(9.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Byl dotaz, který se týkal nákladů celého řešení. Náklady na vývoj aplikace, která je vlastně postavená nad nově aktualizovaným Portálem občana, se drží ve stanovených mezích. Letos je to zhruba 20 milionů korun a příští rok ta částka za celý rok bude zahrnovat 40, ale ta zahrnuje i školení uživatelů a reálné náklady na ten samotný produkt jsou tedy výrazně nižší.

Já jsem chtěl reagovat ještě na otázku, která je nasnadě. Zazněla zde obava, že až za dva roky přijde evropská digitální peněženka, tak toto všechno vyhodíme - nikoliv. Velká část toho, co dodáváme již dnes, ať už jsou to ty protokoly, na kterých ten systém běhá, bude použitelná právě i u evropské digitální peněženky. Bude se měnit část střev, takzvaných střev té aplikace, třeba napojení na další systémy, ale to v pozadí, co teď vyvíjíme, zůstává stejné. Ale hlavně, co nám zůstane, je know-how uživatelů, kteří to budou používat, že se naučí, že je zde alternativa k plastové kartičce, a zároveň až přijde e-Wallet, evropská digitální peněženka, obce budou mít čtečky i třeba ty aplikace, které následně budou moci ty nové eDoklady přijímat. My tak vlastně budeme mít dva roky náskok v používání. Největší náklad je vybavit a připravit úřady, aby to používaly, naučit lidi, že tato možnost existuje, a toto všechno budeme mít hotové. Často se setkáváme, že se něco schválí, přichází to do praxe a na straně státu, obcí je jakási nepřipravenost na tu akceptaci tohoto řešení. Nicméně toto zvládneme právě díky tomu, že eDoklady v té naší verzi již budou fungovat a nabíhat.

Já jsem k tomu návrhu dal tři pozměňovací návrhy, které umožňují lepší spolupráci jak s bezpečnostními sbory, tak i se soukromým sektorem. Ten pozměňovací návrh první - a ten si myslím, že je velmi důležitý - umožňuje i soukromým osobám poté, co projdou primárně přísným akreditačním procesem, aby se s vlastními aplikacemi připojili na systém eDokladů a nabízeli funkci prokázání totožnosti ve své aplikaci. Nabízí se v té první vlně a i vlastně takto postupujeme, že to budou instituce, které třeba v tuto chvíli poskytují nějakou digitální identitu pro komunikaci v digitálním světě. Tam bude umožněno samozřejmě skládat do té aplikace i jiné funkcionality. Zároveň je to příprava na evropskou digitální peněženku, která možnosti zapojení dalších subjektů, které budou poskytovat technologii peněženky, bude dále rozvíjet, a bude tam opět třeba mít aplikaci. Ale pak už tam budou třeba letenky, rezervace hotelu, cestovní doklady, prostě to, co znáte, pokud používáte nějakou z peněženek technologických firem. Nabízí se třeba systém Android nebo systém, který běží v Applu.

Druhý pozměňovací návrh umožní provázat čtečku s aplikacemi, které dnes používá policie nebo Celní správa. Ti samozřejmě na ústřednách můžou používat to standardní řešení, ale policie má přesto i třeba v terénu teď, jak používá přenosná mobilní zařízení pro výkon své funkce, jisté speciální požadavky, třeba na integraci.

A poslední pozměňovací návrh - já si myslím, že je správný, jsem rád, že jsme se na něm nakonec shodli - zavádí přestupek za zneužití eDokladu. Staví tak vlastně elektronickou verzi na úroveň tomu fyzickému. Jedná se tedy o podobný přestupek, který máme v zákoně již dnes o občanských průkazech. Zavedení přestupku pak umožní přímo poskytovat osoby, které se prokážou cizím eDokladem, aniž by bylo nutné čekat s tím, než bude dokonán nějaký čin, samotný účel zneužití eDokladu. Například když pomocí toho někdo spáchá podvod, už to samotné prokázání v tuto chvíli bude jako přestupek, tedy totožný s eDokladem.

