně přenesli své rozhovory mimo jednací sál. Děkuji.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: ... z jednotlivých dotačních titulů, a to Modernizačního fondu, Národního plánu obnovy, Národního programu životního prostředí, operačního programu Životní prostředí, operačního programu Spravedlivá transformace a Nové zelené úsporám. Děkuji vám za pozornost a poprosím o schválení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro životní prostředí, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 574/1.

Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro životní prostředí, pan poslanec Ondřej Babka, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo. My jsme na výboru pro životní prostředí tento tisk projednali a přijali jsme své 99. usnesení z 23. schůze dne 1. listopadu právě k návrhu rozpočtu Státního fondu životního prostředí České republiky na rok 2024 a střednědobého výhledu SFŽP ČR na roky 2025 až 2026 jako sněmovní tisk 574. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP