(21.40 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Co se týče střednědobého výhledu, tak tam stejně, jako jsem odpovídal na předchozí dotaz Martina Kolovratníka, budeme zapojovat postupně s rokem 2026 také projekty realizované v rámci PPP a platí, že budeme muset už na jaře příštího roku v rámci nových nástrojů financování zajistit finanční prostředky, které by pokryly náklady na rozběhnuté investiční akce a zároveň na akce, které je nutné rozběhnout, a tady platí, že dohoda o tom, jak to uděláme, by měla proběhnout napříč Sněmovnou, protože půjde přirozeně také o akce, které se budou realizovat i v nadcházejících letech.
Děkuju mnohokrát za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Ondřej Lochman, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím.
Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, jsme u sněmovního tisku 563 o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu pro roky 2025 a 2026. Tento tisk byl diskutován na 37. schůzi hospodářského výboru, ke kterému také přijal doporučující stanovisko. Nyní přečtu - nebudu popisovat dále ten celý dokument, který již představil pan ministr - přečtu tady usnesení, na kterém se shodl hospodářský výbor k tomuto tisku:
"(I.) Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Martina Kupky, zpravodajské zprávě poslance Ondřeje Lochmana a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 563, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024 a střednědobý výhled na roky 2025 a 2026, v předloženém znění;
II. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto tisku."
Usnesení tedy zní: "Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2024 a střednědobý výhled na roky 2025 a 2026 v předloženém znění."
Děkuji za pozornost. Případně jsme připraveni na dotazy.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Vzhledem k pokročilé hodině budu stručný, řeknu jen to nejnutnější ze stanoviska klubu hnutí ANO, proč nemůžeme bohužel tady ten návrh podpořit.
Za prvé, globálně celkový rozpočet Ministerstva dopravy se snižuje oproti roku 2023 o 8,9 nebo skoro o 9 miliard, je to téměř desetina celkového rozpočtu rezortu a to prostě není dobrá zpráva. Vy ji samozřejmě můžete schovat za hezká prohlášení, viděl jsem to zrovna na Twitteru, že koalice SPOLU investuje do budoucnosti, investuje do dopravní infrastruktury, ale ta fakta jsou prostě proti tomu - minus 8,9. (Ministr Bartoš reaguje ze svého místa ve vládní lavici. Reakce dalších poslanců. Náhlý hluk v sále.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosím o klid v sále.
Poslanec Martin Kolovratník: Pan vicepremiér Bartoš se zamyslel nahlas, že prý celá vláda - já čtu na síti X, koalice SPOLU tam je napsáno, tak si to pak koaličně nějak domluvte, ale psal to profil SPOLU, že investuje. Tak já nevím, jestli celá vláda, nebo jenom tři pětiny té vlády. To je, přátelé, problém váš, ne náš. Zkrátka je tam o 9 miliard méně, to za prvé.
Za druhé jsem se ptal u předchozího bodu na ten střednědobý výhled. Víte, pane ministře, já bych to bral - střednědobé výhledy, víme všichni i v jiných rezortech, jak se tvoří, a není to ve zlém, je to do jisté míry formální vyjádření, nějaká projekce, tak se vytvářela i za nás. Prostě u akcí, které v době znalosti nebo v době tvorby toho rozpočtu běží, jsou zasmluvněné na dva, na tři roky, se tam narýsují, protože nevíme, co všechno se zasmluvní a posune a povede dál. Ale vy jste kritizoval Karla Havlíčka, kritizoval jste Alenu Schillerovou za to, že střednědobé výhledy dělali špatně. Postupujete teď stejně. A nějaká obecná odpověď, že někde ty peníze sehnat musíte? No, to víme. To víme všichni a v tom vás podpoříme. Ale vidíte, jak vás vaše vlastní vyjádření, ta zbytečná kritika z předchozího roku, jak vás teď v tomto střednědobém výhledu doběhla.
Ještě krátká zmínka k projektům PPP. Víte to z veřejných vystoupení, z našich debat v televizi i z hospodářského výboru, že jako opozice vás samozřejmě podpoříme tady u těch projektů, ale i zde nemohu nepřipomenout to, co jste vetkli tady do toho materiálu. Vy jste ho vytvářeli někdy na přelomu srpna a září a psali jste tam větu, cituji: "Během podzimu nebo druhé půlky roku 2023 bude vybrán transakční poradce na PPP na D35." Je konec listopadu, není vybrán ten projekt na pětatřicítce. Já nechci teď tady děsit nebo používat nějaká silácká prohlášení, že kolabuje, že padá a podobně, to určitě ne, ale nalijme si čistého vína. Prostě posouváte se v čase, i tohle tady musí zaznít a budeme o tom určitě na hospodářském výboru mluvit.
A poslední dvě věci jsou, slibuji, pouze dvě: za prvé je to ta přepůjčka, budeme to opakovat, je to přepůjčka, kde vytváříte skrytý dluh rezortu dopravy do budoucna. Já neříkám, že to je špatně, a nikdy jsem to neřekl. Jestliže půjčka z EIB je za nižší úrok než půjčka státu, tak je to správně. I my nebo kdokoliv jiný, kdo by byl u vlády, by tak postupoval. Ale jsou tam dvě nezodpovězené věci. Za prvé, pokud v nějaký moment, kdy za tou půjčkou půjdete, to zrovna výhodnější nebude - a víte, že se to v čase mění, a to není na vás, to je spíš na kolegu Stanjuru - vy jste si nenarýsovali do státního rozpočtu ten krok, kde ty peníze vezmete potom. Asi by to bylo z vládní rozpočtové rezervy, ale nikdy to veřejně přiznáno, řečeno nebylo. To ad jedna. Ad dva, u té přepůjčky, kde tedy vy jste akceptoval návrh Ministerstva financí, v příštím roce se bude splácet pouze splátka úvěru, jak jsem pochopil z těch materiálů, 1,1 miliardy, stejně tak v roce 2025 a 2026. Až tehdy je to, teď nevím, jestli 3,2 nebo 3 miliardy splátka anuity, tak je to zkrátka dluh rezortu dopravy vůči Ministerstvu financí. I to by tady mělo zaznít.
Asi to poslední, co povím a co se mi nejvíc nelíbí ve zdůvodněních těch škrtů: 4 miliardy, nazvané úsporná opatření u investorských organizací ŘSD a Správa železnic, minus 4 miliardy. Pane ministře, víte přece moc dobře, že to nejsou úsporná opatření v ŘSD a na Správě železnic ve smyslu úspory provozu, fungování těch organizací. Nejsou to 4 miliardy ve fungování těch organizací. Jsou to prostě škrty v jejich investicích a v jejich provozuschopnosti. Ilustrační příklad je Správa železnic, které zkrátka chybí v tom optimálním nebo řeknu v průměrném scénáři aspoň 2 až 3 miliardy na základní provozuschopnost naší železniční sítě tak, aby nedocházelo k propadům rychlosti, aby třeba byla zachována cyklická údržba a tak dál a tak dál. Takže nejsou to úsporná opatření v investorských organizacích. Jsou to prostě škrty, pokud ne u investic, tak u zachování provozuschopnosti minimálně železniční sítě. Je to vaše politické rozhodnutí. Já ho respektuji, máte na něj plné právo, ale prosím, nazývejme ty věci pravými jmény.
A to je k tomu materiálu vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr zřejmě bude reagovat. Jsme stále ve všeobecné rozpravě.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Ono by bylo moc dobře, kdybyste tu výzvu "nazývejme věci pravými jmény" vztáhl také na sebe. Ano, já říkám, že bych radši předkládal střednědobý výhled, kdyby to bývala ekonomická situace státu umožňovala, že bude možné rovnou nakreslit výhled, který zajistí další a významnější plnění předpokladů a plánovaných investic. Bohužel to možné není. Tím spíš to znamená najít finanční nástroje, které nám budou moci pomoct v nadcházejícím období. Platí ale, že v oblasti investic ke snížení nedochází.
A co se týče úspor, tady platí, že zároveň se opravdu odehrává i v provozní oblasti. Co se týče provozuschopnosti, tam finanční prostředky zachováváme včetně cyklické údržby a samozřejmě šetříme na nákladech, které prostě ušetřit každá dobrá organizace má z hlediska energií, z hlediska například také efektivního řízení společnosti. A to se v tomto případě děje.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Do všeobecné rozpravy se hlásí ještě paní poslankyně Mračková Vildumetzová. ***