(9.20 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)
Digitální a informační agentura si už na příští rok, kdy vynaloží 40 milionů na eDokladovku, taktéž rozpočtuje 15 milionů už na evropskou digitální peněženku, takže dohromady tu máme nějakých 75 milionů korun, které investujeme do toho, abychom měli chvíli eDokladovku a potom už se připravovali na digitální evropskou peněženku. Myslím, že i soukromý sektor by uvítal to, abychom se aktivně a poměrně intenzivně věnovali spíše evropskému řešení, protože sice od ledna, respektive od července příštího roku se můžete prokazovat elektronickou občankou, ale stejně u sebe budete muset mít řidičák, zdravotní kartičku pojištěnce, například rybářský lístek nebo zbrojní průkaz. Protože pokud bychom stihli nebo vláda stihla naplnění zákona práva občana na digitální službu a od 1. 2. 2025 bychom plně elektrizovali všechny služby, všechny agendy, které stát má, tak tam samozřejmě, protože si můžete řidičák, kartičku pojištěnce, rybářský lístek i zbrojní průkaz nechat zdigitalizovat, tak byste mohli mít právě od 1. 2. 2025 tu eDokladovku, kde by to dávalo smysl, protože ostatní doklady už byste nepotřebovali ve fyzické formě. Ale já se domnívám, že bychom mohli, pokud by se tomu DIA intenzivně věnovala, mít už řešení ve spolupráci se soukromým sektorem k té elektronické peněžence.
Takže sice příští rok budete muset na stavební úřad se stohy papírů, protože nebudeme mít digitalizované stavební řízení, ale aspoň se prokážete elektronickou občankou. Ve světle těchto informací dávám návrh na opakování druhého čtení tohoto zákona, kde bychom mohli změnit některé parametry a prodloužit třeba účinnost nebo odložit tento zákon, abychom peníze, které do toho teď investujeme, mohli například dát policistům, hasičům, učitelům nebo lékařům. Myslím si, že opravdu rok s plastovou kartičkou ještě vydržíme. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Konstatuji, že jsem samozřejmě zaevidovala tento návrh, který pak bude k hlasování.
Hlásí se s přednostním právem pan vicepremiér. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Budu reagovat, prostřednictvím paní předsedající, na pana poslance Králíčka. Ukazuje se, že je potřeba mít opozici zapojenou více v důležitých věcech digitalizace, a já to napravím, protože nemyslím si, že bychom na oficiálních stránkách, ať už je to Digitální a informační agentura, či Úřad vlády, nějakým způsobem opomíjeli informovat o postupném vývoji, architektuře či logice celého řešení, což si ostatně můžete najít na stránkách eDoklady, které provozuje DIA, a myslím si, že spousta věcí, které tady zazněly, můžou pramenit z nízké míry informovanosti nebo z nedorozumění, neboť žádný vedlejší zájem nebo záměr za tím neshledám.
Já bych si vzal odpověď na tu první část, co udělala DIA. DIA fakticky sice vznikla k 1. 1., ale měla přesně dva zaměstnance. Začala fungovat od 1. 4. V tu dobu už se nastartoval projekt migrace státních webů a jsem rád, že Ministerstvo pro místní rozvoj už část má splněnou v rámci projektu Gov.cz, kdy postupně sjednocujeme i kvůli bezpečnosti a nákladům věci, reprezentaci jednotlivých ministerstev po jednotnou doménu. Do konce tady toho roku jsme provedli - a nikdo to předtím neudělal, byť se ty peníze čas od času nějaké sehnaly pro centrální registry - zainvestovali jsme do obnovy centrálních registrů, tedy DIA, 300 milionů korun, které byly v rozpočtu, na poslední hardwarový update - 17. v testovacím provozu a 27. v pondělí byl v ostré verzi spuštěn nový Portál občana, který například integruje datové schránky, dává jim to, co všichni chtěli, tedy vzhled stejných e-mailů, umožňuje ukládat ty zprávy, které vám po tři měsíce nezmizí, a podobných dalších věcí.
Je připravena aplikace, kterou jsme chtěli spustit do Vánoc, ale vzhledem k tomu, že pro nás je prioritní projekt právě eDokladovka, tak si myslím, že to bude někdy na přelomu roku. V prvním měsíci roku příštího bude spuštěna i moderní aplikace, která už bude fungovat tak, jak jsme zvyklí - přihlášení, které může být trvalé, notifikace na přední stránku mobilního telefonu. Portál občana už má milion uživatelů, tohle všechno stojí - plus další projekty - za těmi sedmi měsíci, kdy DIA reálně funguje, a jdeme dál.
K té otázce dodávky řešení eDokladů, a to, jakým způsobem je dodáván: je to standardní postup, jakým se řeší právě Portál občana, a vzhledem k tomu, že ovládacím prvkem pro vygenerování elektronického dokladu, stejně tak jeho zneplatnění, je právě Portál občana, eDokladovka je jakousi nadstavbou jako aplikace nad technologií Portálu občana, takže to, že to dodává v rámci rozvoje Portálu v tomto řetězci, který je standardní pro celé řešení Portálu, je běžné.
Pan poslanec Králíček hovořil i o těch nákladech, a že já řeknu, že to je všechno jinak - my se známe, tak já řeknu, že to je trochu jinak, ne že to je všechno jinak. Náklady na implementaci eDokladů, prezentované částky i v té zprávě důvodové, byly jakýmsi horním stropem. Stát uvažuje s maximálním nákladem u všech institucí, které to budou potom přijímat, a náběh je až do roku 2025. Ten náklad musíte udělat stejně, pokud ta e-Wallet bude platit, ta evropská, jak v tom fyzickém světě, tak v digitálním, takže náklad umět načítat něco z mobilního telefonu bude Česká republika muset udělat stejně. Je zhruba 500 milionů za celý stát, u samospráv se hovořilo o 150 milionech, ale pravděpodobně ty náklady budou ještě nižší. Odhady vycházely ze strategického vyjednávání úřadů o státním rozpočtu a vznikaly zhruba takto: kolik máme míst, kde se používá identifikace dokladů, tolik nových telefonů budeme muset koupit s aplikací čtečka nebo čtecích zařízení. Ono nakonec i to technické řešení vede k tomu, že ten způsob ověřování, který je implementován, dokonce snižuje náklady i tím, že v řadě případů vy nepotřebujete na straně ověřovatele žádné speciální zařízení, ale potvrzením identifikace v QR kódu se to rovnou propíše do řešení. Další část nákladů padla, asi 1,5 miliardy, ve spojitosti s povinnými soukromými příjemci, to je rok 2025, banky a pojišťovny. Ten odhad je podle mě nadsazen a nemůžu ho v tuhle chvíli rozporovat. Navíc bych ho neporovnával s výdaji na straně státu, neboť to nejsou peníze státního rozpočtu, ale od bankovního segmentu, který je v počátku ve spolupráci i s eDoklady, a naopak si žádal o to, aby byla odsunuta ta náběhovka právě pro tyto typy instituce, tak je v tom procesu zapojen, stejně tak je zapojen v procesu vyjednávání o implementaci evropské digitální peněženky.
Já si naopak myslím, že tím, že část, kterou budou mít občané v telefonech, tu aplikaci, a část, kterou bude mít stát na straně institucí a postupně v náběhu i třeba samosprávy, dává strategickou výhodu, kdy v momentě implementace evropské digitální peněženky budeme skutečně řešit střeva toho řešení - certifikace, účtování a další, ale ty věci, na které budou lidé zvyklí, ta peněženka státní nebo evropská, kam se postupně dostanou další potvrzení, jak o nich ostatně mluvil i pan Králíček, bude výhodou. Těch kartiček je samozřejmě celá řada. Nemyslím si, byť majitelů zbrojního průkazu máme hodně a i rybářství je velkým koníčkem, že úplně to je ten nejlepší use case a proč tam není to a to. Vzhledem k tomu, že zdroj dat v tuto chvíli pro e-Wallet je Portál občana, tak prakticky kterákoliv informace, která na něm je, pokud to zákon umožňuje, může být svým způsobem vyvedena už i do té české eDokladovky. ***