Možná na závěr chci říci jednu věc, která je důležitá, aby tady zazněla, zejména tedy směrem i k veřejnosti. Není to žádný odchod od plastových občanek. Občanské průkazy tak, jak je známe, normálně zůstávají a tak, jak občanský průkaz slouží k doložení, že existuje nějaký Ivan Bartoš, narozen s trvalým bydlištěm, v centrálních registrech, stejně tak eDokladovka vygenerovaná v telefonu, zabezpečená, s možností ji zneplatnit skrze Portál občana, je jenom další alternativou pro ty, kteří si již zvykli, že u sebe nenosí peněženku, neboť většinu věcí dokážou odbavit pomocí mobilního telefonu, ať už je to platba, ať už je to nějaká služba. Často vidím, že tu občanku mají lidé vloženou v zaklápěcím pouzdru na telefon spolu třeba s nějakou další kartou, tak ta ambice je, abyste skutečně pomocí mobilního telefonu a aplikace mohli prokazovat totožnost postupně na těch místech tak, jak předpokládá zákon náběh té povinnosti.

Toliko úvodem pro všechny tři pozměňovací návrhy. Mám samozřejmě souhlasné stanovisko při hlasování, ale k tomu se věřím dnes dostaneme.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Ještě načtu dvě v mezičase došlé omluvy, a sice pana poslance Milana Wenzla, který se od 12.30 do 15 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů, a pana poslance Vladimíra Zlínského, který se omlouvá z celého jednacího dne bez udání důvodu.

A nyní tedy otevírám rozpravu. Nemám do ní zatím nikoho přihlášeného - výborně, pan poslanec Robert Králíček. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl krátce ve třetím čtení znovu vysvětlit, proč nemohu tento zákon podpořit a proč jsem doporučil našemu klubu, abychom se zdrželi.

Možná si vzpomenete na diskusi v prvním a druhém čtení, kde se domnívám, že tato aplikace je hnána pouze jakýmsi úspěchem, viditelným úspěchem, a něco, co se může prodat, že vyrobila DIA, že vyrobil pan ministr Bartoš. Podle jeho vlastní důvodové zprávy jsme se dozvěděli, že implementace ve veřejné správě a v soukromém sektoru bude stát zhruba miliardu a půl. Sice může po mně vystoupit a říct, že to není pravda, že to bude všechno jinak, ale bylo to v jeho důvodové zprávě. Také tam bylo napsáno, že do tohoto výčtu nebyli zahrnuti právě policisté, to znamená, my nevíme, kolik policie bude muset vynaložit speciálně na to, aby mohla eDokladovku zahrnout do své aplikace na identifikaci občanů, není tam armáda a další subjekty. Takže může to být méně, může to být více, ale když budu vycházet z toho, co pan ministr Bartoš předložil, tak se bavíme o miliardě a půl.

Jak jste slyšeli, samotný vývoj aplikace a samotné náklady na tu aplikaci jsou v roce 2023 20 milionů, v roce 2024 40 milionů. Ještě pikantní na tom je, že ta transakce a dodavatelský řetězec je takový, že DIA objednává u NAKITu, státního podniku, ten v rámci rámcové smlouvy objednává u svého dodavatele a ten dodavatel ještě u svého subdodavatele, takže tam máme minimálně čtyři subjekty, a samozřejmě pochybuji, že by to dělali bez provize, takže tam máte minimálně dva subjekty, které si na tom dávají provizi, takže se můžeme bavit o nějaké efektivitě, to za prvé. Za druhé, pan ministr tady zmínil evropskou digitální peněženku. Ano, mým argumentem je, že bychom měli být efektivnější a počkat na to evropské řešení. Pan ministr je skeptický, já jsem optimistický.

Dne 8. listopadu 2023, tedy letos, komise vydala tiskovou zprávu, která začíná slovy: "Komise vítá konečnou dohodu, k níž dnes dospěl Evropský parlament a Rada Evropské unie na závěrečném trialogu u nařízení, kterým se zavádějí Evropské peněženky digitální identity." Včera proběhlo schválení této normy, tohoto legislativního rámce na příslušném výboru Evropského parlamentu a nyní už projde formálním schválením na plénu Evropského parlamentu, které bude možná v prosinci, možná v lednu. Následně mají členské státy 24 měsíců na to, aby evropskou digitální peněženku implementovaly. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP